Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fundraising

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Gentofte
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Er fundraising kun noget for NGOér, foreninger, velgørende projektor og non-profit organisationer?

Har du gjort brug af fundraising eller fået nogle til at fundraise for dig?

Jeg har selv prøvet at søge fonde til et af mine projekter, men uden den stor succes. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaring med fundraising.

Fra Nyborg
Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 156
Fra  Aktiv Fundraising ApS Skrevet kl. 13:02

Hvad er det for et projekt du har forsøgt fundraising til?

Hvis du ikke vil beskrive det helt præcist, så bare sådan lidt for at have en idé hvad det drejer sig om, så er det nemmere måske at hjælpe dig :-)

Venlig hilsen, Steffen Gregersen
Fundraiser og ejer i Aktiv Fundraising ApS

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 13:12

Tja... hvis du vil finde penge til en virksomhed, så hedder det vel bare at finde investorer i stedet? Nu ved jeg ikke lige, hvad du leder efter, men du kunne måske kigge nærmere på Hans Stokholm Kjers projekthæfte.

Pøj pøj med det

Tommy Krabbe

Hej med dig :-)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:32

Jeg har rejst masser af penge til både foreninger, offentlige institutioner/myndigheder, selskaber og private gennem årene.
Ring til mig og fortæl lidt om dit projekt - så kan jeg hurtigt afgøre, om du har en chance for tilskudsmidler eller ej.

- og det koster dig først noget, hvis du beslutter dig for, at jeg skal lave fundraisingen for dig.

mvh Hans

Fra København V.
Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 17:08

Jeg er musiker og har flere gange lavet fundraising som enkeltperson på egne vegne eller på vegne af mit band...

Indenfor min branche findes der mange muligheder for støtte kroner, uden at det behøver at være til velgørende projekter, foreninger, eller organisationer. 

Jeg har fået meget økonomisk støtte  igennem årene til drift og udvikling.

Faldt iøvrigt forleden over denne amerikanske side www.kickstarter.com - har man en "fanskare" man kan sprede budskabet til, er det da en meget sjov måde at samle lidt penge sammen på til et givent projekt...

Med øvelokale.nu kan du leje øvelokale på timebasis. Så betaler du kun når du rent faktisk skal øve, og slipper for de faste månedlige udgifter. Du kan booke online hele døgnet rundt. Se øvelokaler i dit område i øvelokale oversigten.
Fra Gentofte
Tilmeldt 30. Jul 10
Skrevet kl. 15:01

Hej Steffen og jer andre ;-).

Jeg har fundraiset til et videndelingsprojekt som skulle gør det nemmere for undervisere at undervise online, og give dem lyst til det. De steder jeg søgte midler fik jeg afslag med forskellige begrundelse. Nogle steder fik projektet støtte hvis jeg, eller vi som det var dengang, kunne udfylde nogle krav, som vi ikke kunne eller ville opfylde. Efter at projektet havde ligget i et skab et årstid tog jeg det frem og skrev det om og fik private til at støtte det, som Tommy foreslår. Det er blevet til www.foredragskonkurrence.dk, (Er pt. i betatest), en konkurrence som skal kører på seminarierne, blandt lærere og underviserer i det kommende år, om at lave det bedste onlineforedrag. Foredragne skal så ligge på nettet så folk kan se dem.

Jeg skrev mest dette indlæg for at høre om folks erfaring med fundraising. Jeg har undret mig meget over at dette projekt ikke fik støtte. Jeg skriver også fordi jeg selv skal søge støtte til drift og udvikling næste år og overvejer at prøve at søge nogle fonde igen eller at få en som Hans Kjer til at hjælpe med det. Projektet er gået fra at være et non-profit projekt til at skulle kunne give overskud og derfor er jeg interesseret i om det er bedst at rejse privat kapital. En af de fonde som jeg fik afslag fra havde vidensdeling som det de støttede men jeg kunne se at de næsten ikke havde støttet andet end studierejser og musikudstyr og det undre mig lidt. Jeg kunne også se at de havde mange krav til dem der fik støtte, f.eks. skulle de som fik støtte til rejser stå til rådighed for uddannelsesinstitutioner 1. år efter rejsen til at give foredrag/oplæg om deres rejse. Er sådanne krav normale?  

Nå men jeg kunne godt tænke mig at høre fra folk der havde fået støtte og om hvilke krav der hørte med. Jeg havde et buget på 300.000 som jeg skulle skaffe for drift og opstart. Men jeg fandt udad at venner og bekende var villige til at hjælpe med at lave nogle af de ting som der skulle laves. Hvis jeg havde fået støtte fra en fond skal man så betale penge tilbage hvis man ikke overholder det budget man har send med?

