Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vi skal ud af Afghanistan

Side 4 ud af 21 (207 indlæg)
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for resten fuldt ud respekt for din holdning, og forstår godt dine synspunkter :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Fra brøndby strand
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 893
Fra  Bilrude fix - mobil udskiftning af forruder, sideruder, bagruder. Skrevet kl. 23:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Casper, IOOS Internet:

Hej Omar,

Det var mere denne statement som jeg ikke var helt klar over:

"Den frihedsberøvede befolkning -i terrortruslens "ånd"- sidder og har ondt af soldaterne og bare ønsker en vel afslutning på et ni årigt blodsorgie for den afghanske befolkning. Som ikke har gjort en flue fortræd og som ydermere aldrig har bedt om demkrati eller frihed som man kender den i vesten."

Lad mig forsøge at forklare det: Den danske befolkning er blevet frihedsberøvet ved vedtagelsen af blandt andet terrorpakkerne mm. dvs indskrænket eks den personlige frihed mm.

hvorfor det blev til en frihedsberøvet befolkning.

denne frihed blevet frarøvet den danske befolkning i lyset af den "store" "terrortrussel" som eksisterede på daværende tidspunkt og idag er det et meget sikre samfund at leve i. krigen har taget ni år og titusinder af mennesker har ladt livet i den krig ligesom så mange andre krige hvilket ikke giver det enkelte liv mindre værdi end dit, mit og vores. den afghanske befolkning bliver straffet fordi at der er -angiveligt- nogen som der har udsat den amerikanske befolkning for et angreb (11/9-2001) 

Hvorfor jeg mener at den afghanske befolkning ikke har gjort nogen fortræd.

Det er fra to vinkler modsætningsfyldt at påtvinge demokrati og friheder over et folk: 1. demokrati kommer af folke suverænitet. Et påtvunget "folke styre" er ikke folkets men dem som påtvang det (provisorisk regering/midlertidig regering) pointen er at folket i sin enhed af forsamling ikke selv ændrede styret til et folke styre som det skete i eks italien, frankrig, tyskland og england mf. Man er i vesten selv (blandt folk som ved meget om samfund) enige i at et demokrati ikke kan påvtvinges men skal komme naturligt fra folket selv. undertrykkelse er ikke et argument for undertrykkelse var i virkeligheden et af tandhjulene i udviklingen af demokratiet. 2. man kan ikke tvinge nogen via besættelse til at adoptere ens ideer. adoptering af ideer sker kun via overbevisning som regel pga. argumentation. og ikke besættelse og tvang eller ændring af pensum som ikke er til diskussion men kun til indlæring.

Der har ikke været tegn på eller eksisteret nogen former for beviser der skulle vise at den afghanske befolkning skulle ønske sig det som verdenssamfundet forsøger at undertvinge dem. tværtimod, modstandskampen fra taliban og den afganske befolknings støtte til taliban mod besættelsen er en vedvarende indikation på at en stor del af den afghanske befolkning ikke ønsker demokrati og friheder leveret fra vesten.

Hvorfor min sidste påstand.

Håber det var fyldestgørende ellers må vi tage den over PB.

Mvh Omar

rudefix mobil bilrude skifte -nemt og billigt- vi skifter bilruder, reparerer stenslag og nanobehandler hos dig

Fra brøndby strand
Tilmeldt 2. Oct 08
Fra  Bilrude fix - mobil udskiftning af forruder, sideruder, bagruder. Skrevet kl. 23:37

Casper, IOOS Internet:

Jeg har for resten fuldt ud respekt for din holdning, og forstår godt dine synspunkter :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

i lige måde. Men som udtrykt, så er jeg ikke enig :-)

Mvh Omar

rudefix mobil bilrude skifte -nemt og billigt- vi skifter bilruder, reparerer stenslag og nanobehandler hos dig

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:37
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Personligt køber jeg globaliserings argumentet!

Det giver god fornuft at i takt med at verden bliver mindre og mindre, så for de forskellige landes problemer indflydelse på resten i højere og højere grad. Og Afganistan havde i høj grad problemer, og har det stadig.

Når man læser om Talebans kvinde undertrykkelse og straffesystem, så har jeg det faktisk også rigtigt godt, med at danske soldater kæmper for at holde dem fra magten!

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:49

Det var et fint indlæg og det gav lidt mere klarsyn. Jeg læste det som om den afghanske befolkning havde ondt af de danske soldater, og det var den afghanske befolkning der var frihedsberøvet. Nok fordi det ikke er så tit jeg har indtrykket af at være frihedsberøvet., eller kender nogen som er det her :-).

Egentlig synes jeg det er lidt defust at tage hele landets befolkning og tillægge dem en holdning som du gør her. Landet er netop stammebaseret, og der er store forskelle på "befolkningen" alt efter region, det vi snakker om her er primært koncetreret o mdet sydlige Afghanistan: Helmand, Kandahar. Man kan ikke bare sammenligne landet med et vesteuropæsik land, da der ikke er den samme national føelse, som vi kender.

Der kan være mange gode forklaringer på at "befolkningen" ikke har bedt om at blive befriet, som du siger.  Jeg gætter på at dengang under taliban-styret så var det ikke så nemt at få nogle "holdninger" der ikke harmonerede med regiment, kommunikeret ud til omverdenen. Jeg tror ikke alle i Nord Korea nyder livet og tilværelsen, bare fordi du ikke lige høre fra befolkningen at der er nogle problemer.

