Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er mit forretningsgrundlag til mit kommende webbureau god nok?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Karise
Tilmeldt 27. Oct 09
Indlæg ialt: 19
Fra  Irradiated Games Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har siddet og leget med at udvikle mit eget CMS system (som f.eks. joomla, typo3 mv.) som jeg havde tænkt mig at tage et skridt videre og "sælge".

Jeg har, synes jeg selv, set mine konkurrenter an og prøvet at stable en forretningsidé på benene, men jeg er lidt i tvivl om den evt. falder igennem, eller er for irrelevant i forhold til det jeg vil.

Jeg er pt. datamatikerstuderende og vil starte denne omtalte virksomhed som tilskud til min su.

* * *

Punkterne i min forretningsidé er pt. (ikke prioriteret rækkefølge):

• Kend den endelige pris fra start, og betal når din "bestilling" er færdig
    • Hvis kunden ikke ønsker/betaler for produktet så er det ikke det store tab for mig og jeg kan bruge det som evt. eksempel
  • Konkurrencedygtige priser
    • Da jeg i forvejen er på SU så kan jeg ikke tillade mig at sætte for høje priser (da jeg ikke regner med at dette pt. bliver min primære indtægtskilde) så jeg vil holde mig under grænsen for personlig indkomst.
  • Der benyttes et(mit) grundsystem der er udviklet efter professionelle standarder (Unified Processing og UML artefakter)
    • Dette sikrer at systemet er veludviklet og veldokumenteret. Systemet er derfor nemt at vedligeholde og videreudvikle, dokumentationen kan evt. udleveres til kunder der vil have andre udviklere til at udvikle et givent modul/plugin/funktion til mit system (men jeg så jo gerne helst at de brugte mig som udvikler)
  • Slip for selv at vedligeholde din webside, lad mig gøre det for dig
    • For x antal kr. pr. time kan jeg sørge for at websiden bliver opdateret
  • Du får et brugervenligt system
    • Min erfaring med joomla, wordpress og andre cms'er er at de prøver at være brugervenlige uden rigtigt at være det. Jeg har fjernet alle ikke-essencielle funktioner i mit cms og sørget for at videreudvikle de mest benyttede funktioner er så intuitive som muligt
      De sider jeg regner med at der kunne være problemer på, indeholder link til en f.eks. youtube video (er planen) der let forklarer hvordan denne del af systemet benyttes.
  • Jeg møder kunden ansigt til ansigt gennem hele projektet
    • Jeg mødte dette citat i forbindelse med mit studiearbejde: "To succeed in business it is necessary to make others see things as you see them" - John H. Patterson.
      Det virker som om dette kommer til at blive min force i forhold til en række af mine konkurrenter. Jeg mener, og har lært, at det er vigtigt at forstå kundens idé og se/blotlægge deres krav til en selv/ens system, og her kan jeg nok hive en stor del af en evt. handel hjem ved at sidde sammen med kunden evt. med pen og papir og få skrevet nogle idéer og udkast ned
  • Jeg melder ud hvis en opgave er for kompleks eller jeg ikke føler at jeg kan udføre denne
    • Jeg ser ingen grund til hovedløst at sige "ja" til alle evt. opgaver hvis jeg føler at jeg ikke er i stand til at udføre opgaven (tilfredsstillende for kunden). Hvis jeg alligevel vælger at prøve på dette og fejler, skal kunden, selvfølgelig, ikke betale for mine fejltagelser (der kunne det offentliges it-leverandører måske lære noget)

Jeg har desuden kigget på min potentielle målgruppe som jeg har kortlagt til

• Privatpersoner der ønsker en personlig webside til at blogge fra, eller dele billeder med moster Bente
  • Lokale klubber og foreninger der ønsker en webside til at promovere sig selv og/eller videreformidle deres budskab (inden for lovens grænser)
  • Lokalt mindre erhverv der ikke har behov for en e-handelsløsning

Fælles er at alle kunder skal være på sjælland/lolland-falster og de skal ikke have krav til en e-handelsløsning (pt.)

* * *

Lyder dette holdbart, eller falder det ved siden af min målgruppes krav?

Hvad er folks umiddelbare kommentarer?

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 23:18

Hej

En ting er jo at lave et CMS....noget andet er at designe hjemmesider.... Jeg vil ikke bedømme hvad der er sværest - det kommer jo an på ens evner. Men jeg vil dog pointere, at det er to forskellige ting, der kræver to vidt forskellige former for evner.

