Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domæner med æøå!

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 4. Apr 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej seo-eksperter

Har et lille spørgsmål, som har forvirret mig lidt..

Jeg har købt 3 domænenavne med samme navn, en med ø, oe og o. Har besluttet at bruge navnet med o til hjemmesiden. Men er det, det rigtige at gøre, da navnet jo rigtig er med ø? Hvilke ting skal jeg være obs på i denne situation?

Tilmeldt 20. Jul 09
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 22:29

Jeg vil foretrække oe, da det nok er bedst mht. søgemaskineoptimering.

ø i domæne navnet bliver lavet meget mærkeligt, f.eks xn--kbtes-54a hvilket ikke er godt

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 22:40

Det er altid bedst at bruge den fonetiske. Der har været mange diskutioner her på amino om eksakt samme spørgsmål. du kan helt sikkert finde svar på det her inde på amino.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 4. Apr 08
Skrevet kl. 23:09
Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 23:22

kikoso:

Hvad med hensyn til indgående links! Hvis mange hjemmesider har mit link med ø. Så bliver det vel ikke talt som et indgående link for mit oe domæne ? -eller hvordan.. ?

Kan 301 redirect rette op på det ?

Det korte svar: Ja

Det lidt længere:

Antager vi at du vælger domænet med "oe" opretter du en 301-redirect fra "ø" til "oe", samt endnu en vidrestilling fra "o" til "oe".

Når folk så f.eks. linker til dit domæne med "ø", fordi du har valgt at brande dit domæne i den virkelige verden med "ø", ryger næsten hele linkjuicen fra "ø" til dit "oe" hoveddomæne.

Dermed modtager du linkjuice selvom at folk kommer til at skrive "ø"

/ Emil Blücher

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:24

Emil Blücher:

kikoso:

Hvad med hensyn til indgående links! Hvis mange hjemmesider har mit link med ø. Så bliver det vel ikke talt som et indgående link for mit oe domæne ? -eller hvordan.. ?

Kan 301 redirect rette op på det ?

Det korte svar: Ja

Det lidt længere:

Antager vi at du vælger domænet med "oe" opretter du en 301-redirect fra "ø" til "oe", samt endnu en vidrestilling fra "o" til "oe".

Når folk så f.eks. linker til dit domæne med "ø", fordi du har valgt at brande dit domæne i den virkelige verden med "ø", ryger næsten hele linkjuicen fra "ø" til dit "oe" hoveddomæne.

Dermed modtager du linkjuice selvom at folk kommer til at skrive "ø"

/ Emil Blücher

Yes

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 4. Apr 08
Skrevet kl. 23:27

takker for info og hurtig respons :-)

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:30
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 4 person

Jeg vil så lige påpege at søgemaskinerne ikke altid opfatter oe og ae som Ø og Æ...

Jeg har lavet en test om netop dette, og har faktisk lavet dem op til flere gange! Lavet 2 hjemmesider baseret på søgeord med æ, ø og å i..

Domænet med æ, ø og å i ranker NATURLIGT bedre end domænerne med ae, oe og aa i!

Det er sværere at få backlinks til en hjemmeside med "specialtegn" i, men til gengæld rangere de MEGET bedre naturligt - altså uden så mange backlinks.

Jeg kan også fortælle at jeg når jeg skriver artikler via min side.. så hedder det f.eks: domæne.dk/min-artikel-om-sæbe og ikke domæne.dk/min-artikel-om-saebe

Og stort set HVER GANG har den med æ rangeret MEGET bedre end den med ae eksempelvis.. Jeg ser det sådan her: Jo flere der FRAVÆLGER æ, ø og å domæner jo bedre - FOR MIG, for jeg køber ind i  stor stil..

Det eneste problem jeg ser ved det er backlinks - men den klare jeg (som tidligere sagt i tråden) med en .htaccess & 301 redirect! Selvom backlinkene ikke bliver 100% som DIREKTE links, så er det kun en meget lille procentdel der går til spilde, jeg har ikke selv set artiklen hvor Google indrømmer dette, men jeg læste dog om det på et forum forleden den anden dag. Jeg ser lige om jeg kan finde artiklen/videoen hvor Google's Matt Cutts fortæller om dette.

Anyway.. Nu sagde du også at du ville redirecte - så godt for dig :)

Jeg har også set mange der har købt domæner som f.eks hedder www.saebeonline.dk men hvor www.sæbeonline.dk har været ledigt.. Jeg har så registreret dette domæne, og rangeret naturligt højere end uden æ, ø og å.. Jeg kan lave en workcase for dette en dag, det ville i nok alle værdsætte, inklusiv jeg selv som også lær' mere :)

Anyway.. Ville bare lige dele mine 2 cents ;)

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 00:47

@Wi: Der er utrolig mange forskellige metoder hvorpå du kan teste, og utrolig mange parameter der spiller ind. Mine personlige tests viser at du skal holde dig fra Æ, Ø, og Å som hoveddomæne - men kun benytte dem som domæner til redirect.

F.eks. kan du ikke direkte sige at de domæner som du har købt med Æ, Ø og Å hvor de eksisterende sider benytter ae, oe / o, eller a / aa ,  alene får bedre placeringer grundet de danske specialtegn.

Men jeg vil lukke den fra min side her... Æ, ø og å spørgsmålet er et af de emner som der er mest uenighed om, blandt folk der arbejder med SEO.

Skal jeg give et godt råd, så er det smart at være kreativ når man vælger domænenavn, så man helt undgår et domænenavn med æ, ø eller å - men i stedet kun indeholdende normale tegn.

/ Emil Blücher

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:57
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 4 person

Emil.. Mange måder ja.. Hvis du ønsker dig et brand eller noget.. Ja så vil jeg også fraråde æ, ø og å.. Men snakker vi små nichesider hvor du håber at de besøgende kommer fra google, klikker på din side, læser artiklen og forsvinder ved at klikke på en annonce eller mere, ja så er jeg bestemt uenig med dig!

Jeg vil råde dig til at teste noget mere hvis du fortæller mig at ae, oe og aa ranker mere naturligt en æ, ø og å i domæner... UDEN backlinks vel og mærke, eller måske med samme antal backlinks.

Søger du på ting eller efter info med æ, ø eller å i på google, så ser du ofte at linkene indenholder selvsamme tegn, og går du nogle sider om.. så kommer ae, oe eller aa 'erne frem..

Men som sagt.. Ønsker du at folk skal vende tilbage og sådan, så anbefaler jeg heller ikke æ, ø og å..

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)