Igennem min uddannelse har jeg arbejdet med bruger interaktion på sociale sites, og har her fået en solid viden om, hvordan forskellige brugere agere på forskellige sociale sider. Igennem dette arbejde har jeg erfaret, at der øjensynligt er behov for, at lave en social strategi inden virksomhederne går online i de sociale medier. Alt for mange virksomheder kaster sig ud i de sociale medier, og forventer at få en stor fan/kunde gruppe ”foræret”, uden de egentligt gør noget for det. Desværre for virksomhederne, sig min viden mig, at det ikke forholder sig sådan, en social profil kræver meget arbejder, og kræver at man aktivt har taget stilling til hvordan den skal administreres. I mit arbejde har jeg set, at virksomheder ikke tager stilling til negative indlæg, at de ikke svare på indlæg i flere uger eller at de slet og ret lader deres fans styre siden. Efter min bedste overbevisning, så kræver det arbejde af virksomheden at være på de sociale sites. Efter at have sidde som beskuer til, hvordan nogle virksomheder ikke tager sociale medier seriøst, arbejder jeg nu med, at starte et web-bureau, der netop tager de sociale medier og bruger dem som et seriøst salgssted. Forretningsplanen er ikke helt klar endnu, men den kommer til at indeholde flere forskellige produkter, eksempelvis en vedligeholdelse af virksomhedernes fansites, udvikling af applikationer og kampagnesites. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan folk stiller sig til, at lade deres virksomheds sociale profil blive administreret af andre? Er der et marked for at vedligeholde og udvikle det produkt jeg tænker på her, og hvordan kommer jeg i kontakt med virksomheder, der kunne tænke sig dette produkt? Jeg er gået lidt i stå, så alle input er velkommen. |
Sociale medier er meget taknemmeligt emne at tale sig varm på. Det virker dog som om at de varmeste fortalere, har deres erhverv gennem de sociale medier.
Som virksomhed er det sværere jf. markedsføringslovene at føre sig sikkert igennem, og udbyttet er svært definerbart. Som virksomhed er man et let bytte hvis ikke man har kontrol over platformen.