Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe rettigheder til koncertvideoer

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg har et projekt i tankerne, der involverer et site med professionelle optagelser fra koncerter. Er der nogle der ved, om det ville være muligt at købe rettighederne til optagelser fra forskellige koncerter, eller evt. lave en aftale / samarbejde med de forskellige produktionsselskaber der står bag?

Mvh. Mikael.

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 15:32

Hej Mikael

Idéen er helt sikkert spændende, men jeg er ikke helt med på, hvad du mener mht. "de forskellige produktionsselskaber, der står bag"?

Jeg tror, at for at det skal kunne lade sig gøre, så skal du have fat i de pågældende koncertnavnes agenter/managers og formentlig også folkene, som ejer selve koncertstederne. Lettest vil det nok være at kontakte diverse koncertarrangører og sætte dem ind i dine planer. De har de nødvendige kontaktinformationer til kunstnerne.

Dbh

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 15:38

Hej Mikael

Koda forvalter en række ophavsrettigheder på vegne af rettighedshaverne. Det er muligt, at du også skal have fat i andre organisationer, men det kan KODA hælpe dig med, hvis du kontakter dem.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 17:56

Når jeg siger produktions-selskaber, mener jeg mere dem som rent faktisk er der og filme. Jeg havde nemlig forstået det sådan, at det ikke altid er koncertstederne selv der står for en eventuel optagelse af en koncert - det hyrer de et selskab til at klare. 

Den med koncertarrangørerne er ikke helt tosset, det vil jeg prøve at undersøge. Også Koda lyder som noget der skal undersøges.

Min tanke var nemlig, at få et større samarbejde igang med dem som har rettighederne til forskellige koncertvideoer, og høre om jeg kan få del i det, så de kan komme op på det nævnte site. Planen er at siden vil blive et stort community, med de nyeste koncerter-videoer, nyheder, udgivelser osv. Så det kunne måske være de var interesseret i eksponering for deres arbejde, den vej rundt.

Men der er selvfølgelig en del arrangører at hive fat i, og en del aftaler at få sat i hus. Det var derfor jeg tænkte at det kunne være kanon, hvis der fandtes en løsning, hvor man kunne ramme en masse på én gang. 

Dog ved jeg ikke om de mange koncertsteder benytter de samme selskaber, eller om de selv står for optagelserne osv. Det handler jo lidt om, hvem der har rettighederne til optagelserne, og det er vel et eller andet sted kunstneren, og dem som har filmet koncerten.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 19:46

Hej Mikael

Jeg blandt andet med rettighedsstyring inden for musikbranchen. Du kan godt købe rettigheder til koncertoptagelser, men jeg tvivler på, at det bliver billigt. Check eventuelt http://www.imelos.com (jeg har ikke noget med iMelos at gøre). De forhandler om retten til at optage en koncert med henblik på streaming fra hjemmeside.

Der er flere, som har krav på og skal spørges/betales i forbindelse med koncerter. Mange pladeselskaber arbejder på at tage koncertrettighederne også, når de signer nye kunstnere, så man kan godt regne med, at licensieringsprisen bliver opadgående.

Mvh. Aleksander

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 12:04

iMelos.com ser super godt ud, men de optager simpelthen selv koncerterne? Det kunne også være en mulighed, men jeg kunne forestille mig, at det kræver viden indenfor området.

Netop fordi at der er flere som skal spørges mht, rettigheder, så er det et form for samarbejde jeg var interesseret i. Der er flere steder jeg arbejder på at få noget mere information omkring det, for jeg ved at det kan lade sig gøre :)

Det kan også være, at jeg skulle prøve at starte ét sted, måske prøve at tage fat i nogle af spillestederne i Danmark. Det bedste ville uden tvivl være, hvis jeg fik kontakt til nogle, som var interesseret i at arbejde sammen med mig omkring rettighederne. 

Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 12:21

Hej Mikael

TDCplay laver nogle ting. Se bl.a. på vega.dk

Der findes allerede et site, som det du har i tankerne. Jeg mener at du muligvis er et andet end imelos.com

Du skal næsten helt sikkert have fat i pladeselskaberne. Men vær klar på at det er både bekosteligt og besværligt da der er mange forskellige, som skal involveres og der er forskel på hvilke lande fx videoer må vises i. Så din side skal nok have begrænsninger på hvilket land, man må se den fra.

*** Fotograf Claus Lavendt - Professionel reklamefotograf ***

*** www.lavendtphoto.com ***

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 12:44

Jeg kendte ikke selv til iMelos. Dog har jeg selv en idé om hvordan jeg ville lave det, og er nu ikke bange for lidt konkurrence. 

Men det vigtigste er at jeg kommer i kontakt med nogle som kan sætte gang i processen, så du har nok ret i det med pladeselskaberne. Men jeg mente bare, at flere spillesteder selv har rettighederne til de optagelser som bliver lavet på stedet. Det er så et produktionsselskab eller lign, som de får til at klare de konkrete optagelser. 

Jeg kender godt TDC Play's afspiller - dog er min egen plan en del mere udvidet end det. Men ja, konceptet findes da, det overrasker mig ikke. 

Mht. begrænsningerne for hvilket land der skal have adgang til siden, er det vel noget man aftaler individuelt med dem man samarbejder med. Men det ville sagtens kunne lade sig gøre at få sådan en begrænsning på, hvis det bliver et krav.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)