Jeg bor - desværre - til leje i kælderen, i samme hus som udlejer. Døren (indvendig) mellem min lejlighed og udlejer kan ikke låses, da kun udlejer har nøgle hertil(!) og han har formentlig også kopi af nøgle til hoveddør. Hver gang jeg er på arbejde (5 dage pr uge) går udlejer ned i min lejlighed, flytter rundt på mit undertøj,tænder/slukker lys og spærrer bl.a. mine gamle katte inde på mit soveværelse. Han påstår i sin brandert at jeg kun må benytte selve værelserne. Imidlertid har jeg iflg. lejekontrakt lejet en 80 m2 familiebolig, med eget køkken, bad og toilet, og en mundtlig aftale om at jeg må have kattene der (dette stod der dog også i udleje-annoncen). Det siger sig selv at jeg ikke vil finde mig i det, og naturligvis søger noget andet, men da min indtægt er lav og jeg har husdyr, tager det tid. Hvad gør jeg i mellemtiden?? Jeg er super-utryg og efterhånden bange for at forlade lejligheden.
Ville helt klart også anbefale dig at flytte. Det er det nemmeste for dig psykisk. Alternativt sætter overvågning op og beder ham om ikke at komme ind ubegrundet. Gør han det må du efter skriftlige advarsler melde ham til politiet. Det er langvarigt og møgbesværligt...
Det er en rigtig ubehagelig situation du står i - og jeg må give de andre ret:
FLYT så hurtigt som muligt.
Han har ikke ret til at trampe rundt i dit lejemål. Men en ting er så hvad han ikke har ret til - noget andet er hvad han gør. Du kan sætte overvågning op, sætte ekstra lås op m.m. men det er jeg ret sikker på bare åbner døren til en decideret krig med udlejeren. Det virker som om han i forvejen er på krigsstien og hvis det er tilfældet, så er den eneste løsning altså at flytte så hurtigt som muligt, inden det udvikler sig til noget mere grimt.
--- Jeg kan lige komme med en kort historie fra min egen side at tastaturet:
Da jeg flyttede hjemmefra for mange år tilbage, der flyttede jeg ind sammen med min daværende kæreste i en lejlighed i Helsingør. Udlejerens kone virkede som en sød kvinde og det var udelukkende hende vi havde haft kontakt med. Men kort efter vi var flyttet ind i lejliheden, da hørte vi nogle underlige historier fra viceværten om at der havde boet eller mulige forskellige mennesker i lejligheden og der i det hele taget havde være en del bøvl omkring den. Så vi ville egentlig også godt hurtigt videre derfra til noget som hørte under et udlejningsselskab eller noget tilsvarende mere "troværdigt" eller købe en lejlighed selv. Derfor gik vi også og kiggede på de forskellige opslag ejendomsmæglerne i Helsingør havde hængende i ruderne.
5 måneder efter vi var flyttet ind så vi en dag et opslag hos en af ejendomsmæglerne med en lejlighed til salg - med billeder inde fra vores lejlighed med vores ting i !! Det kunne så forklare nogle af de diskussioner som mig og min kæreste havde haft omkring forskellige ting så som hvorfor stolene var flyttet rundt, hvorfor en af os havde glemt at låse hoveddøren, flyttet rundt på ting generelt, ladet klædeskabene stå åbne osv. Det var simpelthen udlejer og ejendomsmægleren som viste vores lejlighed frem til potentielle købere når udlejer vidste at vi var på arbejde - uden at fortælle os om at lejligheden var ved at blive solgt.
Det var virkelig en klam fornemmelse - og den blev så ikke bedre da vi kontaktede udlejer som påstod at det var i hans fulde ret da det var hans lejlighed. Og han kunne så også oplyse at de havde gået og rodet i vores ting i en måned.....
Så vi var hurtigt dem som var flyttet fra lejligheden.
Jeg kan også kun anbefale LLO (også selvom du skulle flytte). De er helt fabelagtige. Meld dig ind hurtigst muligt og få et møde med dem, så du kan få gang i din sag.
Ja, jeg må jo indrømme at jeg også godt ku´ finde på at tale lidt med skat, når jeg flytter. Jeg skal nemlig betale husleje til ham direkte - og de penge bliver næppe opgivet nogle steder, så...