Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliv iværksætter - men bliv ENDELIG ikke SYG!

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg er enig i, at Suzanne skal have noget hjælp udefra. Hun burde kunne få i det midste 2/3 af dagpengene udbetalt efter en karensperiode.

TIl alle andre: Der findes en forsikringsordning for selvstændige som gør, at man kan få sygedagpenge fra 2. sygedag, uanset om virksomheden giver overskud eller ej. Det er en billig ordning, som administreres af Økonomistyrelsen: http://www.oes.dk/sw60161.asp.

Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 11:47

Tusind tak for opbakningen, folks - det kan virkelig gøre mig glad! Der er også en anledning her til at tænke på sin egen situation og at ingen kan spå (eller næsten ingen) ud i fremtiden.

@Lasse - det tror jeg ikke. Hun må ikke eje noget for at få kontanthjælp, og hun ejer et hus, som hun har sat til salg.

@Pjedsted - Hun har en ansøgning om førtidspension i gang, men der er vist også STORE problemer med udregningen der og der går lang tid, før ansøgningen er færdigbehandlet.

@Mikkel - Jeg ved faktisk ikke om hun har fat i en advokat, men ellers er rådet hermed givet. Ja, det er surt!

@MS5 - Du har ret i, at man skal sikre sig og det har Suzanne selv også givet et opråb om. For hende er det bare for sent og stadig dybt tragisk, hvad enten man vil det eller ej.

@Anette - Tusind tak for det råd - iværksættere - kom i gang med at sikre jer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:15

Hej 

Det er virkelig en trist historie. Min dybeste medfølelse til Suzanne. 

Jeg forstår dog ikke det med A-kassen og beregning ud fra omsætning, idet jeg lige har talt med min egen a-kasse som del af mit opstartsprojekt. De oplyser mig at kravet er at: 

- Man har været fuldtidsansat i 12 måneder indenfor de sidste 36 mdr

- Hvis virksomheden er under 3 år gammel går de ikke ud fra omsætning, men derimod ud fra sidste job man havde... 

... MEN der hvor jeg så tror at kæden falder af her er jo nok at Suzanne skal have sygedagpenge da hun ikke står til rådighed på arbejdsmarkedet - og det giver a-kassen ikke til: Der skal man selv forsikre sig ;-( 

Sådan fik jeg det i hvert fald forklaret for ca. 1 uge siden - håber det giver mening. 

Anna

Fra Gedved
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 21:26

Jeg må bestemt råde hende til at kontakte advokatvagten i nærheden af hvor hun bor, for de oplysninger hun ifølge de her oplysninger har fået mener jeg bestemt IKKE er korrekte og det er meget typisk at kommunen ikke selv kender reglerne.

Omkring sygdagpenge - når hun har været selvstændig i mindre end et år skal der tages hensyn til den seneste årsopgørelse hvor hun har haft arbejde (eller modtaget offentlige ydelser der jo også fremgår).

Omkring kontanthjælp. Hun må gerne eje et hus, når bare der ikke er nogen væsentlig friværdi i huset der kan belånes. Der trækkes fra for bil og sommerhuse men IKKE bolig der anses for at være nødvendig og heller ikke lige umiddelbart kan omsættes da kommunen så pludselig vil få et ansvar for genhusning. Selvfølgelig må man ikke eje en 10-millioners villa, men det formoder jeg heller ikke hun gør.

Desuden har hun mulighed for søge kommunen om ekstra hjælp til medicin, hjælpemidler og lignende hvis hun ingen anden mulighed har for at betale for det. Det er ikke alle der synes det er særlig sjovt for det betyder at kommunen går ind og kigger MEGET grundigt i ens økonomi og man skal lægge dokumentation for ALLE sine udgifter. Man kan stort set ikke bruge en krone uden at kommunen skal vide noget om det. Man oplever nogen gange at kommunen ikke oplyser om dette og får fornemmelsen af at det er fordi de ikke gider bøvlet.

Jeg kan blive noget så irriteret over offentligt ansatte som skal forestille at kende reglerne og så bare udtaler sig på et komplet forkert grundlag.

Tilmeldt 2. Jul 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:53

Hej 

Jeg er helt enig i at vi som selvstændige skal sætte os ind i reglerne, men det er sørme ikke nemt når Erhvervs og Byggestyrelsen ikke engang giver korrekte oplysninger på StartVækst, som er den mest benyttede kilde til information under opstart.

De skriver: 

Som selvstændig erhvervsdrivende har du ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis du bliver syg. Du skal dog opfylde sygedagpengelovens betingelser, som blandt forudsætter, at du har drevet selvstændig virksomhed i væsentligt omfang inden for de sidste 12 måneder, heraf den seneste måned forud for fraværet.

Hvis betingelserne er opfyldt, har du ret til sygedagpenge efter to ugers sygdom. Du kan imidlertid tegne en sygeforsikring, som sikrer dig sygedagpenge også i de første to uger, hos din bopælskommune.

Diskussionen her på tråden viser også tydeligt at der er udbredt forvirring om reglerne, så der er virkelig brug for en præcisering. Jeg har kontaktet Erhvervs og Byggestyrelsen og bedt dem sørge for at de korrekte regler fremover kan findes på deres site, så vi kan jo kun håbe på at de tager deres ansvar for korrekt rådgivning alvorligt.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)