Mig bekendt er mange af taliban-kæmperne tvunget ud i det som eller daglejere. Du får mad til din familie hvis du kæmper for os i dag - alternativet er sult. Kæmper du ikke for os, så slår vi din familie ihjel o.s.v. Man må nogle gange kigge lidt dybere efter folks motiver, i stedet for at konkludere det først tænkelige.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Tilmeldt 8. Jun 10
Indlæg ialt: 566
Skrevet kl. 23:58

Spørgesmålet er blot HVORNÅR er opgaven løst...hvad skal der til før vi siger opgaven er løst ?

Markedsføringsforum - kom og være med!

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 00:01

Den har været oppe og vende en gang, men når landet selv kan stå for sikkerheden.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 00:52

Omar,

For så vidt angår terrorpakken og andre frihedsindskrænkende tiltag, så er vi enige, men

omar:
. den afghanske befolkning bliver straffet fordi at der er -angiveligt- nogen som der har udsat den amerikanske befolkning for et angreb (11/9-2001)

det er vel ikke din opfattelse, at Afganistan ikke blev brugt til at træne terrorister der ville til Vesten for at udføre terrorhandlinger. Afganistan blev overtaget af det mest babariske og grusomme teokrati vi nogensinde har set. Hvordan kan du på den ene side at være fortaler for menneske- og frihedsrettigheder og så på den anden side indtage en position om, at verden skulle vende det blide øje til Taliban? 

Spørgsmålet om Danmarks deltagelse i krig, er ikke om det er 'godt' eller 'skidt', men om den mindst dårlige valgmulighed.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra brøndby strand
Tilmeldt 2. Oct 08
Fra  Bilrude fix - mobil udskiftning af forruder, sideruder, bagruder. Skrevet kl. 14:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper:

Omar,

For så vidt angår terrorpakken og andre frihedsindskrænkende tiltag, så er vi enige, men

omar:
. den afghanske befolkning bliver straffet fordi at der er -angiveligt- nogen som der har udsat den amerikanske befolkning for et angreb (11/9-2001)

det er vel ikke din opfattelse, at Afganistan ikke blev brugt til at træne terrorister der ville til Vesten for at udføre terrorhandlinger. Afganistan blev overtaget af det mest babariske og grusomme teokrati vi nogensinde har set. Hvordan kan du på den ene side at være fortaler for menneske- og frihedsrettigheder og så på den anden side indtage en position om, at verden skulle vende det blide øje til Taliban? 

Spørgsmålet om Danmarks deltagelse i krig, er ikke om det er 'godt' eller 'skidt', men om den mindst dårlige valgmulighed.

Jeg er meget uenig med to punkter. Det første er, at jeg overhovedet IKKE er fortaler for friheder mm. tværtimod.

Det er nu mere vesten selv som repræsenterer friheder og som er fortaler for dem og som i terrorens navn indskrænker dem, stik imod den oprindelige filosofi bag sekularismen med dens friheder.

Og nej det er ikke min opfattelse at afghanistan blev brugt til at træne bombemænd eller lign. de var trods alt støttet af CIA på hvad angår deres våben men også deres træning Jf. vestlig mediers oplysninger.

Politisk hvad der skete 11/9 kan jeg kun gisne om men helt sikkert at der er stater der har benyttet situationen til industriernes interesse.

Spar mig for terrorretorikken den har jeg hørt nok af i dansk politik. stening og kvindeundertrykkelse det er argumentet for krig. dødsstraf findes stadigvæk i usa skal man så ikke også besætte usa og jagte guvenørerne?

kina og mange andre lande udøver dødsstraf skal de også besættes? er de så babariske og grusomme demokratier? (-kina) 

Jeg har nu aldrig nævnt at man skal vende det blinde øje til! Og verdens samfundets øje yder da også et pres. men sagen er nu mere den at man skal lade befolkningen vælge deres egne veje. Lidt ligesom man hyklerisk mener og ser på i Thailand idag. til trods for barbariet mod oppositionen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:43
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Simon M:

Jeg ved ikke om vi skal ud eller blive i krigen - det har jeg ikke den nødvendige information til at kunne svare på. Jeg synes dog det er trist at krigen rammer mange af os - her tænker jeg ikke kun på døden, men også økonomisk rammer den os. Penge vi kunne have brugt på bedre skoler, hospitaler og andet, som virkelig trænger!

Jeg synes dog også vi har et urealistisk billede af hvad det er de ønsker. Min personlige erfaring er at de har en anden kultur end os, og ikke ønsker at have så meget frihed .. mændene ville ikke have kvinderne går rundt topløs på stranden og farver håret blond (som vi jo her i vesten nyder), og kvinderne vil ikke have at mænd er derhjemme og laver mad (som kvinderne jo gerne vil have i vesten).

Der er en kultur forskel.. 

"Penge vi kunne have brugt på bedre skoler, hospitaler og andet, som virkelig trænger!" - Penge, der er havnet i lommerne på jeres amerikanske venner.

"Min personlige erfaring er at de har en anden kultur end os" - Personlige erfaring?

"mændene ville ikke have kvinderne går rundt topløs på stranden" - Der er ikke rigtig nogen strande i Afghanistan, i hvert fald ikke store steder af landet. Hvad har det forresten med krigen at gøre?

"kvinderne vil ikke have at mænd er derhjemme og laver mad." - Hvad har det med krigen at gøre??

Side 4 ud af 21 (207 indlæg)