Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Nyhedsbreve skal indeholde nyheder

Skrevet af:
27. oktober 2009 | 3.641 Visninger | 8 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Hans Stokholm Kjer fra Kjers Kommunikation

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Du kan få rigtig gode resultater ud af at sende nyhedsbreve ud.
Men husk, at der både er nogle meget skrappe regler for, hvem du må sende til - det kommenterer jeg lige i slutningen af indlægget.
Og husk frem for alt, at dit nyhedsbrev kun fungerer, hvis det rent faktisk indeholder nyheder.

Som i al anden professionel kommunikation, skal du tænke dig godt om, før du skriver:
Hvem er din læser?
Hvilken situation er din læser i, når din mail kommer?
Svarene på disse to spørgsmål har stor betydning for, hvordan du mest effektivt når igennnem med dit budskab.

Du kender din målgruppe. Du ved, hvordan de er havnet på din mailingliste. Måske er det fortrinsvis tidligere kunder, der har valgt at acceptere dine nyheder? Måske er det e-mailadresser, som du har høstet via en konkurrence?
Dit nyhedsbrev skal tilpasses din målgruppe - både i sprog og stil.

Din læser vil ALTID modtage dit nyhedsbrev, når han alligevel tjekker sin mail. Og han vil (næsten) ALDRIG sidde og vente på netop dit nyhedsbrev. Det betyder, at du skal have en fængende overskrift. Jeg modtog en overgang et nyhedsbrev, med overskriften: "Nyhedsmail nr. x fra yyy", og jeg abonnerer stadig på én som hver gang har samme overskrift: "Nyt fra x". Disse intetsigende overskrifter betyder, at disse nyhedsmails får færre læsere.

Når din læser åbner mailen, må du ikke skuffe hans forventninger.
Hvis du har lavet en lækker overskrift: "Haven, der luger sig selv", skal mailen også indeholde instruktion i, hvordan man laver en have, der luger sig selv (hvis du har svaret på dette, er du velkommen til at sende mig en mail). Hvis den overskrift udelukkende gemmer en liste over planter, som du har på tilbud i denne uge, bliver jeg skuffet. Og så skal tilbuddet være virkelig godt, hvis jeg skal købe noget.

De fleste kan godt acceptere, at der er konkrete reklamer i dit nyhedsbrev, men der skal også være ny viden. Hvis vi bliver i planteverdenen, kan det f.eks. være: "Sådan beskærer du dit æbletræ", og i elektronikverdenen kunne man måske lave artiklen: "Hvordan vælger man den rigtige netbook?".

Det bør være tydeligt, hvilke dele af nyhedsbrevet der er "redaktionelt stof", og hvilke der er reklame.

Reklamerne bør til gengæld være agressive i tonen og bruge det, jeg kalder abesprog.
Du har din læser i ganske få minutter - nyhedsbrevet bliver slettet eller glemt, når han er færdig med det. Derfor skal annoncen appelere til klik her og nu.

Sørg for at holde den samme sproglige stil, som du kører på hjemmesiden.
Nyhedsbrevet er en vigtig del af din branding, og du må ikke bruge det til at sende forvirrende signaler om, hvem du er.
Hvis du bruger "du"- og "vi"-form på hjemmesiden, så bør du også gennemføre dette i din nyhedsmail.

Husk at få nogen til at læse korrektur på dine nyhedsbreve.
Jeg har ikke læst korrektur på dette blogindlæg - og har heller ikke haft en korrekturlæser til det - så der har givet vis sneget sig en fejl eller to med. Du ved formentlig selv, hvor stort behov der er for rettelser, når du har lavet en tekst. Respektér din læser og lad være med at sende et uprofessionelt signal.

Send nyhedsbreve passende tit.
I nogle tilfælde er en gang månedligt passende - i andre tilfælde er et ugebrev fint. Det kommer helt an på, hvor mange reelle nyheder du har at byde på.
En gang hvert halve år er for sjældent. Hvis det er, hvad du kan svinge dig op til, så bør du prioritere opgaven. Nyhedsbrevet giver lette kunder, hvis du laver det professionelt.

Og så det med lovligheden:
Dine abonnenter skal selv aktivt have meldt sig til dit nyhedsbrev.
Dine abonnenter skal let kunne melde sig fra.
Du må ikke sende uopfordret til e-mailadresser, som du selv finder på nettet - At man har sin e-mailadresse synlig - f.eks. på sin hjemmeside - er ikke ensbetydende med, at man automatisk har accepteret dit nyhedsbrev.

God skrivelyst.

Hans


Bloggen bliver til en bog.
- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i en måneds tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.
Om det bliver en e-bog eller én af papir har jeg endnu ikke besluttet.