Så det du skal passe på er at du ikke breder dig over for meget.... Dvs. hvis du er elendig til at designe hjemmesider kan du jo hurtigt skyde et, ellers lovende projekt, i sænk.... Nu ved jeg naturligvis ikke hvor god du er til at designe hjemmesider. Men du forstår vel hvad jeg mener.... Dit CMS kan være verdens bedste CMS, men hvis du møder kunderne på en designflade, der overhovedet ikke holder vand kan du vel godt se problemet.

Derudover så tror jeg ikke den med at møde folk face to face er noget du behøver holde fast på.... Det er klart, det er en rigtigt fed idé - også noget mange kunder vil sætte pris på. Meeeen du vil konkurrere på pris og du vil gå efter de mindre kunder..... og de er sgu ret ligeglade med den slags, hvis altså bare du kan tilbyde et godt og billigt produkt.... De fleste vil ihvertfald gladeligt droppe muligheden for at møde dig ansigt til ansigt, hvis de kan få produktet billigere - og i øvrigt af samme kvalitet. Det ville jo også være umådeligt ærgeligt at skulle sige nej til kunder, der lever på Fyn eller i Jylland - særligt når du jo helt uden problemer ville kunne sælge din vare til dem.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 4. Mar 10
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:30

Jeg ville ikke gå efter foreninger og slet ikke private. Du bør heller ikke kæmpe imod strømmen med dit eget CMS, men i stedet basere dig på f.eks. Wordpress og de mange skabeloner der p.t. skyder op og gør Wordpress (og andre) til veritable CMS'er. Lav istedet dine egne plugins og egne skins/CSS og naturligvis din egen metode og forretningskoncept.

Hvis du modsat 99% af landets programmører faktisk kan lave pænt designede web sites og har styr på CSS, så kan du jo opbygge en portfolio med templates til f.eks. Wordpress.

Når forandringens vinde blæser er der nogle der bygger læhegn og andre vindmøller..Wink

Held og lykke!

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 23:59

luchau:
Du bør heller ikke kæmpe imod strømmen med dit eget CMS, men i stedet basere dig på f.eks. Wordpress og de mange skabeloner der p.t. skyder op og gør Wordpress (og andre) til veritable CMS'er.

Det kan du naturligvis have ret i.... Men nu lod jeg tvivlen komme trådstarter til gode....og antog der rent faktisk er tale om et CMS, der kan konkurrere med de andre på markedet.

Hvis det er tilfældet, så ville det da være ualmindeligt tåbeligt, at droppe det projekt - jeg tør dårligt tænke på hvad potentialet ville være i et CMS, der kan konkurrere med WP, Joomla! og hvad de ellers hedder!

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 00:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ked af at sige det, men det er en virkelig dårlig forretningside du har der. Hvorfor skulle nogen købe et CMS som du har lavet (og kun du derfor kender godt nok til at rette fejl og lave ændringer) når man ikke kan købe et 10 kroners webhotel uden at få kastet indtil flere virkelig gode open-source CMS'er i nakken -- som der er skrevet masser af bøger om og tusindvis af programmører kender ud og ind?

Jeg synes til gengæld det ville være en rigtig god ide at tage nogle freelance programmeringsopgaver mens du læser. Pengene kan være gode og erfaringen er guld værd. Jeg vil foreslå at du slår dig på et open source system såsom Joomla eller Typo3 som du selv nævner -- eller måske Magento... det kan der være gode penge i.

Jeg synes også det er godt at du er indstillet på at løse nogle opgaver billigt i starten, for det er sådan man kommer i gang. Og det er en rigtigt god ide at aftale en fast pris fra starten og ikke tage opgaver som man ikke kan overskue. Men husk at kun amatører arbejder gratis, så du SKAL kræve en eller anden form for betaling fra dine kunder hvis du vil behandles seriøst. 

Håber du kan bruge det til noget... og held og lykke!

Fra Karise
Tilmeldt 27. Oct 09
Indlæg ialt: 19
Fra  Irradiated Games Skrevet kl. 01:11

@Fama

Hov, der mangler lidt information i min første post, men ja, jeg har erfaring med udvikling af websider, om det er nok til at klare det alene må tiden vise.

Men ja, giver dig ret i at man skal kunne udvikle websider, som folk vil købe, og det var bl.a. i forbindelse med et tidligere studiejob at jeg overvejede hvor "ringe" (jeg mener) andre CMS'er er.

