Jeg kunne også se at de havde mange krav til dem der fik støtte, f.eks. skulle de som fik støtte til rejser stå til rådighed for uddannelsesinstitutioner 1. år efter rejsen til at give foredrag/oplæg om deres rejse. Er sådanne krav normale?
Ja, det er helt normalt, at der stilles forskellige betingelser i forbindelse med tilskud.
Husk på, at en fond eller pulje har et formål at leve op til. De projekter, som får støtte, skal samlet set opfylde dette formål. Hvis fonden skal bevare sit selvbillede og sin eksistensberettigelse, er den naturligvis nødt til på forskellig vis at sikre sig, at dette sker. Det gør man ved at stille betingelser for bevillingen.
Jeg har været med til at skulle opfylde mange forskellige betingelser, men det vigtigste er altid, at det afviklede projekt har fulgt projektbeskrivelsen, og at eventuelle fravigelser er velbegrundede og ofte forhåndsgodkendt af bevillingsgiver.
Den sjoveste tilskudshistorie, jeg har hørt om, handler om en forening, som fik tilsendt en check på 10.000 kr. med et følgebrev: "Det var et godt projekt, I lavede sidst. X-fond bevilger hermed 10.000 kr. til jeres næste projekt. Vi er sikre på, at I vil bruge dem fornuftigt."
Ingen betingelser, ingen dokumentation - kun penge og skulderklap. Men det er en absolut undtagelse.
Projektet er gået fra at være et non-profit projekt til at skulle kunne give overskud og derfor er jeg interesseret i om det er bedst at rejse privat kapital.
Det kommer simpelt hen an på ca. en milliard forskellige faktorer.
Private penge betyder jo, at du skal afgive magt og dele overskuddet. Til gengæld kan du være heldig at finde "kloge penge" (en investor, som går aktivt ind i projektet og supplerer din viden), som måske løfter projektet til højder, du ikke engang selv har kunnet forestille dig.
Fondsmidler medfører andre krav. Måske skal du "bøje" din projektbeskrivelse for at kunne samle pengene op, men måske kan denne "bøjning" på længere sigt styrke dit projekt. Måske skal du etablere en organisering, hvor du afgiver magt over projektet, så projektets resultater bliver bredt tilgængelige. Det behøver ikke at betyde noget negativt for dig, når blot du håndterer overgangen fra non-profit til profit rigtigt.
Hvis jeg havde fået støtte fra en fond skal man så betale penge tilbage hvis man ikke overholder det budget man har send med?
Hvis du laver en ordentlig økonomistyring, vil det ikke komme bag på dig, når projektet afviger.
I EUs landdistriktsprogram er der en helt fast regel om, at hvis en budgetpost overstiges med mere end 5% kræver det forhåndsgodkendelse. Jeg har været ude for et projekt, hvor vi i regnskabet ikke havde været opmærksom på dette. Nogle udgifter kan med rette placeres under forskellige budgetposter (er maling f.eks. "undervisningsmateriale" eller "udsmykning" i et projekt, hvor børnene maler en gavl?) I mit projekt brugte vi samlet set ca. 60% af det bevilgede beløb. Alligevel blev vi trukket nogle få hundrede kr. i tilskud, fordi en budgetpost var overskredet med ca. 7% i stedet for de maksimale 5%. De sidste 2% af den budgetpost var "ikke tilskudsberettigede".
Jeg har i flere sammenhænge haft ansvar for at sagsbehandle projektansøgninger og beslutte uddelinger af midler. Og i flere tilfælde er bevillingen helt eller delvist bortfaldet, fordi projektet ikke har levet op til kravene. Nogle projekter er ændret så meget, at de ikke længere opfylder grundlaget for bevillingen. Andre projekter har ikke været igangsat og afsluttet til tiden.
Det er vigtigt at holde en god og sund dialog med sine bevillingsgivere, hvis/når projektet udvikler sig undervejs. Så vil meget kunne lade sig gøre. Jeg har f.eks. været involveret i et projekt, hvor tildkuddet var givet til en byggeteknisk gennemgang af en bygning, som projektholder overvejede at købe. Det viste sig senere, at bygningen alligevel ikke var til salg, hvorfor en teknisk gennemgang ville være omsonst. I stedet fik man lov til at bruge det samme beløb på udarbejdelse af en brochure (hvilket jo er noget helt andet, men som i dette tilfælde rettede sig målbevidst mod samme formål).
Jeg skriver også fordi jeg selv skal søge støtte til drift og udvikling næste år
Hvis du selv har nogle penge at skyde i det, bør du søge fondsmidler til udvikling og selv afholde driften. Det er generelt MEGET lettere at søge penge til udvikling end til drift.
overvejer at prøve at søge nogle fonde igen eller at få en som Hans Kjer til at hjælpe med det.
tlf. 2814 8403 koster kun almindelig mobiltelefontakst :-)
mvh Hans