Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

BRUG BYDEFORM!!! - Abesprog virker

13,383 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 August 2009

En populær sprogteori om såkaldt "ikke voldelig kommunikation" taler om det gode girafsprog overfor det onde ulvesprog.

Når vi taler med vores kunder har vi indlysende nok brug for mange af de teknikker, der ligger i girafsproget, hvor man anerkender sin kommunikationspartners følelser og behov. Men af og til når vi skriver til vores målgrupper i reklamer, er der brug for et helt tredje sprog - Abesproget.

Nogle aber er temmelig kloge. De kan lære at reagere på simple komandoer, og de kan endda lære at sammensætte forskellige symboler for at give udtryk for deres behov. Sådan er potentielle kunder også.

Jeg havde fornøjelse af at skrive reklametekster for et firma, som annoncerede via bannerreklamer til agressive landingpages. Produkterne var typisk "impulskøb" og salgsargumentet var oftest - "det er meget billigt netop nu". Jeg er en ret forfængelig sprogbruger, så jeg startede med nogle smukke metaforer i mine lovprisninger af produkterne. Det gav da lidt respons, men ikke helt nok. Så skærpede jeg pennen og begyndte at bruge mere børnegnet sprog: korte, venlige sætninger, som respekterer den enkeltes frie valg. Salget gik lidt bedre. Jeg var selv irriteret over de meget agressive reklamer og ville helst lave noget mere elegant - jeg mente (og mener) at mere elegant sprogbrug ville give et mere positivt forhold til produktet og brandet på længere sigt. Det var bare ikke målet i dette tilfælde. Der skulle varer over disken - eller der skulle høstes e-mailadresser til senere kampagner.

Vi lavede derfor en splittest mellem to tekster. Én i børnesprog, og én i et sprog, som aber ville kunne forstå. Den sidste gav klart bedre respons end den første.

Så hvis du primært er interesseret i hurtig, ureflekteret og impulsiv respons, skal du skrive i abesprog.

Reglerne er følgende:

1. Brug kun hovedsætninger - ingen kommaer, tankestreger eller lign.
2. Brug bydeform - gode ord er: KØB NU, KLIK HER, VIND EN FANTASILION, FÅ DET HELE, SPAR EN MASSE.
3. Brug svulstige tillægsord: FANTASTISK KØB, SMUKKE SOFAHYNDER, IMPONERENDE EFFEKT.
4. Betydningen skal fremgå på få sekunder.
5. Brug kun ét salgsargument.
6. Skriv de vigtigste ord med VERSALER - også selvom det er gramatisk ukorrekt.
7. Efterlad ikke noget valg til læseren - giv kun mulighed for at svare ja.
8. Hvis du bruger spørgsmål skal svaret være indlysende: "Mangler du PENGE? KLIK NU!!!
9. Brug udråbstegn i stedet for punktum. Brug tre udråbstegn efter konklusioner.
10. Brug buzzwords: Innovativ karklud, revolutionerende solhat...

Måske tror du, at det er ganske let at skrive i abesprog.
Det er det ikke.
De fleste er sprogligt opdraget til at søge at gøre rede for "sandheden". I abesprog eksisterer der kun én sandhed: Gør som jeg siger!!!

Hvis du kaster dig ud i at bruge abesprog, skal du være meget bevidst om, at du ikke skal forvente at du frastøder nogle kunder. Abesprog egner sig ikke til salg af ting, der kræver, at køberen tænker sig om. Det egner sig heller ikke til salg af design- og kvalitetsprodukter.
Men hvis du har varer, som bedst egner sig til impulskøb...

SKRIV ABESPROG!
SÆLG MERE!
NU!!!

 Bloggen bliver til en bog.
- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i en måneds tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.
Om det bliver en e-bog eller én af papir har jeg endnu ikke besluttet.

Send en mail med ”Kommer bogen ikke snart” i emnefeltet til kjer@kjers.com – så holder jeg dig opdateret.

Mvh Hans

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Hans skriver Skriv dig op