Jeg er meget enig med Kasper. De fleste private opfindere lægger for meget vægt på patentet som sådan. Patentet er bare et værktøj i en iværksætters værktøjskassen. Det er ikke den første eller mest vigtig værktøj... Et patent kan være meget vigtig, specielt for en nye iværksætter med en gode idé som er nemt at kopiere. Men man skal tænke patentet (og dets omkostninger) ind i en rigtig forretningsplan inden man går i gang med patentering. Det giver derfor mere mening at snakke med en ehrvervs rådgiver end en patentagent i første omgang. Jeg hørte én gang en foredrag hvor manden fortalte at en patentagent er gode til at bygge hegn. Han kan bygge stor hegn, lyserøde hegn, små hegn, lige hvad du har lyst til. Men en hegn har ingen værdi i sig selv. Det som er inden i hegnet er vigtig og det er dig (opfinderen) som skal vide hvad du vil have beskyttet. Patentagenten som har lidt erfaring kan mange gang give dig vejledning i hvad du skal have ind i hegnet, men i sidste end er det dig som skal bestemme det. Jo mere du ved om din forretning og hvor du vil hen med det, jo bedre kan en patentagent hjælpe dig. Som patentagent kommer man tit i kontakt med opfindere som har brugt en del penge på patentering uden at de har fået noget ud af det. De har brugt penge på patentering istedet for produktudvikling. Og uden produkt kommer man aldrig til at blive rige, selvom man har et patent. Så jeg er helt enig med Kasper. Som opfinder skal man have en god forretningsplan på plads inden man går i gang med patentering. Så er det også vigtig at man får en komplet budget på patent processen inden man går i gang med patenteringen. Det kan være ret billigt at komme i gang med processen, men ret dyrt at få noget ud af det i sidste end. /Marc |
dog.. marc
jeg ku også være enig med dig og Kasper langt
men Store udenlandske virksomheder.. kan have et krav om at de ikke vil se/gennemgå en opfindelse
før den er patentansøgt.. men endnu strengere, at de ikke vil se/gennemgå ideen hvis den ikke allerede er udstedt som patent for et eller flere lande
(min erfaring)
så man bør nok i det mindste søge patent, men helst på et sent tidspunkt i ideudvikingen
hvor ideen af kyndige (og det er her der for mig at se at der er den største opfinder/iværksætter hurtle, at have den rette kontakt/støtte ) kan ses at være salgsklar så vidt muligt.. men det er jo også problemet