Chano: Hvilke krav er der fulgt med den støtte du har fået?

God dag

Dennis

Fra København V.
Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 23:37

Støtten er jo naturligivs tildelt på baggrund af indsendt ansøgning og projektbeskrivelse.

For det første har det derfor naturligt fremgået som et krav i tilsagnet om støtte, at projektet udføres i overensstemmelse med projektbeskrivelsen.

Jeg har også oplevet at der er blevet lagt særlig vægt på én given fase af min projektbeskrivelse, og at støtten derfor har været øremærket netop denne ene fase af mit projektet.

I nogle tilfælde har jeg fået penge umiddelbart efter at jeg har modtaget tilsagn om støttte, mens jeg andre gange først har fået udbetaling efter fremsendelse af dokumenterede udgifter... - der er med andre ord lidt forskellige procedure fra sted til sted.

I de tilfælde hvor støtten først udbetales efter dokumenterede afholdte udgifter, bliver der ofte sat en deadline for bevillingen - som fx 12. mdr. - hvorefter støtten vil frafalde og indgå i puljen på ny. 

I de tilfælde hvor jeg har modtaget støtte med det samme og før afholdte udgifter, har jeg ved årets udgang ved underskrift skulle erklære at projektet er blevet realiseret - og på opfordring kunne fremsende regnskab og dokumentation for afholdte udgifter (det er jeg dog ikke blevet bedt om endnu). 

Med øvelokale.nu kan du leje øvelokale på timebasis. Så betaler du kun når du rent faktisk skal øve, og slipper for de faste månedlige udgifter. Du kan booke online hele døgnet rundt. Se øvelokaler i dit område i øvelokale oversigten.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:55

Dennis Ramsøe:
Jeg kunne også se at de havde mange krav til dem der fik støtte, f.eks. skulle de som fik støtte til rejser stå til rådighed for uddannelsesinstitutioner 1. år efter rejsen til at give foredrag/oplæg om deres rejse. Er sådanne krav normale?  

Ja, det er helt normalt, at der stilles forskellige betingelser i forbindelse med tilskud.
Husk på, at en fond eller pulje har et formål at leve op til. De projekter, som får støtte, skal samlet set opfylde dette formål. Hvis fonden skal bevare sit selvbillede og sin eksistensberettigelse, er den naturligvis nødt til på forskellig vis at sikre sig, at dette sker. Det gør man ved at stille betingelser for bevillingen.

Jeg har været med til at skulle opfylde mange forskellige betingelser, men det vigtigste er altid, at det afviklede projekt har fulgt projektbeskrivelsen, og at eventuelle fravigelser er velbegrundede og ofte forhåndsgodkendt af bevillingsgiver.
Den sjoveste tilskudshistorie, jeg har hørt om, handler om en forening, som fik tilsendt en check på 10.000 kr. med et følgebrev: "Det var et godt projekt, I lavede sidst. X-fond bevilger hermed 10.000 kr. til jeres næste projekt. Vi er sikre på, at I vil bruge dem fornuftigt."
Ingen betingelser, ingen dokumentation - kun penge og skulderklap. Men det er en absolut undtagelse.

Dennis Ramsøe:
Projektet er gået fra at være et non-profit projekt til at skulle kunne give overskud og derfor er jeg interesseret i om det er bedst at rejse privat kapital.

Det kommer simpelt hen an på ca. en milliard forskellige faktorer.
Private penge betyder jo, at du skal afgive magt og dele overskuddet. Til gengæld kan du være heldig at finde "kloge penge" (en investor, som går aktivt ind i projektet og supplerer din viden), som måske løfter projektet til højder, du ikke engang selv har kunnet forestille dig.
Fondsmidler medfører andre krav. Måske skal du "bøje" din projektbeskrivelse for at kunne samle pengene op, men måske kan denne "bøjning" på længere sigt styrke dit projekt. Måske skal du etablere en organisering, hvor du afgiver magt over projektet, så projektets resultater bliver bredt tilgængelige. Det behøver ikke at betyde noget negativt for dig, når blot du håndterer overgangen fra non-profit til profit rigtigt.

Dennis Ramsøe:
Hvis jeg havde fået støtte fra en fond skal man så betale penge tilbage hvis man ikke overholder det budget man har send med?

