Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omstrukturering af virksomhed ifm. flytning til udlandet

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 4. Dec 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Aminoer. Jeg håber, der sidder nogen derude, der er kyndige udi selskabsret.

Jeg bor idag i Danmark og har en internetvirksomhed, der sælger services til bl.a. danske kunder. Virksomheden drives i et dansk selskab med tilhørende dansk holding-selskab.

Jeg har imidlertid planlagt at flytte til England, således at jeg kan opholde mig rundt omkring i varme lande om vinteren, men være i Danmark om sommeren, på trods af en ikke specielt prangende indtægt. Jeg sælger min bolig i Danmark i den forbindelse.

Jeg har sat mig lidt ind i sagerne og kan forstå, at for at kunne arbejde i Danmark under 3 mdr's ophold uden at blive beskattet som arbejdende for en dansk virksomhed, skal virksomheden have hjemting i udlandet, og den må i øvrigt ikke have fast driftssted.

Min virksomhed vil jeg derfor flytte til et 3. land (Cypern/Malta), hvor jeg vil ansætte en lokal ledelse, så jeg ikke behøver være en del af den daglige drift. Og nu kommer spørgmålet...

Hvordan i alverden flytter man et selskab til udlandet - det vil sige omdanner det til et udenlandsk selskab og derefter opretter en dansk filial?

Kan det overhovedet lade sig gøre at "flytte" / "omdanne" selskabet, eller skal man istedet sælge de væsentlige aktiver? Og i så fald, hvordan gør man dette uden at gøre sig skyldig i selskabstømning eller hvad ved jeg?!

Ved nogen i øvrigt, om serverens placering (idag i Danmark) har nogen betydning for begrebet "fast driftssted"

På forhånd tak!

Den forhåbentligt kommende udlandsdansker :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:55

Creator:
Jeg har sat mig lidt ind i sagerne og kan forstå, at for at kunne arbejde i Danmark under 3 mdr's ophold uden at blive beskattet som arbejdende for en dansk virksomhed, skal virksomheden have hjemting i udlandet, og den må i øvrigt ikke have fast driftssted.

Så du vil gerne være i landet og arbejde der du vil bare ikke betale skat? Der må ærligt indrømme, at jeg håber at vores skattesystem, er klogt nok indrettet til at det ikke kan lade sig gøre! Vil man nyde må man yde!

Tilmeldt 4. Dec 08
Skrevet kl. 02:57

Kære Lundsby

Når virksomheden er beliggende i udlandet, betaler man som medarbejder i virksomheden bosiddende uden for Danmark ikke dansk skat, når man er i Danmark og arbejder for virksomheden.

Hvis du tager til Frankring i 3 mdr. for at hverve nye kunder til din danske virksomhed, så skal du heller ikke betale skat der! Men det ville du jo åbenbart gerne have, at man skulle, eller hvordan?!

For idag er vores skattesystem således indrettet, at man ikke skal betale skat i den situation. Men du kan jo evt. stille op til folketingsvalg, hvis du gerne vil have lavet reglerne om!

I øvrigt ved jeg ikke, hvad det er, man skal "nyde" ved at yde?! Når man slet ikke bor i Danmark modtager man ikke sociale ydelser fra Danmark.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 03:18

Så vidt jeg har forstået kan man ikke lukke sit firma i Danmark og åbne det i udlandet.

Så selv om du bor i Malta vil du betale dansk skat og Malta skat.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 4. Dec 08
Skrevet kl. 15:50

Hej Lasse

Jeg vil netop heller ikke lukke firmaet, men "flytte" det. Men nu flytter man jo ikke bare et selskab. Der er måder, man gør den slags på, men det har jeg bare ikke forstand på. Jeg håber, at der er nogen herinde, der har forstand på det emne, som jeg mener, man kalder "omstrukturering" ..?

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:02

Creator:
For idag er vores skattesystem således indrettet, at man ikke skal betale skat i den situation. Men du kan jo evt. stille op til folketingsvalg, hvis du gerne vil have lavet reglerne om!

Pokkers, det må jeg indrømme at jeg ikke kan lade sig gøre!

Jeg har desværre ikke tid til at stille op til folketingstinget, men overvejer lidt at melde mig ind i et politisk parti.

Creator:
I øvrigt ved jeg ikke, hvad det er, man skal "nyde" ved at yde?! Når man slet ikke bor i Danmark modtager man ikke sociale ydelser fra Danmark.

Så du har ikke fået din uddannelse i Danmark, hvis du bliver syg tager du ikke på et dansk sygehus, du har ikke tænkt dig at bruge vejene, etc. Skat går jo til andre ting end sociale ydelser!

Tilmeldt 4. Dec 08
Skrevet kl. 16:32

Lundsby:
Så du har ikke fået din uddannelse i Danmark, hvis du bliver syg tager du ikke på et dansk sygehus, du har ikke tænkt dig at bruge vejene, etc. Skat går jo til andre ting end sociale ydelser!

Jo jeg har fået min uddannelse i Danmark. Mener du så at:
a) Personer, der flytter til udlandet permanent, skal betale deres uddannelsespenge tilbage?
b) Det skal være forbudt at forlade Danmark permanent?

Angående vejene. Mener du så at:
a) Alle danskere, der kører på de tyske motorveje, når de skal på ferie, skal betale skat i Tyskland?
b) Det skal være forbudt at køre på vejene i lande, hvor man ikke bor og betaler skat?

Angående sygehus, så er man ikke dækket i Danmark, når man ikke bor der, så du kan være helt rolig. Det var også især sygesikring, jeg mente med sociale ydelser.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:50

Creator:

Lundsby:

Jo jeg har fået min uddannelse i Danmark. Mener du så at:
a) Personer, der flytter til udlandet permanent, skal betale deres uddannelsespenge tilbage?
b) Det skal være forbudt at forlade Danmark permanent?

Nope, det er en ærlig sag hvis folk forlader landet, for at søge udfordringer andre steder.

Det jeg ikke har nogen respekt for, er dem der f.eks. vil bo og arbejde i Danmark 3 måneder om året, uden at betale dansk skat!

Tilmeldt 4. Dec 08
Skrevet kl. 21:11

Lundsby:
Det jeg ikke har nogen respekt for, er dem der f.eks. vil bo og arbejde i Danmark 3 måneder om året, uden at betale dansk skat!

Ok, men så har du ikke nogen respekt for mig. Men det ændrer altså ikke på, at dette setup ikke er i strid med nogen love - ja måske lige bortset fra janteloven!

Men grunden til, jeg startede tråden, var spørgsmålet om omstruktureringen af selskabet. Jeg håber, der sidder en kyndig person derude, som ved lidt om dette spørgsmål!

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:36

Creator:

Lundsby:

Ok, men så har du ikke nogen respekt for mig.

Det er der noget der kunne tyde på!

Creator:
Men det ændrer altså ikke på, at dette setup ikke er i strid med nogen love - ja måske lige bortset fra janteloven!

Jante loven siger at du ikke skal tro du er noget, og det er vel nærmest det modsatte du siger når du prøver at krybe uden om at betale dansk skat!

(Det gode ved vores lille debat, er at nu er tråden så eksponeret så evt. eksperter, må havde set den)

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)