Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart eller medejer?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er startet op som selvstændig konsulent og har indtil videre drevet min virksomhed igennem et andet firma (ikke mit), men overvejer nu at starte et op selv.

Mine overvejelser gik på at starte et ApS for at kunne udbetale udbytte. Dog har jeg mulighed for at blive medejer at den virksomhed jeg allerede arbejder igennem og så udarbejde en interessentskabskontrakt som specificerer at begge parter i virksomheden generere sin egen indtægt - da vi begge er konsulenter.

1. Jeg har udestående arbejde som ikke er faktureret endnu til en værdi på over 80.000 til opstart af ApS. Skal pengene omkring min konto og skattevæsnet før jeg kan bruge dem til opstart eller ville jeg direkte kunne opstarte ApS'et med de eksisterende faktura?

2. Er den skattemæssigt genvist i forhold til at kunne udbetale udbytte stort nok til at kunne betale sig i forhold til udgifter til revision osv? Umiddelbart har jeg ikke stort behov for sikkerheden som et ApS giver - den primære overvejelsesgrund var økonomisk. Kan se at grænsen for den høje takst for udbytte i 2010 er ændret til omkring 50000.

3. Er der andet jeg skal overveje? Er stadig ret grøn i forhold til at starte en virksomhed, men man skal jo starte et sted :-)

På forhånd tak.

Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:29

Det skal nævnes at den forventede årlige omsætning ved min konsulentvirksomhed ligger på ca. 1 million.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 18:05

Hej.

Hvis du vælger at indgå i et I/S skal du være opmærksom på at man hæfter solidarisk for hinandens gæld. Derfor vil jeg ikke anbefale at man indgår i et I/S med mindre man kender hinanden og økonomien særdeles godt.

Vælger du at stifte et Aps vil jeg anbefale at du gør det med et kontant indskud, det er langt det letteste og du har pengene til det.

Du behøver ikke at have en revisor ind over dit regnskab. Du kan fravælge revision ved stiftelsen og dermed spare udgiften til revisor. Så kan du vælge mellem at selv lave dit regnskab eller bruge en bogholder/et regnskabsfirma. Jeg vil anbefale dig at tage et regnskabskursus uanset om de selv vil lave dit regnskab eller ej. Det er aaltid godt at have et grundlæggende kendskab til regnskabsprincipper. Vi holder kursus i september både en dags og et uge kursus.

Desuden synes jeg du skal søge lidt iværksætter rådgivning. Du kan vælge en rådgiver på rådgiverbørsen eller find et firma der tilbyder den slags rådgivning.  F.eks. Nr1-okonomikontoret.dk

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:26

Det letteste og billigste er jo at starte en enkeltmandsvirksomhed. Hvis du bruger "virksomhedsskatteordningen" vil du kunne planlægge din skat sådan, at du ikke betaler skat af hele dit overskud, hvis ikke du har behov for at hæve det men kun betaler aconto skat, som er 25% - og så kan du skyde skatten til du hæver pengene, måske i et år, hvor du tager orlov eller af andre årsager ikke har så høj en indtjening.

Administrativt er en enkeltmandsvirksomhed billigere end et ApS, og som Anders nævner er der en risiko forbundet med at have et I/S. Den løsning ville jeg kun vælge i dit sted, hvis din partner og du har rigtig mange fællesprojekter, som kræver fælles økonomi.

Om anpartsselskab: Det er min erfaring, at skattefordelen ved udbytteudbetaling ikke i sig selv nok til at det kan dække de større administrationsomkostninger i forhold til en personligt ejet virksomhed, så der skal være andre faktorer, der spiller ind, før det kan betale sig at omdanne. Læs evt. mere om overvejelserne her (indlægget er fra 2007, så satser mv. er ikke ajour).

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk
http://regnskabsskolen.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)