Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til opfindelse!!! Jeg er en nybegynder : )

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lavet et nyt spilkoncept, som jeg vil præsentere til en større dansk virksomhed.

Jeg satser på, at de synes at konceptet er lige så nytænkende og innovativt som jeg selv gør!

Mit spørgsmål er så:

Hvis man kommer med en idé som virksomheden sætter i produktion, får man så et engangsbeløb eller er det mere normalt med en royalty?

 

Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!!!!!!!!

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Det er fuldstændig op til dig selv hvad du kan forhandle på plads og hvad du tror på.

Hvis du vælger en royalty-model kan du vælge fx at knytte din indtægt til antal producerede eller solgte eksemplarer. Fordelen ved en royalty-løsning er, at du ikke afskærer dig fra at få del i en eventuel kæmpe upside. Omvendt tager du større risiko og får normalt ikke penge i hånden før salg (du kan dog evt. forhandle forskud på plads).

Selvom man kan ikke rigtig kan sige noget generelt om det, er jeg for det meste tilhænger af royalty-aftaler, hvis du virkelig tror på din ide. Det betyder også, at du kan sikre dig en fast indtægt over en længere periode, hvis konceptet bliver en succes.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas

Jeg tror umiddelbart en royalty model er det bedste for både dig og "kunden." På denne måde er det forholdsvis let at sige ja, til at sætte det i gang, hvis ikke der er store omkostninger forbundet med at realisere konceptet.

Det er klart lettest at få noget til at ske, hvis du kommer med en køreklar handlingsplan, indeholdende så gode som mulige estimater på, hvad forskellige faser i projektet vil koste. Potentiale og risiko skal klarlægges bedst muligt.

Derfor skal du være helt klar i spyttet om, hvad dit udgangspunkt for en pris er, og have gode argumenter for, hvorfor prisen er det du foreslår, og ikke det halve eller det dobbelte.

Et alternativ til royalty aftalen kan være, at du selv indgår i projektet og lægger din arbejdstid i virksomheden til at implementere det. Din aflønning kan så komme efterhånden, som nogle del-målsætninger bliver opnåede. Dette er meget brugt inden for projektsalg generelt.

Jeg vil anbefale dig at sørge for, at du har noget mere at tilbyde, end en "ide." Ideer er der som regel i hobetal, og der vælges imellem dem, man mener er mest rentable at realisere. Det som du f.eks. kan have at tilbyde, er din egen risikovillighed i form af med-investering i tid eller likvider, patent, designbeskyttelse, forretningsplan eller en afsætningskanal til konceptet.

Håber det kan bruges

Venlig Hilsen

Allan

 

Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for rådene... Der er en masse der skal tænkes igennem her, men ingen tvivl om at Jeres indlæg har sat nogle tanker igang. TAK

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det er individuelt - de fleste virksomheder til nok gerne slippe afsted med et engangsbeløb, så massiv indtjening fra evt. kasse successer bliver i virksomheden.

Uanset løsning vil jeg anbefale at du forsøger at få et indtryk af hvad virksomheden måske kan omsætte på opfindelsen og ad den vej blive inspireret til en rimelig og realisktisk betaling

Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for rådene til dig også Henrik : )

Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra at du nok ikke endnu har en beskyttelse på din opfindelse, derfor lav en hemmeligholdelseserklæring inden du begynder at uddybe enkelthederne i din opfindelse.

Seriøse firmaer vil som regel gerne underskrive en sådan, hvis det ikke begrænser deres egne muligheder.

Allerbedst er at skrive og indlevere en patent ansøgning /brugsmodel beskyttelse, som jo først offentliggøres efter 18 måneder.

Hav flere potentielle firmaer som mulige købere for at styrke din forhandlingssituation.

henrik.leisner:

Hej,

Det er individuelt - de fleste virksomheder til nok gerne slippe afsted med et engangsbeløb, så massiv indtjening fra evt. kasse successer bliver i virksomheden.

Uanset løsning vil jeg anbefale at du forsøger at få et indtryk af hvad virksomheden måske kan omsætte på opfindelsen og ad den vej blive inspireret til en rimelig og realisktisk betaling

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen Kasper Big Smile

Det har faktisk også hjulpet mig med oplysninger om beskyttelse af et TV-show, som jeg har lavet. Så det var 2 fluer med et smæk!

Et lille kuriosum... Jeg har faktisk kørt på det danske bobslædelandshold med en der hedder Kasper Birkeholm. Han sluttede bare med Rasmussen.... men Kasper Birkeholm er der vel ikke mange der hedder?

De bedste hilsner

Thomas Grønnemark

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)