Kære med-Aminoer og iværksættere - Nu kan jeg ikke holde det ud længere, så nu kommer der lige lidt lommefilosofi! Jeg er en ung og engageret iværksætter, der bruger al sin fritid på at læse om iværksætteri, investering og lignende. Og jeg mener virkelig al min fritid :) Efterhånden er jeg ved at have en ret god indsigt i hvordan man bør planlægge og drive en succesfuld virksomhed.... OG det leder mig frem til mine frustationer som jeg håber kan starte en sund debat her på Amino: Jeg er de sidste par uger begyndt at krumme tæer, hver gang jeg læser noget om at opbygge/drive stor virksomhed. Efter min mening er der noget helt galt med den måde vi opfatter virksomhedders størrelse og succes på i dag! Jeg har endnu ikke fundet en kilde, "guru" eller ekspert, som ikke opdeler virksomhedder sådan ca. på følgende måde: - Selvstændig - Mindre virksomhed - Stor virksomhed - Investor Det er som sådan også udemærket...Hvis det ikke var for den måde vi definerer disse virksomhedstyper. “Investor” vil jeg ikke berører, men der er altså et helt klart dilemma i opdelingen af små og store virksomheder... For at komme i kategorien “stor virksomhed” skal man typisk have 500 ansatte eller derover. Har man mindre end driver man altså en “mindre virksomhed”. Det er nemt at forstå, men hvorfor vurdere man en virksomhedsstørrelse udfra mængden af ansatte?! En lille virksomhed kan jo være stor på alle andre punkter og færre ansatte betyder ofte at man har en effektiv virksomhedsmodel! Når jeg arbejder med en idé til en virksomhed, så er ansatte ikke en god ting for dennes succes - tvært imod! Jo mere automatisering jo bedre for virksomhedens vækstpotentiale og indtjening. Ansatte er en omkostning som alt muligt andet og de bør derfor anses som en positiv ting i forhold til virksomhedens succes. Det er specielt gældende for moderne virksomheder med digitale produkter eller lignende, hvor det, lidt firkantet set, ikke kræver flere ansatte at sælge 10 stk. end det gør at sælge 10.000 stk.
Hvis I ikke kan følge mig, så er her et eksempel: Virksomhedder som Google, Amazon og Microsoft er meget “store”, men ville du mene at de var “små” hvis de havde bedre udbytte blot med 100 fastansatte? Ville det ikke være en sundere forretning, hvis der var brug for færre ansatte? Ville værdien af en virksomhed ikke forøges, hvis de faste udgifter minimeres? Selvfølgelig er der stor værdi i at kunne skabe jobs, men formålet med en virksomhed er vel i bund og grund at skabe omsætning/indtjening. Man har sjældent hørt en direktør sige “I år tjente vi 1 million mere end forventet, så skal vi ikke skabe en arbejdsplads mere, bare for hyggens skyld” - omvendt kunne man dog nemt tænke sig et scenarie, hvor folk er blevet fyret fordi maskiner, software eller outsourcing er en mere profitabel løsning...hmm Det jeg prøver at sige er: Hvorfor kategoriserer vi ikke efter performance i stedet for antallet af fastansatte? Er det et levn fra de gode gamle dage før computere, internet osv. eller er der en god grund? Jeg ved ihvertfald, at jeg hellere vil eje en lille virksomhed med stor indtjening end en stor der tjener det samme! ;) Så det vil jeg nu igang med at lave mig! Ser frem til at høre jeres mening om ideen Mvh René W.
|
Jeg er nogenlunde enig i hvad du skriver. Men til orientering så betyder et stort antal af medarbejdere, at der er en stor mængde af opgaver. Det ville jo være lidt åndsvagt, at ansætte 100 webudvikler til at konstruere en lille statisk webside. Kan du følge mig?
Det er blot en nem og enkelt måde, at kategorisere virksomheder på. Er der 10 fuldtidsmedarbejdere, så er det en mindre virksomhed, er der 1000 fuldtidsmedarbejdere, så er det en stor virksomhed. Jeg tror det vil være umuligt at vurdere en virksomhed, hvis man skulle kigge ud fra faktorer, som brandværdi, omsætning, afgifter, indtjening osv. da ikke alle og enhver vil oplyse disse informationer.
Jeg kan godt se hvor du vil hen med dit indlæg, men som jeg ser det, så er det blot en måde at kategorisere virksomheder på uden alt for meget grublen.
Bedste hilsner
Jimmy Wington Le