Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomheder og sociale profiler, gider de det?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Igennem min uddannelse har jeg arbejdet med bruger interaktion på sociale sites, og har her fået en solid viden om, hvordan forskellige brugere agere på forskellige sociale sider. Igennem dette arbejde har jeg erfaret, at der øjensynligt er behov for, at lave en social strategi inden virksomhederne går online i de sociale medier. Alt for mange virksomheder kaster sig ud i de sociale medier, og forventer at få en stor fan/kunde gruppe ”foræret”, uden de egentligt gør noget for det. Desværre for virksomhederne, sig min viden mig, at det ikke forholder sig sådan, en social profil kræver meget arbejder, og kræver at man aktivt har taget stilling til hvordan den skal administreres. I mit arbejde har jeg set, at virksomheder ikke tager stilling til negative indlæg, at de ikke svare på indlæg i flere uger eller at de slet og ret lader deres fans styre siden. Efter min bedste overbevisning, så kræver det arbejde af virksomheden at være på de sociale sites. Efter at have sidde som beskuer til, hvordan nogle virksomheder ikke tager sociale medier seriøst, arbejder jeg nu med, at starte et web-bureau, der netop tager de sociale medier og bruger dem som et seriøst salgssted. Forretningsplanen er ikke helt klar endnu, men den kommer til at indeholde flere forskellige produkter, eksempelvis en vedligeholdelse af virksomhedernes fansites, udvikling af applikationer og kampagnesites. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan folk stiller sig til, at lade deres virksomheds sociale profil blive administreret af andre? Er der et marked for at vedligeholde og udvikle det produkt jeg tænker på her, og hvordan kommer jeg i kontakt med virksomheder, der kunne tænke sig dette produkt? Jeg er gået lidt i stå, så alle input er velkommen.  

Tilmeldt 18. Jun 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 11:08

Sociale medier er meget taknemmeligt emne at tale sig varm på. Det virker dog som om at de varmeste fortalere, har deres erhverv gennem de sociale medier.

Som virksomhed er det sværere jf. markedsføringslovene at føre sig sikkert igennem, og udbyttet er svært definerbart. Som virksomhed er man et let bytte hvis ikke man har kontrol over platformen.

Tilmeldt 26. Mar 07
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 12:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Dennis

Jeg tror klart at der er et marked for at administrere virksomheders sociale profiler, Dog er det, som MS5 siger, en risici for virksomhederne at åbne op, da man bliver nødt til at have en vis gennemsigtighed for at have succes med sociale medier.

Amino har f.eks. en utrolig gennemsigtig struktur, men de er også enormt gode til at håndtere og acceptere brugerfeedback af både det gode og det dårlige!

- Hvis du planlægger at skulle administrere en virksomheds Sociale profil, skal du være meget opmærksom på hvordan kritik håndteres. Noget skal ignoreres og andet skal svares på Rigtig Rigtig hurtigt!

Når det er sagt, vil der være mange fordele i at have en ansvarsperson, der sørger for at deres profiler ikke bliver til tomme spøgelses-profiler.

Hvis jeg var dig, ville jeg lede efter kunder/projekter der ikke er bange for gennemsigtigheden og tilbyder at vedligeholde og optimere deres profiler gratis i x antal dage som en Case. Så snart du har nogle cases kan du tillade dig at sætte en prisstruktur op og se om du kan finde nogle kunder.

Men start med at opbyg nogle cases som du kan præsentere online og til møder. Det kan også være du kan lave en facebook gruppe eller linkedin gruppe med gode råd til at opretholde sine profiler og hvis folk alligevel syntes det er for tungt et arbejde kan de jo kontakte dig :)

- Simon

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:17

Til MS5 jeg var måske ikke helt konkret i mit første indlæg, med netop hvad jeg mener med at administrerer virksomheds sociale profil. Jeg mener, at jeg selvfølgeligt vil være i kontakt med virksomheden omkring hvad der skal være på siden, så jeg ikke tager kontrollen, men virksomheden selv afgør hvad der skal være på deres fanside. Det jeg tænker mig er, at jeg kan besvarer simple spørgsmål (eksempelvis hvor deres produkt kan købes, hvor man skal henvende sig ved problemer eller andre simple spørgsmål), der udover vil jeg rådgive, evt. skrive svar udfra virksomhedens ønske, i situationer hvor en kunde af en eller anden årsag er blevet skuffet over virksomheden. På denne måde mener jeg, at virksomheden får kontrol over deres sociale side, men at de ikke har arbejdet med at vedligeholde profilen. Den tætte kontakt omkring fansiden mener jeg så, giver mig et indblik i hvordan virksomhedens sociale venner tænker på og ønsker af virksomheden. Derved vil jeg kunne lave applikation eller kampagner, der er direkte rettet mod målgruppen, ud fra målgruppens egne interesser.  

Simon jeg er helt enig i, at det er meget vigtigt, at det er vigtigt, at få besvaret brugerne meget hurtig, særligt hvis de beklager sig over noget, dette er netop mit argument for at mit produkt har en plads i det sociale rum. Det er min opfattelse, at en vred kunde virkeligt kan ødelægge en virksomheds image, og særligt på internettet, hvor det er svært at stoppe et rygte igen.

Idéen med at prøve en case af på Facebook er faktisk genial, det er jo netop der, hvor produktet er tænkt til, og der det skal bevise sit værd! Tak for de gode råd!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)