Jeg synes modsat de andre her i tråden, ikke at man skal følge strømmen og tilbyde standard løsninger. Der er rigtig mange fordele ved at lave sit eget system. Det har i hvertfald vist sig at være en stor fordel for mit vedkommende. Et eksempel er at jeg kun skal undervise 5% af alle mine CMS kunder. Og det er ret lidt når man fx tænker på at de fleste af mine bekendte og samarbejdspartnere som tilbyder standardløsninger stort set hver gang skal undervise eller lave en manual til deres standard CMS kunder. Det kan sagtens lade sig gøre at udvikle og vedligeholde et CMS som er betydeligt bedre end de systemer som ellers findes på markedet, det du bare skal slå fast er hvor du vil fokuserer når du udvikler systemet. Jeg selv har fokuseret meget på brugervenlighed, søgemaskiner og SEO i mit CMS system. Jeg siger ikke det er nemt, men det kan lade sig gøre. og der er samtidig også kunder til det. Men jeg må så også sige som de andre, at til den målgruppe du har valgt dig, så skal du virkelig kunne li at udvikle hjemmesider. for den målgruppe vil typisk ikke betale særlig meget. og det vil så være en stor underskudsforretning at påbegynde det at lave sit eget CMS. For der findes rigtig mange konkurrenter til den valge målgruppe... Jeg siger dog ikke at alle i målgruppen ikke vil betale hvad det koster. Men jeg må så også sige at jeg selv også startede ud med den målgruppe. og det tror jeg egentlig langt de fleste også har gjort. Det eneste du bare skal tænke over er om du vil bruge den tid som man skal bruge på at udvikle og vedligeholde et CMS, som helst gerne skulle være på forkanten. for det tager nemlig meget af ens tid. MVH Kim |
Hej Kaalakiota
Det spændende og lærerigt at lave sit eget CM system, men det er næppe særligt profitabelt i dit tilfælde. Det er som studerende altid sundt at supplere sin skoleviden med praktisk erfaring fra den virkelige verden.
Så det taler jo altsammen for at du bare skal klø på!
Men spørgsmålet er om du kan bruge din tid bedre! Hvorfor ikke f.eks. lave et branche system til vinduespudsere eller en anden branche. Her er konkurrence knap så hård, samtidigt er det nødvendigt at du lærer, at hive krav ud af brugere, noget du helt klart kan bruge på den længere bane.
Hvis jeg var i dine sko, så ville jeg helt klart vælge den sidste løsning, tilbyde mit program på en Freemium-model og udfritte brugerne for krav til en betalingsversion.