Som udgangspunkt er du afsted i 6 måneder, og det får du en række ydelser for. En person har haft 4 måneders værnepligt + 8 måneders konstabelelev vil ca. 25.000 DKK / pr. månede udbtalt. Oven i det kommer 2/7-dage, hvor du får en fridag for hver lør,søn og helligdag du er afsted.
I de 6 måneder skal du som udgangspunkt have to rejser til Danmark, men da situationen er som den er i Afghanistan så får du en leave-rejse på ca. 3 uger (det er i øvrigt ikke noget du har krav på, men jeg har ikke hørt om nogen som ikke har fået mindst 1 leave rejse). Den anden får du ca. 10.000 kr i kompentation for. På de 3 uger bruger du en del af de optjente 2/7 dage. Når mission passer det vel meget godt med man har ca. 2 måneders afspadsering. Er du heldig kan du få en del af dine 2/7 dage udbetalt til ca. 1100 kr pr. dag.
Så det er da en del penge i udsigt for en 18årig knægt, da alligevel gerne vil se verden.
Der er endda mange som lever og ånder for missionerne, og det er ikke unormalt folk er et ½ år på mission, og ½ år hjemme.
Jeg vil tro der er mange der har det som sømændene har det, lang tid på havet med hårdt arbejde, lang tid hjemme på ferie.
Flere af de folk jeg kender der har været i Afghanistan og/eller Irak har for det første fået en fin pose penge med hjem, og en fandens masse ferie og afspadsering til overs.
Ja, og mange af dem har desværre nok også en helvedes masse psykiske problemer med hjem. Det er tragisk.
Som udgangspunkt er du afsted i 6 måneder, og det får du en række ydelser for. En person har haft 4 måneders værnepligt + 8 måneders konstabelelev vil ca. 25.000 DKK / pr. månede udbtalt. Oven i det kommer 2/7-dage, hvor du får en fridag for hver lør,søn og helligdag du er afsted.
De får 25000 kr udbetalt?
Jeg troede at soldaterne var langt underbetalt, troede de omtrent lå omkring ca. 15.000 om måneden udbetalt.
Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.
Debatten har vist primært kørt om soldaterne skulle betale skat af deres løn.
Sikkerheden :D? Det kommer vist i høj grad an på ens stilling. Nogle er mere udsatte end andre. Jo mere dit job kræver du er udenfor en lejer/base, jo farligere er det.
Jeg var primært på en stor base med ca. 25.000 mand, alså det som svare til en større dansk by. Det var tit raketangreb, men de fleste gange opdagede man det kun fordi alarmen gik. Det var kun en håndfuld der kom tæt på.
Jeg kan ikke se noget formål med at vi er i Afganistan. Kender en del "soldater" der har været dernede, selv min svoger har været der flere gange. En meningsløs krig og meningsløse patruljer i mine øjne. Spild af danske live! Lad de åndssvage Amerikanere tørrer deres eget krigsliderlige lort op!
Jeg kan ikke se noget formål med at vi er i Afganistan. Kender en del "soldater" der har været dernede, selv min svoger har været der flere gange. En meningsløs krig og meningsløse patruljer i mine øjne. Spild af danske live! Lad de åndssvage Amerikanere tørrer deres eget krigsliderlige lort op!
Mine tanker går på de lokale som har støttet ISAF. Hvis ISAF trækker sig ud vil det helt sikkert få nogle konsekvenser for dem, og det synes jeg ikke vi kan være bekendt.