Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyhedsbreve skal indeholde nyheder

3.751 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 October 2009

Du kan få rigtig gode resultater ud af at sende nyhedsbreve ud.
Men husk, at der både er nogle meget skrappe regler for, hvem du må sende til - det kommenterer jeg lige i slutningen af indlægget.
Og husk frem for alt, at dit nyhedsbrev kun fungerer, hvis det rent faktisk indeholder nyheder.

Som i al anden professionel kommunikation, skal du tænke dig godt om, før du skriver:
Hvem er din læser?
Hvilken situation er din læser i, når din mail kommer?
Svarene på disse to spørgsmål har stor betydning for, hvordan du mest effektivt når igennnem med dit budskab.

Du kender din målgruppe. Du ved, hvordan de er havnet på din mailingliste. Måske er det fortrinsvis tidligere kunder, der har valgt at acceptere dine nyheder? Måske er det e-mailadresser, som du har høstet via en konkurrence?
Dit nyhedsbrev skal tilpasses din målgruppe - både i sprog og stil.

Din læser vil ALTID modtage dit nyhedsbrev, når han alligevel tjekker sin mail. Og han vil (næsten) ALDRIG sidde og vente på netop dit nyhedsbrev. Det betyder, at du skal have en fængende overskrift. Jeg modtog en overgang et nyhedsbrev, med overskriften: "Nyhedsmail nr. x fra yyy", og jeg abonnerer stadig på én som hver gang har samme overskrift: "Nyt fra x". Disse intetsigende overskrifter betyder, at disse nyhedsmails får færre læsere.

Når din læser åbner mailen, må du ikke skuffe hans forventninger.
Hvis du har lavet en lækker overskrift: "Haven, der luger sig selv", skal mailen også indeholde instruktion i, hvordan man laver en have, der luger sig selv (hvis du har svaret på dette, er du velkommen til at sende mig en mail). Hvis den overskrift udelukkende gemmer en liste over planter, som du har på tilbud i denne uge, bliver jeg skuffet. Og så skal tilbuddet være virkelig godt, hvis jeg skal købe noget.

De fleste kan godt acceptere, at der er konkrete reklamer i dit nyhedsbrev, men der skal også være ny viden. Hvis vi bliver i planteverdenen, kan det f.eks. være: "Sådan beskærer du dit æbletræ", og i elektronikverdenen kunne man måske lave artiklen: "Hvordan vælger man den rigtige netbook?".

Det bør være tydeligt, hvilke dele af nyhedsbrevet der er "redaktionelt stof", og hvilke der er reklame.

Reklamerne bør til gengæld være agressive i tonen og bruge det, jeg kalder abesprog.
Du har din læser i ganske få minutter - nyhedsbrevet bliver slettet eller glemt, når han er færdig med det. Derfor skal annoncen appelere til klik her og nu.

Sørg for at holde den samme sproglige stil, som du kører på hjemmesiden.
Nyhedsbrevet er en vigtig del af din branding, og du må ikke bruge det til at sende forvirrende signaler om, hvem du er.
Hvis du bruger "du"- og "vi"-form på hjemmesiden, så bør du også gennemføre dette i din nyhedsmail.

Husk at få nogen til at læse korrektur på dine nyhedsbreve.
Jeg har ikke læst korrektur på dette blogindlæg - og har heller ikke haft en korrekturlæser til det - så der har givet vis sneget sig en fejl eller to med. Du ved formentlig selv, hvor stort behov der er for rettelser, når du har lavet en tekst. Respektér din læser og lad være med at sende et uprofessionelt signal.

Send nyhedsbreve passende tit.
I nogle tilfælde er en gang månedligt passende - i andre tilfælde er et ugebrev fint. Det kommer helt an på, hvor mange reelle nyheder du har at byde på.
En gang hvert halve år er for sjældent. Hvis det er, hvad du kan svinge dig op til, så bør du prioritere opgaven. Nyhedsbrevet giver lette kunder, hvis du laver det professionelt.

Og så det med lovligheden:
Dine abonnenter skal selv aktivt have meldt sig til dit nyhedsbrev.
Dine abonnenter skal let kunne melde sig fra.
Du må ikke sende uopfordret til e-mailadresser, som du selv finder på nettet - At man har sin e-mailadresse synlig - f.eks. på sin hjemmeside - er ikke ensbetydende med, at man automatisk har accepteret dit nyhedsbrev.

God skrivelyst.

Hans


Bloggen bliver til en bog.
- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i en måneds tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.
Om det bliver en e-bog eller én af papir har jeg endnu ikke besluttet.

Send en mail med ”Kommer bogen ikke snart” i emnefeltet til kjer@kjers.com – så holder jeg dig opdateret.

Mvh Hans

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Hans blogindlæg Skriv dig op