Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virkomhed og konsulentydelser

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 275
Fra  Grovkøkkenet.dk Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen der kan forklare lidt om fordelene ved at oprette en virksomhed og ude konsulentbistand til en virksomhed, frem for, at være fastansat i virksomheden? Jeg ved at mange arbejder på den måde, men hvorfor?

Web & IT Manager i State of Green
Mere information om mig på min personlige side

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 11:07

Fordi der f.eks. ikke er et fast defineret antal timer pr. uge/måned/år. Sådan arbejder jeg bla. andet for 4-5 virksomheder.
Nogle måneder tjener man meget på nogle kunder og lidt på andre. Andre måneder omvendt.
Derudover bestemmer jeg selv de fleste arbejdstidspunkter, da det typisk er store eller små projekter.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 11:16

Muligheden for trække momsen fra en række ydelser og nemheden for virksomheden ved at have et kontraktforhold der ikke inkludere feriepenge og lignende, hvilket kan gøre det nemmere at lande et deltidsjob m.v.

Bare husk på at det ikke er lovligt at have en virksomhed der arbejder direkte kun for en eller 2 kunder hvor kontraktforholdet mest af alt "ligner" et normalt lønmodtagerforhold. I de tilfælde går skat og E&S ind og vurdere virksomheden som ikke at værende en selvstændig virksomhed, og anser ansættelsesforholdet som et lønmodtagerforhold hvilket kan give en god mængde bøvl. Så sørg for at have min. en 4-5 forskellige kunder der arbejdes for løbende så det ikke bærer præg af at du reelt er fuldtidsansat hos en enkel virksomhed.

Fra København
Tilmeldt 28. Jun 10
Fra  Grovkøkkenet.dk Skrevet kl. 11:20

Der var da lige noget at tænke over. Jeg har 2 virksomheder pt. der kunne være interesseret i konsulentydelser, men hvad hvis man ikke får flere kunder i løbet af det næste år. Ryger man så i fælden?

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 11:25

Hvordan vurderer SKAT mon sådan et tilfælde ??

Jeg har et maskin/auto værksted med en omsætning på ~1.000.000, heraf kommer de ca 450.000kr fra den samme kunde, men derfor ser jeg det da ikke som et lønmodtager forhold.

Er der nogen der har stået i samme situation ?

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 11:35

Well.. som udgangspunkt mener jeg at kunne huske (fra mine egne konsulentdage) at det mere er en "huskeregel" end en "tæller inde hos E&S der tæller antallet af kunder og BAM slår ned hvis det er for lavt"-agtig ting.

I IT-branchen var det en overgang meget populært at blive freelancer fordi man så kunne trække alt sit elektronik m.v. fra og der var mange virksomheder der ikke havde noget imod at ansætte en freelancer på den måde fordi de så nemt kunne komme af med vedkommende. Det gav en hulens masse freelancere/selvstændige, som reelt set ikke lavede andet for det samme firma end de ville gøre under en lønkontrakt. Det førte i en række tilfælde til at E&S ikke ville acceptere freelancernes selskaber som reelle virksomheder og dermed ikke var berettiget til at trække ting fra i moms m.v. og arbejdsgiveren skulle sørge for at få styr på kontraktlige forhold, feriepenge osv, med bagudrettet virkning.

Derfor blev det efter den periode meget normalt at hvis man ville være freelancer så skulle man liiige huske at se ud som om man rent faktisk var interesseret i at drive selvstændig virksomhed med vækst for øje, da man ellers kunne risikere at komme til torskegilde og igennem hele møllen hvis der sad en skattemand med en dårlig dag og undrede sig lidt for meget over ens årsregnskab.

Selve lov-delen bag det, kan jeg ikke direkte huske og pege på da det så vidt jeg husker er formuleret i noget kringelværk af jurasprog (men det er der med garanti nogen andre herinde der kan), så den har bare altid i min verden heddet, at hvis man opretter et firma, så skal man kun gøre det hvis man gør det med vækst for øjet og fordi man vil have mere end en kunde, da man ellers risikerer at gøre skat og E&S mere nysgerrige end nødvendigt, så jeg kan ikke nogen præcise tal på hvor meget man skal tjenne, hvor mange kunder man absolut skal have over en hvor lang periode, da min fornemmelse er at det i høj grad er en vurderingssag i mange tilfælde. :)

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 13:22

Jeg har aldrig haft de problemer, selvom den første kunde længe var den eneste jeg arbejdede for, indtil mund til mund metoden automatisk gav mig mere arbejde.

Ved heller ikke, hvordan de lige kan se hvor mange kunder man har, ihvertfald ikke uden at spørge først :-) Men jo, hvis man kommer til torskegilde og kun har en kunde, så kan det da godt være man får problemer. Men før kan de vel reelt ikke se det ?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:44

Kim Olesen:

Hvordan vurderer SKAT mon sådan et tilfælde ??

Jeg har et maskin/auto værksted med en omsætning på ~1.000.000, heraf kommer de ca 450.000kr fra den samme kunde, men derfor ser jeg det da ikke som et lønmodtager forhold.

Der er mange faktorer som spiller ind på hvornår man er selvstændig eller lønmodtager i skattemæssig henseende. Her er der ingen tvivl om at du er selvstændig. Du bestemmer selv og tilrettelægger selv dit arbejde.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 13:49

I nogen tilfælde kan et regnskab godt bære præg af en meget stabil og fast månedlig indtægt på lønmodtagerniveau i modsætning til en typisk svingende månedlig indtægt i et selskab, som ikke bare skal dække lønmodtagerprisen, men også udgifter til eventuelt kontor, administration og andre ting.

Ligeledes er en af de ting som SKAT, E&S m.v. hygger sig meget med i forskellige omgange kontrolbesøg hvor de tager ud og besøger en virksomhed eller en bestemt virksomhedsgruppe, bare lige for at sige hej.

I de fleste tilfælde vil man med stor sansynlighed ikke blive opdaget og derfor er det ikke noget problem for mange, men det ændrer dog ikke på at man skal huske at det er en gråzone og man kan risikere at blive "taget", så sålænge man er bevist om det, er det ens eget ansvar. :)

Jeg nævnte det primært fordi amino er et offentlig forum og jeg synes derfor at man som udgangspunkt skal holde sig til at fortælle hvad reglerne er og så må det være op til den enkelte at bestemme om man vil "omgå" dem. Jeg vil dog bare ikke bryde mig om at være den der anbefaler det og siger "der sker ingenting" og det så i lige det tilfælde kommer til at ramme spørgeren. Lidt ligesom jeg da godt ved hvordan man man træder på et heksehyl og får det til at sige bang uden der sker noget, men derfor vil jeg ikke opfordre folk til at gøre det, i troen om at der sikker ikke sker noget ;)

Fra København
Tilmeldt 28. Jun 10
Fra  Grovkøkkenet.dk Skrevet kl. 14:04

Jeg er helt enig.
Jeg vil bestemt også starte firmaet op med henblik på at få flere kunder.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)