Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Husstandsmølle - Regler, love og meninger.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 2. Jul 10
Indlæg ialt: 351
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg har fundet et sted hvor jeg kan skaffe husstandsmøller.

Men er lidt på bare bund med hensyn til regler og love her i DK, må alle og enhver have en husstandsmølle, hvis de bare bor tilstrækkeligt langt væk fra andre? Og hvordan er reglerne med at sælge den overskydende strøm til elværkerne?

Og til sidst, kunne i selv finde på at invistere i sådan en husstandsmølle?

// Daniel Poulsen

Fra Horsens
Tilmeldt 22. Feb 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 22:31

Hej

Held og lykke med dit projekt.

Tror du kan bruge dette som jeg fandt i en gammel tråd, ved søgning på vindmøller.

Hej aminoer.

Jeg sælger både micromøller og solceller. jeg har således sat mig ind i stoffet, og ved at man får gratis monteret en el-måler der løber baglæns fra elselskabet, således at strømmen modregnes i dit elforbrug.

Men der er heller ikke noget til hindring for at du kan koble micromøllen eller solcellerne direkte til dine elforbrugene maskiner og hvidevarer mv.

Det er f.eks. meget brugt i kolonihavehuse hvor der ikke er indlagt el.

Hvis i vil vide mere må i gerne sende mig en mail: am@Nr1-Byg.dk

Eeller i kan gå ind og se lidt mere om det på vores hjemmeside: www.Nr1-Byg.dk

Men vi har faktisk en del viden om emnet som ikke er blevet lagt på hjemmesiden, fordi vi har temmelig travlt og der er som bekendt kun 24 timer i døgnet.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Fra Vejle
Tilmeldt 2. Jul 10
Skrevet kl. 22:35

Tak , kigger på det.

// Daniel Poulsen

Fra Viby J
Tilmeldt 6. Feb 09
Indlæg ialt: 549
Skrevet kl. 22:57

Hej Daniel

Jeg ville foreslå dig at tage kontakt til kommunen.. Jeg var nemlig med til et informationsmøde om husstandsmøller for et par måneder tilbage (i vejle kommune), og der fik jeg et klart indtryk af at ligesom man går hen og ber om en byggetilladelse så skal man også have tilladelse til at sætte en vindmølle op..Nogle af de nuværende regler var kommunen dog også selv klar over at de var nødt til at ændre.. F.eks. var der regler om at møllerne kun måtte have 2 vinger, kun måtte svinger med uret og lignende ting som jeg personligt ikke mener giver alverdens mening - men som de selv sagde så var de meget åbne for at de regler skulle tilpasses og ændres i takt med husstandsmøllerne blev mere populære.. Min far kiggede f.eks. på en vertikal mølle, som ville ende op i en pris på omkring 80.000 kr. og kunne dække det behov der var nøvendigt samt havde den det samme støjniveau som en vaskemaskine, så det var altså utrolig attraktivt - men de nuværende regler i vores kommune var nødt til at blive ændret for at det kunne blive aktuelt..

Så tror bare det er om at få spurgt eller bedt om tilladelse så der kan komme lidt skub i nogle af de regler der hindre de attraktive møller.. Til så lave og attraktive priser synes jeg i hvert fald en husstandsmølle kunne være interessant at investere i en dag ..

Fortsat god dag :)

Mvh uffe

Fra Vejle
Tilmeldt 2. Jul 10
Skrevet kl. 07:48

Ikke flere med meninger og erfaringer?

// Daniel Poulsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:06

Jeg har længe overvejet en husstandsmølle, men desværre har jeg ikke orket at tage kampen op med Holbæk Kommune endnu, der ligesom mange andre kommuner i landet, har vedtaget lokalplaner der strider med gældende lovgivning. Det må de naturiligvis ikke, så hvis jeg kæmper hårdt nok kan jeg sikkert få det ændret- som også andre har fået det ændret i andre kommuner. Men det er en kamp op ad bakke. Surt nok, for lovgivningen er ellers enkel ...

At opstille en husstandsmølle burde, ifølge lovgivningen, være en formsag. Hvis selve møllen opfylder bestemte krav til størrelse, støj osv. og den kan placeres max 25 fra eget hus og min. 59 meter fra nærmeste nabo er den lovlig at opsætte en landzone. Det kræver blot en landzonetilladelse, der burde være en formsag. Men som sagt har mange kommuner vedtaget lokalplaner, der strider mod disse rettigheder - og så bliver det straks skide besværligt.

Overproduktion af strøm for husstandsmøller afregnes ikke særlig godt. P.t. er der en garanteret mindstepris på 60 øre pr. kw/t, men der er ingen garanti for, at denne pris holder i hele møllens levetid. Tilbageløbsordningen gælder ikke for dem. Det er derfor afgørende for økonomien, at du kan bruge så stor en del af strømmen selv.

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 09:16

Daniel Poulsen:
Ikke flere med meninger og erfaringer?

Jo da. Prøv at checke lokalplaner for diverse kommuner. Så vil du sikkert opdage at der er sat en masse begrænsninger op for vindmøller. F.eks. så hænger den gode gamle ide om at alle vindmøller støjer, stadig ved.

Jeg undrer mig over at man i et land som Danmark, har så mange begrænsninger for alternativ energi. Ønsker man virkelig ikke at gøre noget godt for miljøet ?

Mht. at få el-måleren til at løbe "baglæns", så mener jeg kun at det af de forskellige el-selskaber er tilladt for solcelleanlæg, ikke vindmøller. Er dog ikke 100% sikker omkring dette. Der er vist også noget med at grænsen ligger på 6000 kWh om året. Alt over regnes for decideret energiproduktion.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:31

IT-Konsulenten:
Mht. at få el-måleren til at løbe "baglæns", så mener jeg kun at det af de forskellige el-selskaber er tilladt for solcelleanlæg, ikke vindmøller.

4. juni blev VE loven opdateret, så tilbageløbsordningen også dækker de helt små møller med en årlig produktion på maks 6.000 kw/t - men KUN til privat brug og altså ikke de større husstandsmøller. Åndssvagt!

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 10:11

Mikkel deMib Svendsen:
4. juni blev VE loven opdateret, så tilbageløbsordningen også dækker de helt små møller med en årlig produktion på maks 6.000 kw/t

Så sker der alligevel lidt på området i gode gamle DK. Men hurtige har de jo heller aldrig været inde på borgen :-)
Men der er altså stadig lang vej, for som du selv nævner spænder de fleste lokalplaner ben for dem der vil sætte en mølle op...

Mikkel deMib Svendsen:
men KUN til privat brug og altså ikke de større husstandsmøller. Åndssvagt!

Det er mere en åndsvagt ! Det er decideret tåbeligt oveni....
Det er jo oplagt for folk der f.eks. bor på nedlagte landbrugsejendomme med langt til nærmeste nabo.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)