Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Underslæb eller ej?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

 

Hej Aminoer. 

Jeg er en smule i vildrede og håber at kunne få et par gode råd med på vejen - ved ikke om dette er det rette sted, men nu prøver jeg.

Jeg er ansat som 2. chef i en selvejende offentlig virksomhed, forstået på den måde, der er direktøren og derefter kommer jeg osv.  

Gennem nogen tid har jeg undret mig en smule over virksomhedens skrantende økonomi, og direktørens samtidige forbrug på dyre kontormøbler o.lign., men uden af søge dybere ned i sagen - for hvor meget skal man blande sig i ens chefs handlinger?

For nogen tid siden blev der så ansat en ny økonomiansvarlig i virksomheden. Vedkommende er nu kommet til mig med et par  spørgsmål vedr. forskellige af chefens bilag som umiddelbart så lidt mærkelige ud og om jeg vidste hvor disse skulle konteres. 

På den baggrund har jeg dykket lidt dybere ned i kontoudtog, bilag, regninger sendt fra direktørens eget firma osv. osv. (Har mandat til at kigge i bogholderi osv) Efter et par timers løst arbejde, fandt vi "mangelende" og mistænklige bilag, altså bilag på tøj, av, og MEGET andet, som KUNNE være til eget forbrug, for 50-60.000 kr. og ingen af tingene, uden undtagelse er indenfor virksomhedens fire vægge.(Med manglende bilag, mener jeg, at der i stedet for det enkelte bilag, er der en lille lap papir med et beløb - og intet andet.) 

Derudover fandt vi regninger fra chefens eget firma på ca. 50.000 alt sammen fra 2010. 

Det kan godt være at der ikke er noget i det, håber det ikke, men når jeg ligger alle brikkerne sammen er det mange påfaldende ting. 

Man skal passe på man ikke sætter gang i noget der ikke er begrundet. Men virksomhedens økonomi, spareplaner, at det er delvist offentligt osv. taget i betragtning, har jeg svært ved bare at lade stå til. 

Derfor er mit spørgsmål så:

Skal jeg gøre noget og i givet fald hvad? Skal jeg kontakte revisoren, formanden, kommunen, andet bestyrelsesmedlem etc., eller skal jeg bare lade det ligge til revisionen laver en evt. stikprøvekontrol og evt. påtegning til bestyrelsen?

Jeg har det personligt godt med chefen, men har startet egen virksomhed og er på vej væk og om jeg får noget personligt i klemme er mig lige meget. 

Håber I forstår min laaange forklaring... :)

 

Pft.

 

Fra Holeby
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Personligt syntes jeg du har en forpligtelse til at gribe ind, især når det drejer sig en virksomhed som køres for offentlige midler (Skattekroner) og hvis der ikke er noget galt, tror jeg ikke chefen bliver sur over det, for hvis han har rent mel i posen, vil han jo blot se dig som en god og seriøs medarbejder/kollega.

Men kom i gang og få orden på tingene og tusind tak for din ærlighed.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Når der er tale om en offentlig institutuion kan du vel altid få råd og vejledning hos Rigsrevisionen.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ligefrem er i den situation at det handler om betroede midler i en offentlig institution så skal du hurtigst mulige søge advokatbistand og få klarlagt om du ikke ligefrem er forpligtet til at melde det.

Er du vidende kan du også stilles til ansvar.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville helt klart skrive en mail til bestyrelses formanden, med dine bekymringer og iagtagelser.

Det er som bekendt bestyrelsens opgave, at kontrollerer direktionen, og de kan i værste tilfælde blive holdt jurdisk ansvarlige hvis de ikke agerer!

I sådan et tilfælde er det selvfølgeligt bedre at sende en mail, end en telefon samtale.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med de andre. Du er nød til at gøre noget. Det er forståeligt at man ikke vil tænke at der foregår noget ulovligt, men at lukke øjnene på mistænkelige handlinger, fører til f.eks. sager som hjemmepleje-sagen, hvor kulturen bliver helt gennemsyret af dårlig arbejdsmoral og nærmest et accept af, at det er ok at snyde sig til økonomisk berigelse.

Det er din pligt at gå videre med sagen. Tak for din ærlighed.

Held og lykke med det.

Kommer snart...

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Din chef er direkte inhabil i forhold til at forvalte offentlige midler, når han skriver regninger ud til eget firma. For noget tid siden, var der en dokumentar om pamperi i det offentlige, hvor ansatte fik udført "vennetjenester" af de firmaer der fik forfordelt diverse opgaver.

Det her er næsten værre, da din chef skriver regninger til sig selv, og dermed direkte får personlig økonomisk gevinst ved at forvalte offentlige midler.

Det ville ligeledes være forkert, hvis han fakturerede sit brors firma eller kones for den sags skyld.

Nogle mennesker kan ikke stå for fristelsen, fordi det er "nemt" at skrive regninger ud til eget firma, og dermed få personlig økonomisk gevinst.

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Nov 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 06:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej SKSKSK

Jeg er helt enig med de øvrige indlæg. Hvis der er tale om eller mistanke om en eller anden form for økonomisk kriminalitet så er det din pligt at gribe ind og gøre bestyrelsen opmærksom på dette.

Det samme er tilfældet for den økonomiansvarlige.

Alternativ til ovenstående er at den økonomiansvarlige ligger tingene på bordet for direktøren og kan han ikke redegøre for udlæggene så må det betragtes som en personlig mellemregning som skal afvikles hurtigst muligt (altså tilbagebetales enten via kontakt afregning eller udlæg i lønnen)

Hvis du har brug for mere konkret rådgivning eller sparring omkring dette emne er du mere en velkommen til at kontakte mig enten via mail: mail@stenbergconsult.dk eller telefon +4561675493. Al henvendelse vil blive behandlet med dyb fortrolighed.

Håber du står mere afklaret idag efter alle disse tilbagemeldinger.

Med venlig hilsen

Brian Stenberg

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Syntes bare du skulle tage en kopi af bilagene og sammen med et brev sende det til bestyrelsesformanden. Han kan jo så vælge, at lade revisionen undersøget eller tage direkte kontakt til direktøren.

Er sikker på han er klog nok til, at takle den slags uden du bliver direkte indblandet.

 

Jimmy

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter:

Personligt syntes jeg du har en forpligtelse til at gribe ind, især når det drejer sig en virksomhed som køres for offentlige midler (Skattekroner) og hvis der ikke er noget galt, tror jeg ikke chefen bliver sur over det, for hvis han har rent mel i posen, vil han jo blot se dig som en god og seriøs medarbejder/kollega.

Men kom i gang og få orden på tingene og tusind tak for din ærlighed.

Jeg er helt enig her. Vær bare lige klar over at hvis chefen ikke har rent mel i posen at der kan opstå nogle konflikter. Held og lykke med det!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)