Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omstrukturering af virksomhed ifm. flytning til udlandet

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Donguan, Guangdong, P.R. China
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 213
Skrevet kl. 05:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Creator,

Kan du ikke fortaelle lidt om hvilke lande du forventer at ville opholde dig i (Hvis du altsaa har nogle faste lande i tankerne)? Det vil goere det nemmere at raadgive dig.

Du kan ogsaa give mig et kald, eller sende en PM.

Mvh.
Kasper

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 18:37

Lundsby:
Det er to forskellige personer, det er ikke Henrik Krogh som har startet tråden!

Ah, ja. Det fatter jeg nu og dit indlæg hænger meget bedre sammen o:-)

Hvad angår udflytning fra Danmark, så er vi ikke enige, men lad dét være hvad det er. Omkring anpartssagen, så synes jeg der er principper på spil i begge dele. "Uskyldig før dømt" vs. "Beskyttelse af de små fisk fra hajerne". Derudover er der jo også hele aspektet om, at folk vil udgive sig for at være et selskab uden de vil lægge kapitalen, hvilket jo er til skade for deres kreditorer. Vi kommer langt uden for topic, så jeg stopper denne del her.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:47

Creator:

Transfer pricing er efter min mening skatteunddragelse. Jeg har ikke i sinde at benytte mig af den slags. Jeg skal jo slet ikke have firma i DK. Havde jeg det, skulle jeg betale skat i DK, når jeg arbejder i DK.

Bravo, det synes jeg sgu lyder sympatisk!

Creator:

Mit firma har kunder i hele EU, så det kan ligge, hvor det nu passer bedst.

Mit spørgsmål var helt fra starten, hvordan man flytter sit firma ud af landet - for real?!

Hvis du skal flytte dit firma, ud af landet, skal du flytte aktiverne imellem to separate jurdisk enheder, hvilket betyder at du bliver beskattet af firmaets værdi. Dit firma har kunder og andre aktiver som i Skats øjne højst sandsynligt er en del værd.

Det med at lukke firmaet og oprette det et nyt sted og så flytte aktiverne (kunder etc.) ville jeg umiddelbart tro var kriminelt!

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 23:31

Lundsby:
Hvis du skal flytte dit firma, ud af landet, skal du flytte aktiverne imellem to separate jurdisk enheder, hvilket betyder at du bliver beskattet af firmaets værdi. Dit firma har kunder og andre aktiver som i Skats øjne højst sandsynligt er en del værd.

Nu ville det jo være dejligt med eksperterne på banen, men jeg vil da formode at det udenlandske firma skal købe aktiverne i det danske til en rimelig og dokumenterbar markedspris, ligesom med transfer pricing. Det danske firma ender så med en fortjeneste eller et tilgodehavende der skal beskattes i Danmark.

Lundsby:
Det med at lukke firmaet og oprette det et nyt sted og så flytte aktiverne (kunder etc.) ville jeg umiddelbart tro var kriminelt!

Yep, det må være skattesvig.

Tilmeldt 4. Dec 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 16:18

Lundsby og Jesper:

Dette er naturligvis en mulighed, men er dette virkelig måden, man gør det på?! Må indrømme, at det virker som det eneste logiske.

I så fald er det lidt stramt, for så skal firmaet jo til at betale en masse i skat af en værdi, som kun består af goodwill - det vil sige blot en teoretisk værdi. Det vil formentlig gøre det umuligt for mig i praksis, da firmaet slet ikke har så mange penge kontant til at betale til skattevæsenet.

Det er måske derfor, at de fleste istedet bare køber ydelser af udenlandske selskaber og dermed reducerer det overskud, der skal beskattes?!

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 03:22

Creator,

Naturligvis. Du har udviklet Coca-cola-extraktet i Danmark og vil nu flytte dét til Cayman-øerne. Derfor beskattes du af den værdi du udfører af landet. Ellers ville det jo være oplagt for alle virksomheder at flytte deres beskatning til andre lande.

Carlsberg køber cola-extraktet - dét er transfer pricing. Hjem-is blev solgt til Néstle og nu laver de transfer pricing. McDonalds er transfer pricing. Hverken cola eller is er svært at lave, men de køber "rettighederne" af sig selv i et andet land. Hvis rettighederne var lette at flytte ville vi alle naturligivs flytte dem til det billigste beskatningssted og pumpe prisen for selv samme.

Hvis du selv sad i SKAT ville du hellere gå efter en millionen end en milliarden, fordi den sidste har en hel juridisk afdeling til at modarbejde dine formål. 

Tilmeldt 4. Dec 08
Skrevet kl. 16:48

Jesper:

Gode eksempler du kommer med, og jeg er helt enig med dine eksempler på transfer pricing.

Også rigtig god pointe med told & skat! ;)

Spørgsmålet er så, om man ikke bare kan lade virksomheden blive i Danmark, men flytte kontor og ledelse til et andet EU-land. Så må firmaet jo nødvendigvis blive beskattet i det pågældende land istedet for Danmark.

For hvis et firma er inkorporeret i et andet land, men ledelse og driftssted er i Danmark, bliver firmaet jo betragtet som dansk og beskattet som sådan. Så må det vel også gælde den anden vej rundt .. eller?!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:52

Creator:
Transfer pricing er efter min mening skatteunddragelse

Transfer Pricing har INTET med skatteunddragelse at gøre. Transfer Pricing er tværtom det modsatte, nemlig et spørgsmål om at kunne dokumentere omkostningerne i de enkelte led.

Skatteunddragelse er når man ikke overholderne reglerne om transfer pricing.

Tilmeldt 4. Dec 08
Skrevet kl. 14:58

Henrik Krogh:
Skatteunddragelse er når man ikke overholderne reglerne om transfer pricing.

Jeg tror også, at det netop var overtrædelsen af reglerne for transfer pricing, vi mente, når vi kalder "transfer pricing" for skatteunddragelse. Formentlig fordi, at netop overtrædelsen af de regler synes at være fast praksis hos de store multinationale selskaber, som til gengæld har en hær af advokater at beskytte sig bag samt en borgerlig regering, som jo ikke kan lide at generere de store selskaber.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:23

Jeg skal ikke forsvare SKAT  i denne sag. Men de har nu i flere år haft et kontor der udelukkende tager sig af transfer-pricing sager. Som du selv er inde på har de multinationale selskaber en skare af skatterådgivere og advokater som kan være med til at komplicere sagerne. En anden stor udfordring er kontrollen på tværs af landegrænserne. Det er ikke altid lige nemt at få adgang til det materiale der ønskes.

Men SKAT har trods alt i de sidste år vundet flere sager mod store kendte virksomheder omkring netop transfer pricing.

/Henrik

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)