Send en mail med ”Kommer bogen ikke snart” i emnefeltet til kjer/kjers.com – så holder jeg dig opdateret.

Mvh Hans

Læs også


Kommentarer

Kunstkompagniet   den 28-10-2009 kl. 20:12

Hej Hans

Rigtig godt indlæg og jeg vil gerne høre mere, når din bog er klar. (sender også en mail).

Jeg må indrømme at nyhedsbrev ikke har den prioritet som det burde have og det skal der gøres noget ved.

Hilsen Christina

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 28-10-2009 kl. 22:51

Tak for de pæne ord - og tak for din mail. Den er modtaget og registreret.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Erik Grønne   den 30-10-2009 kl. 21:09

Hej Hans

Godt indlæg!

Det får mig virkelig til, at tænke tilbage på det seneste nyhedsbrev, jeg fik fra selveste Audi Danmark.

Fra ende til anden var det "Først til mølle tilbud", "Her og nu tilbud". Der var stort set ikke et afsnit uden et tilbud.

Emnefelt var også lidt til den kedelige side - "Nyheder i Audi Shop".

Jeg mindes at Martin en gang har udtalt, at det mest spændende "stof" skal stå i bunden af nyhedsbrevet, så du er sikker på, at modtageren kommer helt til bunden af nyhedsbrevet.

Hilsen Erik

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 31-10-2009 kl. 09:42

Audi-shop har sikkert en klar strategi med deres nyhedsbrev. Det handler om salg. Men netop et højprofilbrand som Audi burde gøre mere ud af information: "Den nye Audi er god for klimaet" osv.

Det vigtige er, at nyhedsbrevet lever op til modtagerens forventning. Hvis du har accepteret at få månedens bedste tilbud på gear og lir til din Audi, så er der jo ikke noget problem i, at det netop er det, nyhedsbrevet indeholder. Men hvis du har accepteret at få de seneste nyhder på Audi-fronten, så skuffer et brev fuld af tilbud.

Når jeg skriver, at man skal lade brevet indeholde reelle nyheder, er det ud fra en forudsætning om, at det er lettere at få folk til at acceptere information end udelukkende tilbud. Det holder selvfølgelig ikke i alle tilfælde.

Hvis du vælger at gemme den vigtigste nyhede til slut i brevet, skal den være virkelig vigtig, og du skal introducere den grundigt i overskrift eller header - hvilket Martin i øvrigt ofte gør i sine nyhedsbreve.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Martin Leinstein   den 17-09-2010 kl. 23:21

Hej Hans og Erik!

jeg læste jeres blog i dag, og morsomt nok er jeg stor Audi fan' og ejer selv den helt nye Audi A4 stationsvogn 2010 med alt i udstyr.

Jeg fik så en mail af Audi Danmark igår og her kan i se hvordan den ser ud : www.amino.dk/.../Sk_E600_rmbillede-2010_2D00_09_2D00_17-kl.-23.17.18.png.aspx

tror du de sælger mange firma biler? med dette nyhedsbrev?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 18-09-2010 kl. 21:36

Hej Martin

Jeg tror ikke, de sælge én eneste Audi alene på den nyhedsmail.

Jeg tror heller ikke det er meningen.

Jeg er overbevist om, at de ønsker at hjælpe dig til at fastholde dit billede af Audi som en rigtig delikat bil - og det er jeg overbevist om, at fotoet er rigtig godt til.

Jeg har dog svært ved at forstå, at de sender et foto ud uden andet indhold - er der virkelig ikke andet i mailen end ét foto?

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Martin Leinstein   den 19-09-2010 kl. 09:19

Hej igen Hans! jeg fik hvis ikke det sidste med.. men har lagt et nyt billede til.

www.amino.dk/.../Sk_E600_rmbillede-2010_2D00_09_2D00_19-kl.-09.15.20.png.aspx

Lidt tekst var det hvis også med ;)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 21-09-2010 kl. 00:39

Hej Martin

Egentlig tror jeg ikke, Audi sælger mange firmabiler på det nyhedsbrev. I hvert fald ikke på brevet alene. En Audi er typisk ikke noget, man køber impulsivt.

Men teksten gør jo præcis det samme, som jeg sagde, at billedet gør.

Desuden beskriver teksten jo målgruppen: én som selv bestemmer, hvilken firmabil, han skal have.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Hans skriver


Bloggen bliver til en bog

- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i et stykke tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.

Send en mail med "Kommer bogen ikke snart" i emnefeltet til kjer@kjers.com - så holder jeg dig opdateret.


Hans på Twitter

Hvis du vil have besked når Hans og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer