Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af IT-Udvikling i Udlandet

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er 

Jeg har fundet et par virksomheder som levere IT-udvikling i udlandet blandet andet i mellemøsten og indien

Men jeg er blevet lidt i tvivl, om reglener og bogføring etc.

EX. Jeg beder en virksomhed i udlandet om at udvikle/videreudvikle/administrere en hjemmeside til mig og sende mig en faktura hver måned, hvor jeg så sender dem beløbet fra Danmark.

Det skal også sige at mine hjemmesider er kun brugbare i udlandet og har ikke meget med danmark at gør
(altså det jeg sælger er også i udlandet) 

Skal jeg registreres som importører når det gælder service ydelser?
Hvordan bogføre jeg de fakture jeg får tilsendt? 

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på med hensyn af køb af service/it ydelser i udlandet?

På forhånd tak

Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:39

Hej Tadzen.

Jeg har selv lidt erfaring med køb af serviceydelser i udlandet.
Det er nu slet ikke så vanskeligt:

Du skal ikke importør registreres.
Når du betaler beløbet, skal du bogføre hele beløbet inc. den moms du betaler i udlandet, uden moms, da du ikke får fradrag for momsen. Du får heller ikke fradrag for momsen, selv om du køber service i et andet eu land. Kun varer er der momsfritagelse for, dog med enkle undtagelser, men dem ryger du ikke ind i med det du har brug for her.

Jeg anbefaler du kun betaler via bankoverførsel, af hensyn til bogføring, aldri betal med western union og lignende, da det kan være svært at dokumentere hvor pengene er havnet, og det risikerer du at skulle i disse terror tider.

Jeg har en konto i min kontoplan jeg kalder "Inlejet arbejdskraft, andre ikke eu-lande" der ikke bliver beregnet moms på. Her bogfører jeg hele beløbet, for selv om jeg ikk kan modregne moms, må jeg gerne skrive den af som udgift.

Har selv fået lavet lid webarbejde i indien. en god ting at huske på, hvis de vil have forudbetaling: aftal at sende fx 10-20% og betale resten når arbejdet er gjort. så længe det er dem der har penge tilgode, arbejder de, det er ikke altid tilfældet når det er omvendt :)

dbh
Kenneth Pihl
www.worlderotics.eu

Fra Denpasar/Bali
Tilmeldt 14. Mar 09
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 04:19

Hej Tadzen,

Nu fik du fra mig at se det korrekte svar fra Kenneth, men er du I tvivl, så kan du altid tage kontakt til dit lokale told & skattekontor eller din revisor som helt sikkert kan fortælle dig hvordan det skal bogføres så du ikke senere kommer i klemme. F.eks. her i Indonesien er der ikke skat pålagt eksportvarer, men på serviceydelser herunder IT er der 10 % service tax og det kan trækkes fra som en afgift i posteringer. Nu har de fleste lande deres egne skatteregler så det er nok individuelt hvordan det skal gribes an, så tag da lige og vend den første faktura med din revisor når den dukker op.

Medhensyn til andre ting du skal være påpasselig med, vil jeg nok sige at du skal tage fat i dem du har planer om at samarbejde med over telefonen, for lige at få et personligt indtryk af hvem du har med at gøre i det daglige. Samtidig med bede virksomheden om, hvis det er hjemmesider/shops, at ligge et link op på deres server så du kan følge udviklingen step by step. 10 % forud, 40 % når arbejdet er halvt færdigt og resten når siden er godkendt og testet af dig og klar til opsætningen på din server, det er normalt sådan vi aftaler det med vores kunder ved større projekter, en lille hjemmeside og den dur er mere en tillidssag og som jeg tager stilling til udefra den foregående korrespondance med vedkommende.

Dette var lige hurtig svar, men du er velkommen til at skrive til mig hvis du har spørgsmål angående outsourcing, jeg skal så prøve at besvare disse efter bedste evne.

Med venlig hilsen

Lars

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)