Her er min situation: Jeg har en virksomhed som kører stille og roligt der ud af. Der er et ''mindre'' overskud i det. Den ydelse jeg sælger er ikke momspligtig. Lad os kalde det virksomhed1 Nu tænker jeg på at starte et andet firma op, som nok vil tage nogle år om at komme på benene. Jeg regner således med et mindre underskud i starten. Dette firma skal momsregistreres. Firmaet her kalder vi så virksomhed2. Jeg vil høre, om nogen af jer ved noget om hvorvidt det er en god ide at køre de to virksomheder som to særskilte enheder - eller om man kan slå dem sammen således, at overskuddet i virksomhed1 kan dække det forventede underskud i virksomhed2. Så kan jeg måske slippe for, at skulle låne nær så mange penge i banken hvis jeg kan lave en slags ''overskuds-deling'' mellem virksomhed1 og 2. Nogle ideer / tanker? mvh Ronin |
Hvad er det mest smarte??
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
- 1
- Hvem/hvad skal have fordelen. Hvis begge firmaer på sigt skal momsregistreres og evt udvikle sig itl f.eks A/S kan der være en fordel i at holde dem adskildt og så lave en konstallation med dig selv som et holding selvskab (moderselvskab). Her er der nogle skatte tekniske muligheder for at styre overskuder derhend hvor det beskattes mindst. Det kan din revisor hjælpe dig med - hvis virksomhederne kan støtte hinanden og emnemæssigt ligger således at du kan opnå en synergieffekt ved at køre dem tæt, er det en fordel at samle. Hvad den endeløsning ender med at blive afhænger altså af niveau/indtjening/overskud samt af hvilke virksomheder vi taler om begge muligheder kan være det bedste |
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)