Kære Aminoer, Jeg vil fortælle jer en historie, der virkelig har rystet mig meget mht. til dansk lovgivning og økonomi. Historien handler om en iværksætter fra et af mine netværk - Suzanne - som er enlig mor til 2 drenge og iværksætter. For 4 år siden blev hun ramt af brystkræft, men vandt over den og blev erklæret rask. Det er jo en sejr i sig selv og hun havde - som altid - mod på livet og begyndte at se livet fra andre perspektiver. Så for lidt over et år siden startede hun egen virksomhed med sin kunst og livet så lyst ud. Nu er Suzanne igen ramt af kræft - denne gang knoglecancer. Kræften har angrebet hendes ryg så meget at hun er lænket til en kørestol og er dybt afhængig af andre mennesker. Udover kræften er Suzannes problem, at hun ingen hjælp for fra det offentlige. I øjeblikket kan hun ikke varetage sin virksomhed, går selvfølgelig i kemobehandling og selvom hun har betalt til sin A-kasse i årevis, har hun INGEN rettigheder - INGEN penge fra dem. Og da hun er enlig forsørger er der ingen partner til at spæde til med regningerne. Hun har sat sit hus til salg i disse krisetider og det er selvfølgelig top-belånt pga. af opstart af virksomhed. Hun har brug for medicin for kr. 3000-3500 hver måned og hun får INGEN tilskud til det. Som alle nystartede virksomheder er det jo sådan at der intet overskud er - dermed heller intet at beregne sygedagpenge ud fra eller andet. Jeg er RYSTET over, at når politikerne vil have at vi skal have flere iværksættere i dette land, at der så ikke er nogen hjælp at hente hvis man bliver kritisk syg. Hvem kan forudse om man bliver kritisk syg om et år eller to?? Hvordan kan vi som iværksættere ændre dette? Vi har - i netværket - lavet en Facebook-side om støtte til Suzanne, da vi på flere forskellige måder samler ind til hende, så hun i det mindste kan holde sig med snuden ovenvande. På siden kan I læse mere om Suzannes historie. http://www.facebook.com/pages/Hjaelp-til-Hjerter-Dame/138713646143181?v=info PLEASE, kom med jeres bud om hvad vi kan gøre overfor denne lovgivning og gerne flere idéer til hvordan vi hjælper Suzanne. |
Det lyder som en virkelig tragisk historie!
Men hvorfor kan hun ikke få dagpenge eller syge dagpenge fra sin A-Kasse?
Håber inderligt at det lysner sig for hende. Godt hun har personer som dig i sit netværk.
De bedste kaffe hilsner
Søren