Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af lejeindtægt ved kombineret bolig/erhverv

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hello Aminos.

Jeg har googlet og googlet - blot for at finde ud af at jeg stadig er ret forvirret. Så er det jo godt at jeg har amino til at hjælpe mig Smile

Jeg prøver at finde hoved og hale i økonomien ved køb af kombineret bolig/erhvervsejendomme. Det er ikke så let skal jeg hilse og sige. Er der en kyndig der vil kigge på nedenstående og fortælle om det er korrekt forstået?

Vi har kig på en kombineret bolig/erhvervsejendom. 143kvm bolig og 350kvm erhverv (primært lager) Ejendommen har en værdi af 2,1 millioner.

Vi ønsker at købe ejendommen i privat regi og leje erhvervsdelen ud til firmaet. 

Lejen bliver kr. 8000 om måneden (erhvervsdelen har iflg sælger tidligere været lejet ud til lidt mere end dette beløb)

JEg ved at der er forskellige måder at regne på indtægter/udgifter, men den ene er (så vidt jeg har forstået):

1) Vi har et bundfradrag på 1,33% af ejendomsværdien. 1,33% af 2,1mil er 27.930
2) Herudover beskattes resten af lejeindtægten som kapitalindkomst. Når renteudgifterne er højere end renteindtægterne, så beskattes kapitalindkomst med 33%
3) Årlig lejeindtægt er kr. 96.000 (12x8000). Hvis vi trækker bundfradraget fra (96.000-27.930) så skal vi beskattes af kr. 68.070.
4) Kapitalindkomst beskattes jo med 33%. Dvs. der er de resterende 67% til os. 67% af 68.070 er kr. 45.607
5) vores samlet indkomst ved en årlig lejeindtægt på erhversdelen er derfor bundfradrag på kr. 27.930 plus 45.607 efter skat på den resterende lejeindtægt. TOTAL efter skat og fradrag giver det os kr. 73.537 eller 6.128kr pr. måned

Tusindkroner spørgsmålet er så: ER OVENSTÅENDE korrekt forstået????

På forhånd mange tak for hjælpen

Hilsen Morten 

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 14:35

Holder alle regnskabs aminoer mon weekend?? Smile

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 17:09

Har jeg virkelig et spørgsmål som ingen på amino kan svare på???

Hilsen Morten

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 17:59

Jeg tror de fleste revisorer nyder at 30/6 + hængepartier er overstået ;-)

- og så er dit spørgsmål lidt mere kompleks - så strimmelregneren skal også varmes op :-)

Jeg vil undlade at kloge åge mig på spørgsmålet, men det kan være der er en revisor der fanger tråden med det her indlæg...

De bedste kaffe hilsner
Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:54

Hej!

Ja...din beregning ser korrekt ud.

Husk at få nedslag i ejendomsværdiskatten for en erhvervsmæssige del.

MvH

Peter

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 10:16

Hej Peter

Tusind tak for din hjælp Smile

Jeg var lidt usikker for nogen har sagt at det ikke er de samme regler når man lejer ud til erhverv. Derfor lækkert at en revisor kan bekræfte ovenstående. Tak Yes

Hilsen Morten

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 11:44

Peter - Revisor:

Ja...din beregning ser korrekt ud.

Det er den så alligevel ikke. Iflg. SKAT er reglerne ovenfor kun gyldige når der udlejes privatbolig, og ikke når der udlejes til erhverv som i vores tilfælde. Ikke at jeg er blevet klogere på hvad det betyder helt konkret i kroner og ører, men det bliver jeg forhåbentligt.

Hilsen Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:44

Hej igen Morten!

Ja....det er da rigtigt.......!

Har afgivet svaret ud fra det jeg kunne huske i hovedet.

Prøver lige at afkonferere med lovgivningen......inden jeg svarer igen.

Sorry.......min klæbehjerne er ikke så god mere.

MvH

Peter

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 11:41

Hej Peter

Har du tid og lyst til at undersøge det nærmere, så vil jeg være meget taknemlig Smile

Det er noget med at lejeindtægten bliver beskattet som kapitalindkomst, men at man kan trække udgifter fra såsom vedligeholdelse, en %-del af forsikringerne etc. Så vidt jeg kan forstå, så bliver kapitalindkomst beskattet med 33% så længe man har flere renteudifter end renteindtægter.

Såfremt vi lejer ud til os selv for 8000,- om måneden, og lad os sige at vi ikke har noget at trække fra (dvs. ingen udgifter) så vil vi vel minimum have 66% til os selv dvs 5280. Er det korrekt forstået? Det er blot så vi ved hvad vi minimum har at gøre godt med :)

Hilsen Morten

Tilmeldt 16. Jul 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:14
Hej

Jeg ved godt, at det er et meget gammelt indlæg, men jeg vil høre, hvad du har fundet ud af, da jeg selv står med det samme udregningsproblem?
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)