Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Alkoholbevilling !!!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Mar 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude...

Jeg fik lidt af et chok idag. Står og skal åbne en restaurant om ikke så længe igen. Har fået styr på fødevare styrelsen og alt det...og tingene kører egentligt ok.

Firmaet er oprettet som et ApS, vil jeg lige sige for en god ordens skyld. Jeg står for 90% af anparterne.

Jeg er desværre tidligere straffet, og ved at det er næsten umuligt at få en alkoholbevilling hvis det er tilfældet. Så havde jo også tænkt mig at ansætte en bestyrer (min kone) og sørge for at hun står på bevillingen. Men kørte ind forbi kontoret idag, for blot at sikre mig det jeg gjorde var korrekt.

Her fik jeg choket. Jeg får ikke en alkoholbevilling sagde de efter at have checket mig op på computeren. Men de sagde så også at hvis jeg så meget som ejede 1% af firmaet ville det ikke få en bevilling til alkohol ??

(jeg har for over et år siden solgt et mindre parti narko (70g) )....dumt men sådan er landet nu )-:

Det jeg ikke helt fatter er hvordan det lige hænger sammen. Kan man ikke have del af et firma (uden at være en del af den daglige drift) med alkohol bevilling hvis man er straffet ??? Syntes det lyder helt vildt.

Hvad nu hvis selskabet havde 50 anpartshavere, og var en helt kæde af restauranter med en milliard omsætning. Hvis en af disse anpartshavere så blev taget med noget narko og fik en dom for det....så må det vel også betyde at denne kæde af restauranter ville miste sin alkohol bevilling ?? Ved godt at jeg stiller det meget firkantet op, men i princippet er det jo det samme det drejer sig om ??

Hva gør man ?? Er der nogen amino´er som kender en person (advokat, jurist..whatever) som har styr på det område og som mod betaling eller noget kan assistere med at få denne bevilling i hus.

Håber virkeligt at nogen derude har nogen gode ideer....

Anders

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 16:30

Tja mon ikke bevillingsnævnet / politiet er kommet til konklusion at der er tale om stråmandsviksomhed.

Du kan altid udbede dig en begrundelse og så må du nok drøfte den med en advokat.

/Søren

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:02

Jeg mindes at have set at SimplyLaw har skrevet lidt om alkoholbevillinger tidligere. Du kunne overveje at spørge ham om råd.

Det er let at sidde og være bagklog. Men jeg synes din situation kan bruges til at understrege hvor vigtig forberedelse af en virksomhed er. Det burde ikke være kommet som en overraskelse for dig. Alkoholbevillingen er central for driften af en restaurant og med lidt planlægning kunne du måske have driblet udenom.

/Henrik

Tilmeldt 12. Mar 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:24

Jamen...helt enig med at planlæggelse er ekstrem vigtigt.

Men har jo netop også ansat en bestyrer til at styre driften af restauranten. Det har intet med stråmandsvirksomhed at gøre. Bestyreren er i familie med mig jo, men ikke desto mindre stadigvæk ansvarlig for driften.

Det der kom som en stor overraskelse er at JEG som anpartsindehaver gør at det ikke er muligt at få den bevilling.

Det ville jo svare til at jeg som far og restaurantsejer en dag besluttede mig for at give mit barn 5% af anparterne i restauranten og så kom han i problemer med politet bagefter. Sådan som jeg forstår det så ville alkoholbevillingen jo også i dette tilfælde blive inddraget. Og det lyder i mine ører meget mærkeligt ?

Men det er muligt at jeg er helt gal på den ???

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 20:23

Jeg har fået en henvendelse fra Pojke, som jeg afklarer med ham uden for den denne tråd.

Jeg vil dog komme med nogle generelle kommentarer til alkoholbevillinger, strafbare forhold og de regler, der gælder på området.

Ifølge restaurationsloven og straffeloven er der mulighed for at nægte udstedelse af bevilling, såfremt "det udviste forhold [dvs. det forhold en person er straffet for] begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen eller hvervet." Det er altså ikke givet på forhånd, at et strafbart forhold automatisk betyder udelukkelse fra bevilling.

Den beslutning tager den lokale bevillingsmyndighed på baggrund af de konkrete omstændigheder i hver sag. Praksis er relativ streng, men stadig forskellig rundt omkring i landet. Momenter, der fx vil indgå:

• Hvilken type straf er der tale om
  • Hvilken type retstaurationsvirksomhed er der tale om
  • Er det særligt nærliggende, at det strafbare forhold vil kunne gentages i virksomheden
  • Hvor langt tilbage i tid ligger det strafbare forhold
  • Er der tale om om bevilling til et selskab med andre medejere eller en personlig bevilling til den straffede

Jeg har skrevet en kort artikel om alkoholbevillinger, som kan læses her.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)