Kan man sige noget generelt omkring hvor meget ens virksomhed er värd hvis man omsätter for X og Jeg er udmärket klar over at konjekturer, efterspörgsel mv. har stor indflydelse, men det villle väre rart at vide om potentialet er et salg på 1.mio eller 20 mio? Et konkret eksempel kunne väre hvis man har en webshop (beklädning) som år efter år sälger for 10. mio med et overskud på 1,5 mio..................Hvad er potentialet? Og nej vi er ikke ved at sälge vores egen butik
|
Det er altid svært at prissætte en virksomhed - især hvis det er ens egen. Man skal naturligvis først og fremmest have/udarbejde en oversigt over aktiver og passiver (hvilket man gør i forbindelse med årsregnskab).
Herudover kan man ved de fleste mindre virksomheder gange (mulitplicere) virksomhedens overskud med mellem 1 og 10:
Tallet mellem 1 og 10 repræsenterer det antal år, køber skal kunne opretholde forretningens overskud uden at udvide, yde ekstra indsats, ansætte mere personale etc. - dvs. ved at udføre de samme daglige opgaver som den nuværende ejer.
Grunden til at tallet varierer, er, at virksomhedernes levetid varierer; en hjemmeside der baserer på et midlertidigt fænomen som en kendt person, en gadget, en trend etc. kan ikke forventes at have en levetid på mere 1-3 år (selvom der sagtens kan være potentiale for længere levetid). En restaurant derimod, der har kørt med solidt overskud, samme ejer, midt på strøget i 30 år, kan forventes at give et ensartet overskud 10 år endnu.
Kort og godt: aktiver/passiver + forventet (realistisk) varighed af overskud i antal år x (gange) årlig omsætning = salgspris. (aktiver/passiver + år x omsætning)
Peter Kirkebye:Et konkret eksempel kunne väre hvis man har en webshop (beklädning) som år efter år sälger for 10. mio med et overskud på 1,5 mio..................Hvad er potentialet?
Her vil vurderingsgrundlaget hos køber typisk bero på faktorer som: hvilken type tøj (en bestemt mode, arbejdstøj etc.), hvilken type kunder (hvor kommer de fra SEO, AdWords etc.) osv. - alt i alt en vurdering af hvilke faktorer, der kan have en indvirken på, at virksomhedens omsætning kan mindskes eller helt forsvinde. Uden at have for meget kendskab til webshops der handler med tøj, og uden at have set den konkrete shop, vil jeg turde gisne om en potentiel levetid på ca. 5 år (5 år x 1,5 mio = 7,5 mio).
Denne metode er en simpel - lidt forenklet - måde at give et rimeligt realistisk bud på en salgspris for de fleste virksomheder. Men det er klart, at den ikke virker for større virksomheder som f.eks. Carlsberg, Mærsk, Vestas etc.
Vh. Jesper