Og nu ved jeg ikke hvem "generation der har råd til at hyre en tømrer eller maler eller murer" er, men jeg vil tro at det er folk fra 28-50 år og de er altså ikke IT forskrækkede - de er vokset op med TV, senere Commadore, Amiga, Mobil og Internet
Og det betyder at alle havde en Commadore 64 eller amiga...og at alle fik en NMT telefon, da de kom på markedet.
Der er lige nogle ting vi lige skal have på plads her. For det første, så var elektronik ekstrem dyrt i 80'erne, da de var pålagt en ekstra afgift. Desuden så var købekraften ikke så stærk som den er idag.
I dag kan et ufaglært par købe en fast bolig sammen med at de har en helt ny bil, og have det nyeste inden for PC og fladskærms TV.
Dengang i 80'erne skulle man give 10.000 kr for en video maskine, der var på størrelse med en kummefryser. Det var mere end en månedsløn, for en ufaglært. Idag kan man købe en DVD afspiller for 500 kr, som er under en dagsløn for en ufaglært.
Med dette i mende, så skal man også tænke på hvad det er for en generation, der fik forspringet. Jeg voksede op i et fattigt hjem, hvor det var lejet fjernsyn, som blev afhentet med jævne mellemrum, når der ikke var råd til at betale for det.
Ligeså så så skal man tænke på at den generation, og mange af dem der kommer fra det, faktisk flakker forvildet rundt på nettet. Og faktisk så kan halvdelen af dem på FaceBook ikke bruge google, altefter hvad jeg kender til.
Det er altså en ting jeg støder ind i virkeligt tit kan slet ikke forestå det med telefonbogen, personligt syntes jeg det er noget CO2 svineri at jeg skal smide sådan en stak papir ud et par gange om året.
Og det betyder at du vil udelukke alle over 50 år, og dem der ikke har råd til internettet.....der findes faktisk stadig mennesker i DK, som er presset økonomisk, og som skal vende hver en krone. Så synes det er lidt af en falit erklæring det der. Og for mig beviser det igen, at nogle af de mennesker som der lever af internettet har total mistet foden i den virkelige verden......
/Kenneth
Ps. prøv at få nogle voksne venner, så vil du se at dine teser ikke holder.
Kære Kenneth:
Ja elektronik var dyre dengang, men ekstremt dyrt er nok en overdrivelse og faktisk var der ikke så mange flere ”fattige danskere i 80erne end der er nu”
Se blot på denne http://www.dors.dk/graphics/Synkron-Library/Publikationer/Rapporter/Efterår_2006/Rapport/Kap.%202.pdf rapport, som sammenligner tal fra 1988 og 2004 – faktisk læste jeg netop en artikel om at fattigdommen er steget meget her i danmark fra 2008 og frem til i dag, så et gæt er at danskerne er ligeså fattige i dag som de var i 1988.
Jeg har skam også ”voksne” venner – tro det eller ej og jeg tror ikke at jeg kender en eneste som ikke er vokset op (i 1980erne) med både tv og video som minimum og ja renten var meget højere i 1980erne, men folk havde også råd til både bil, hus og hund dengang –selvom folk måske ikke var helt så købelystende som de har været i det nye årtusinde.
Jeg tror måske du har set for meget ”krøniken på dr” – Det er rigtigt at et TV tilbage slutningen af 1950erne kostede en årsløn, men nu vandt VHS maskinen jo faktisk frem på sin lave pris – billedkvaliteten osv. var faktisk dårligere på VHS end på f.eks. Betamax og Video 2000.
”Og faktisk så kan halvdelen af dem på FaceBook ikke bruge google, altefter hvad jeg kender til” – Jeg tror at du skal til at få dig nogle voksne venner Kenneth for prøv at tage en kig på dette http://www.dst.dk/upload/e-handlende_kvinder_n%C3%A6rmer_sig_m%C3%A6ndene_nr2871.pdf Faktisk har 65-70 % af alle danskere mellem 16 og 74 år indenfor det sidste år købt noget på nettet – Og jeg tror faktisk ikke at de har kigget i telefonbogen først – jeg tror at de har googlet sig frem.
Ja der er da stadig folk, som ikke har adgang til internettet i dag – dog har 86 % af den danske befolkning i dag adgang til Internettet hjemmefra. (se evt. http://www.dst.dk/upload/hver_anden_familie_p%C3%A5_nettet_via_adsl_nr281.pdf)
Og hvis du ser dette, så kan du se at 1 ud af 5 (20%) over 60 år faktisk bruger ”mobilt bredbånd” og af de 16-74 årige drejer det sig om over 50% som har adgang til internettet via mobilt bredbånd.
Så ja – jeg må jo erkende at der endnu findes mennesker i Danmark som ikke har adgang til internettet fra hjemmet – men jeg vil tro at de har adgang til internettet fra arbejdet, biblioteket osv.
For at gøre en lang historie kort, så tror jeg at der er et marked for internettet – blot det et over 65% af danskerne handler på internettet – syntes jeg er utrolig sigende – Der er jo langt flere som endnu ikke tør handle på internettet, men som søger deres informationer der og efterfølgende går ned i butikken og køber varen eller ringer til håndværkeren og bestille ham til at bygge deres nye udestue.
Men jo skal vi så ikke bare aftale at der fremover kun sendes en telefonbog til de 14 % af Danmarks befolkning, som ikke har internet hjemme i stedet for til 99 % af befolkningen – så har vi da lavet en lille besparelse.
De bedste hilsner
Emil Frydendal