Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

10 gode råd om lovgivning inden du sender nyhedsbrev

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Denmark - Norway
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 364
Fra  kaffeexpress Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har kigget på flere tråde inden for E-mail marketing, og mange kan ikke helt finde ud af hvordan loven er.

Så jeg har skrevet nogle gode råd om lovgivningen inden for nyhedsbrev.

Markedsføringslovens §6 kan du læse her:
http://www.forbrug.dk/Publikationer/~/media/Publikationer/fj07%2000%20pdf.ashx

10 gode råd om lovgivning inden du sender nyhedsbrev:

1: Spam er ulovligt og strafbart med bøde - Spam er uønsket reklame, der sendes via mail


2: Det er kun lov at sende til personer som har bedt om at få e-mail-nyhedsbrev

3: Det er ikke lov at indhente tilladelse til nyhedsbrev via e-mail eller fax

4: Der skal stå klart og tydeligt hvad man siger “ja tak” til når man via hjemmesiden tilmelder sig nyhedsbrevet

5: Man skal altid kunne afmelde sig nyhedsbrevet, nemt og gebyrfrit - både i nyhedsbrevet og på hjemmesiden

6: Det er ikke lov at udleje, sælge eller på anden måde videregive e-mail adresse til andre formål end dem du har oplyst

7: Tip-en-ven i dit nyhedsbrev og på hjemmesiden er lov. Tip-en-ven må godt indholde links til din virksomheds hjemmeside.

8: Infomere gerne kunder hvordan du behandler/sikre deres e-mail adresser på din hjemmeside

9: Når folk afmelder sig nyhedsbrevet skal de have en bekræftelse på at de er afmeld dit nyhedsbrev

10: Nar ikke folk til at tilmelde sig dit nyhedbrev

HUSK: Siden år 2000 har det været strafbart for virksomheder at udsende elektroniske reklamer til personer, der ikke selv har bedt om det.
Håber dette kan hjælpe nogen...

Hilsen
Martin Leinstein
Wannasend.dk

 

Martin Leinstein ;) - ha' verdens bedste dag

Fra København
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Et par kommentarer...

ad 1 "spamloven" gælder også SMS, MMS, FAX

ad 2 en gråzone er hvis du har et aktivt kundeforhold, hvor der har været kontakt indenfor et år, så kan der sendes mail, når blot der angives en tydelig afmeldingsfunktion.

ad 5 Rent lov mæssigt skal der være en afmeldingsfunktion i e-nyhedsbrev

ad 6 Bemærk at der i mange konkurrencer på web som oftest er et lille link med "betingelser" eller lignende. I disse betingelser kan der stå at man ved tilmeldelse samtidig giver lov til at blive kontaktet via mail, SMS, tlf mv til ofte mange virksomheder. SÅ pas på.. og læs altid det med småt ...

Generelt gælder der ens lovgivning indenfor EU (med enkelte undtaelser) omkring udsendelse af mail og indsamling af permission.

Ved tilmelding af nyhedsbrev anbefales opt in process, hvor der skal bekræftes tilmelding via et nyt lnk.

 

Hilsen

Mikkel Lynge

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Lynge:

Et par kommentarer...

ad 2 en gråzone er hvis du har et aktivt kundeforhold, hvor der har været kontakt indenfor et år, så kan der sendes mail, når blot der angives en tydelig afmeldingsfunktion.

Det er desværre ikke helt korrekt. Det er korrekt at man må kontakte eksisterende kunder om lignende produkter ud fra hvad de tidligere har købt uden at de aktivt tilmelder sig noget. Det kræver dog at de i den oprindelige købsprocess har haft mulighed for at sige nej tak til dette. Det er vigtig at huske på at i denne sammenhæng så er kontakt et køb, og ikke bare fordi man har "talt" med dem. :-) 

I praksis for de fleste webshops m.v. betyder denne tilføjelse altså ikke at man bare kan begynde at sende nyhedsbreve til gamle/tidligere kunder, medmindre man allerede dengang man handlede med dem gav dem muligheden for at framelde sig kommunikationen, hvilket de færeste har gjort, fordi de netop dengang ikke tænkte på at sende nyhedsbreve til dem. :-)

Det er ofte den mest misforstået del af markedsføringslovgivningen og med rette da netop den del er skrevet dejlig kluntet og med et punktum efter den første del der giver lov, hvorefter forbeholdet bliver skrevet i næste sætning, som de færeste får læst eller kædet sammen med den første :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Faldt over dette indlæg, som jo lyder godt, men er så i tvivl om dette:

Uanmodet henvendelse til bestemte aftagere
§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt ar
bejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser. Uddrag fra https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=140282#Kap2

Kan I opklare det?

Kærligst Sofia 

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 836
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :
En person skal selv aktivt tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det er derfor f.eks ikke lovligt at have have checket boxen i ja tak under tilmeldingsflowet på din hjemmeside. Dog kan du sende nyhedbreve vedrørende lignende produkter til kunder der har opgivet deres e-mailadresse i forbindelse med køb. Dog skal kunden kunne sige nej tak i forbindelse med købet, dvs boxen ja tak til nyhedsbreve gerne må være sat til ja.
Problemet er i denne forbindelse hvad er et lignende produkt? Det er svært at definere. Eksempelvis må du ikke sende nyhedsbreve vedrørende sko hvis kunden har købt et par bukser. Det kan desuden give store problemer med segmentering, hvis man manuelt skal ind at vurdere hvad man må sende af nyhedsbreve til den enkelte kunde.
Derfor er mit råd: Spørg altid kunden omlov, lad være med at sende nyhedsbreve vedrørende lignende produkter, med mindre su virkelig er inde i reglerne vedrørende lignende produkter.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)