Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

No signal på skærm?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Update:

Så fandt den PC mand jeg har fået fat i det er mit bund kort som er stået af, jeg undre mig dog over han ikke kan fortælle mig hvad mere præcist der er galt med det bundkort!!

Den skal ov er en garenti fra stedet hvor jeg købte den men hvis de finder det kan repareres står jeg jo med håret i postkassen.

Nogen her som ved om man "bare" lige kan konkludere et bundkort dødt uden en dybere test ?

Håber nogen kan hjælpe.

/allan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:01

DesignYOU:

Nogen her som ved om man "bare" lige kan konkludere et bundkort dødt uden en dybere test ?

Hej Igen

Normalt er der tre ting som der kan være galt når en PC er helt død.

1. Bundkort
2. CPU
3. RAM

Hvis en af de tre ting fejler, så vil den være total død. Og den hurtigste måde at tjekke det på er skifte CPU og RAM, virker det ikke så er det på bundkortet.

Som før skrevet, så er det typisk Flash BIOS'en som der bliver fejl opdateret, og det er desværre et meget typisk problem. Hvorfor mange vælger at gå så langt udenom den som mulig. Men det er så også den der gør at man fx kan starte op på en USB nøgle, eller andre eksterne drev.

Man kan godt gå ind og måle sig frem til det, men det er de færreste som gør det, da der er større mulighed for at man brænder mere af, eller direkte får fejl aflæsninger, da den bølgelængde som de frekvenser de kører med er meget korte, og derfor meget udsat for støj. Sammen med at man idag kører helt ned til 1,6 V på CPU og andre bus drivere.

/Kenneth

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 10:35

Hej Kenneth

Tak for de info, det giver mening det du skriver, det sammen kan man ikke sige om PC manden ;)

Jeg har en hardwaremand som kommer fra ferie på Tirsdag, så kikker han på den, for som jeg siger det lyder sgu lidt underligt et bundkort står af på den måde, det skal lige nævnes det kun er 6 mdr gammelt, men klart hvis det er stået af så skifter jeg det da men da dette er min levevej vil jeg helst ikke eksperimentere for meget med det her.

Da jeg nævnte for PC manden det kunne være Bios som fejlede, svarede han at bios jo bare var et program så det kunne ikke være det.

Den flash bios kan man selv installerer den med de CD'er som er med?

Jeg er da også nu lidt spænd på om jeg skal betale PC manden, han har lige skrevet til mig den dom han har givet mig er taget ud fra hans erfaring, så ingen test eller noget!!

/allan

Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 11:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Selvfølgelig skal du betale pc manden for fejlfinding. Husk at prøve at nulstille din bios (dummymetode = pil batteriet ud af bundkortet + fjern ekstern strøm i 5 min). Derudover kan det ligesåvel være din strømforsyning, der er stået af (også selv om blæserne starter). Sørg for at have så lidt udstyr i maskinen som muligt (drop mus+tastutr - alt usb, behold kun et ram modul, lad være med at sætte cd-rom+harddisk til osv.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:14

DesignYOU:

Da jeg nævnte for PC manden det kunne være Bios som fejlede, svarede han at bios jo bare var et program så det kunne ikke være det.

Bios er en forkortelse for Basic Input Output System, og er her alle de basale adresse områder, for de forskellige enheder er defineret. Det er også her at man sætter sin harddisk op osv. Det er et fast system, som er lige til at gå til. Og man kan så også få sin PC til at gå ned, ved at sætte de forskellige parameter  forkert....og er lige til at resette, er bare at flytte en jumper i 30 sekunder.

Tager man flash BIOS'en, som er en udvidelse til BIOS en, og som man kan ændre meget mere drastisk. Og det er rigtigt at man kan opdatere den med en CD, problemet er bare at når ens PC er død, så kan man ikke. Da man ikke kan komme i kontakt med den. Og derfor skal man have selve hukommelses chippen ud og omprogrammere den.

Man må ikke forveksle BIOS og flash BIOS, da de fungere på 2 forskellige måder. BIOS skal opdateres i BIOS programmet som ligger i selve bundkortet, mens flash kan opdateres når fx windows kører. Windows eller operativ systemet, kan gå ind og ændre i det, men normalt læser de kun de adresser der er defineret i det.

DesignYOU:

Jeg er da også nu lidt spænd på om jeg skal betale PC manden, han har lige skrevet til mig den dom han har givet mig er taget ud fra hans erfaring, så ingen test eller noget!!

Er desværre meget typisk inden for den branche, da man køre typisk amerikansk fejlfinding.....skift virker det, skift mere virker det nu....skift endnu mere.....virker det.....så skifter vi endnu mere...osv.

Og det er netop i erkendelse af at det er et meget kompleks system, hvor man ikke lige kan gå ind og tjekke tingene, da der er software i produkterne, i de forskellige ROM kredse samt at der findes forskellige processorer til de forskellige ting, samt drivere.....her både de software, som fortolker til operativsystemet, samt dem der er fysisk på de forskellige busser.

Og fejler en ting så kan det være svært at gå ind og tjekke det.

DesignYOU:
sgu lidt underligt et bundkort står af på den måde, det skal lige nævnes det kun er 6 mdr gammelt

Normalt når elektronik står af, så sker det gerne inden for et år, hvis der er defekter. En IC kan fx godt gå igennem testen og blive godkendt, selvom siliciumen ikke er helt i orden, og når den så bliver lidt varm, så står den af. Og det er også derfor man altid laver garanti på produkter. Og i og for sig, så betyder det ikke noget om garanti perioden på elektronik er 1 år eller 5 år, da de typsik hurtigt vil stå af.......

/Kenneth

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 11:17

Hej Anders

Takker dine råd dem vil jeg overlade til en der ved bedre, jeg tror ikke jeg kan fjerne batteriet fra bundkortet uden at ødelægge det hele ;)

Normalt betaler jeg også mine ting, meeen der skal være måde med galskaben, hvis jeg har en kunde som jeg af en eller anden grund ikke har udført noget for kunne jeg aldrig drømme om at tage penge for det, det er min opfattelse han ikke har kørt nogen test eller noget men udelukkende baseret han "råd til at skifte bundkortet" på det jeg har fejl fundet ..... skal jeg derimod betale tjaa så kan det i sidste ende blive dyre 500 kr han får fra mig, da jeg ikke ville give mande god reklame. Fair hvis manden har udført et stykke arbejde skal der betales ved kasse 1 men jeg syntes lidt den her er for nem.

/allan

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 11:24

Hej Kenneth

Takke endnu engang for dit input, har desværre ikke flere stjerner at give ud af ;)

Kenneth:
Er desværre meget typisk inden for den branche, da man køre typisk amerikansk fejlfinding.....skift virker det, skift mere virker det nu....skift endnu mere.....virker det.....så skifter vi endnu mere...osv.

Det er præcis det jeg gerne vil undgå da der jo er garanti på dyret endnu ;) Sagt på en anden måde jeg vil ikke undgå det hvis ikke jeg skal betale for det ;)

/allan

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)