Hvis du laver en ordentlig økonomistyring, vil det ikke komme bag på dig, når projektet afviger.
I EUs landdistriktsprogram er der en helt fast regel om, at hvis en budgetpost overstiges med mere end 5% kræver det forhåndsgodkendelse. Jeg har været ude for et projekt, hvor vi i regnskabet ikke havde været opmærksom på dette. Nogle udgifter kan med rette placeres under forskellige budgetposter (er maling f.eks. "undervisningsmateriale" eller "udsmykning" i et projekt, hvor børnene maler en gavl?) I mit projekt brugte vi samlet set ca. 60% af det bevilgede beløb. Alligevel blev vi trukket nogle få hundrede kr. i tilskud, fordi en budgetpost var overskredet med ca. 7% i stedet for de maksimale 5%. De sidste 2% af den budgetpost var "ikke tilskudsberettigede".

Jeg har i flere sammenhænge haft ansvar for at sagsbehandle projektansøgninger og beslutte uddelinger af midler. Og i flere tilfælde er bevillingen helt eller delvist bortfaldet, fordi projektet ikke har levet op til kravene. Nogle projekter er ændret så meget, at de ikke længere opfylder grundlaget for bevillingen. Andre projekter har ikke været igangsat og afsluttet til tiden.

Det er vigtigt at holde en god og sund dialog med sine bevillingsgivere, hvis/når projektet udvikler sig undervejs. Så vil meget kunne lade sig gøre. Jeg har f.eks. været involveret i et projekt, hvor tildkuddet var givet til en byggeteknisk gennemgang af en bygning, som projektholder overvejede at købe. Det viste sig senere, at bygningen alligevel ikke var til salg, hvorfor en teknisk gennemgang ville være omsonst. I stedet fik man lov til at bruge det samme beløb på udarbejdelse af en brochure (hvilket jo er noget helt andet, men som i dette tilfælde rettede sig målbevidst mod samme formål).

Dennis Ramsøe:
Jeg skriver også fordi jeg selv skal søge støtte til drift og udvikling næste år

Hvis du selv har nogle penge at skyde i det, bør du søge fondsmidler til udvikling og selv afholde driften. Det er generelt MEGET lettere at søge penge til udvikling end til drift.

Dennis Ramsøe:
overvejer at prøve at søge nogle fonde igen eller at få en som Hans Kjer til at hjælpe med det.

tlf. 2814 8403 koster kun almindelig mobiltelefontakst :-)

mvh Hans

Fra Gentofte
Tilmeldt 30. Jul 10
Skrevet kl. 13:46

Hej og tak for jeres svar.

Hans Stokholm Kjer:
Den sjoveste tilskudshistorie, jeg har hørt om, handler om en forening, som fik tilsendt en check på 10.000 kr. med et følgebrev: "Det var et godt projekt, I lavede sidst. X-fond bevilger hermed 10.000 kr. til jeres næste projekt. Vi er sikre på, at I vil bruge dem fornuftigt."
Ingen betingelser, ingen dokumentation - kun penge og skulderklap. Men det er en absolut undtagelse.

Det er en sød historie og et kæmpe skulderklap for dem.

Det var godt at høre jeres erfaringer. Jeg er stadig i tvivl om den måde at fundraise på er den rigtige for projektet. Men jeg har også et lille stykke tid til at tænke over det endnu især hvis deadline for bevillingerne er ca. 12måneder for der er længere tiden til det endnu.  Tak for jeres input og indsigt i procedurerne ved udbetaling af støtte. Især dette sætter meget gode ord på mine overvejelser vedr. fundraising.

Hans Stokholm Kjer:
Private penge betyder jo, at du skal afgive magt og dele overskuddet. Til gengæld kan du være heldig at finde "kloge penge" (en investor, som går aktivt ind i projektet og supplerer din viden), som måske løfter projektet til højder, du ikke engang selv har kunnet forestille dig.
Fondsmidler medfører andre krav. Måske skal du "bøje" din projektbeskrivelse for at kunne samle pengene op, men måske kan denne "bøjning" på længere sigt styrke dit projekt. Måske skal du etablere en organisering, hvor du afgiver magt over projektet, så projektets resultater bliver bredt tilgængelige. Det behøver ikke at betyde noget negativt for dig, når blot du håndterer overgangen fra non-profit til profit rigtigt.

Endnu engang tak for jeres svar og jeg har noteret dit telefon nummer i guldbogen ;-)

Hilsen Dennis

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)