Spørgsmålet går på om man som sygedagpengemodtager må medvirke til opstart af et Aps.
Mit problem er at jeg er lidt nervøs ved at blive registret som medindehaver af et Aps, så længe jeg er på sygedagpenge. Jeg er ikke i stand til at arbejde i det nye selskab de næste par måneder, men vil meget gerne være med til at starte det op, så "papirkrigen" er overstået når jeg er klar igen.
Er det muligt for kommunen at se via registersammenføring, hvis jeg bliver registreret som medindehaver og har det nogen betydning?
Ellers skal jeg prøve at få opstarten udskudt, til efter raskmekdingen, de andre gutter er dog lidt utålmodige og vil gerne igeng nu. Hvad gør man?
Hvis du er for syg til at arbejde, og derfor får sygedagpenge, tror jeg du får meget svært ved at overbevise din arbejdsgiver eller kommunen om, at du dog er liiiige er rask nok til at starte et nyt selskab op.
Jeg må indrømme, at jeg også synes det virker lidt underligt. Hvis du var ansat hos mig, men sygemeldt, og jeg så fandt ud af at du arbejdede med at åbne et nyt selskab i din sygeperiode, så ville jeg i hvert fald blive noget muggen - og overveje om du fortsat skulle være ansat hos mig.
Jeg er selv inde på at det er forkert, det påstås fra anden side at det er ok, så længe der ikke er nogen ansættelseskontrakt?
Jeg ville passe meget på her! Det der er afgørende er om du kan betragtes som selvstændig erhvervsdrivende hvis du feks ejer en bestemmende part i et ApS, jeg er rimeligt sikker på at det vil en akasse/kommuinen betragte dig som, og dermed skal du være 100% sikker på hvad der gør.
Men eftersom du anonymt skriver det her på Amino, ved du jo godt at det er bedrageri
Det behøves jo ikke være ulovligt, reglerne er ikke helt klare på det felt. Feks kan du sagtens få dagpenge på trods du ejer og arbejder i et aps. helt legalt, hvis du opfylder de lovmæssige betingelser