Og ja, kan egentligt godt se at det med at møde folk face to face ikke helt er i overensstemmelse med prisen, tages op til overvejelse :)

@luchau

Giver dig helt ret i at det er "nemmere" at følge strømmen og lave plugins og skins til WordPress, men jeg synes at jeg, som webudvikler i et tidligere studiejob, tit oplevede at slutbruger ikke forstod hvordan han/hun skulle opdatere sin side i forskellige situationer (ja, det er super nemt i 99,9 % af tilfældene, men vi fik åbenbart de sidste 0,1 % af kunderne der enten ikke forstod måden hvorpå det fungerede, eller havde krav som rakte ud over f.eks. WordPress' muligheder.

Jeg har et par test-projekter kørende for nogle venner/kontakter der har sagt ja til at teste mit CMS og komme med idéer. Viser det sig at være helt ude i hampen, så må jeg lige tage den derfra :D

Men jeg forstår ikke hvorfor du mener det dårlig idé at satse på privatpersoner / foreninger?

@Rasmus B

Som jeg har svaret til de to andre, indlæg, og måske ikke nævnt grundigt nok i mit oprindelige indlæg, så var det primært for at teste om det jeg havde fabrikkeret var salgbart, og da jeg synes de cms'er der er tilgængelige i dag er for "bloated" og indviklede i forhold til de slutbrugere jeg har haft kendskab til. Men hvis det viser sig at give bagslag, må jeg nok krybe til korset og se om der findes nogle cms'er har potentiale ;-)

Mht. betaling fra kunder, mener du startbetaling som f.eks. 30 % nu og 70 % ved levering? Eller er jeg gal på den?

Fra København
Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 02:42

Alle CMS leverandører er formentlig startet af stort set samme årsager som dig, og selvom det kan virke som om at de så ikke har nået målet, så vil du med tiden finde ud af at det er umuligt at overgå de eksisterende.

Og selvom du så skulle få udviklet et CMS som er overlegent i forhold til dine konkurrenter mht brugervenlighed og dokumentation (som du nævner som nogen af de primære faktorer), så må jeg desværre fortælle dig at det IKKE er det der sælger systemet. (og kunderne er også 100% ligeglade om du har brugt UML og alskens andre smarte projekt -og dokumentationsmetoder - Kunden vil have noget der virker og bliver ved med at virke).

Hvis du virkelig skal sparke røv, så skal du revolutionere markedet eller komme med nogen nye helt uundværlige funktioner/muligheder som ingen af dine konkurrenter har - ellers bliver du blot en af de uendeligt mange fisk i vandet.

Hvis du virkelig ønsker at bruge dine programmeringsevner konstruktivt, så tror jeg du kan få langt større succes ved at fokusere på udvikle plugins eller små web-applikationer som kan forbedre mange af de systemer der findes på markedet idag. Jeg vil mene, at hvis du har mulighed for at lægge samme antal ressourcer og programmeringstimer i ét plugin, som der kræves for at få udviklet sig egen cms platform fra bunden af, så kan det eddersparkme blive et vildt plugin :)

Så mangler du bare lige idéen, men måske nogen fra Amino kan hjælpe dig med den - der sidder sikkert en masse derude med nogen dagligsbehov eller problemer der skal løses.

Uanset hvad du beslutter dig for, så held og lykke, det er et spændende og interessant marked/område, men bestemt også med masser af konkurrence, så der skal kløs på !

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 02:58

Jeg kan godt følge dig for jeg sidder med samme "problem". Jeg har valgt at løse den på den måde, at jeg har fundet en grafiker som jeg arbejder sammen med og da jeg selv har egne servere, så kan jeg tilbyde hele pakken (design, opsætning, hosting, sikkerhed, backup osv).

Undgå privatpersoner og kig på lokale klubber og mindre erhverv. Tilbyd dem evt. en "klippekort"-løsning hvor du kan lave rettelser.

Nu ved jeg ikke hvordan dit cms er lavet (men vil da gerne se det) men for at de skal have en chance, så skal det være rimelig godt. Som nævnt tidligere så er systemer som Joomla og Wordpress rimelig kendte.

Men at du skal droppe dit cms og lave plugins til WP? Nej... Fortsæt med dit cms.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 10:01

Drop dit eget cms (ja sorry), og brug noget standard. Til din målgruppe er Wordpress helt fint.

Der er efterhånden ingen der kan tjene penge på cms'er efterhånden, kun de konsulentydelser der findes omkring det. Det vil sige at der ikke er nogen grund til selv at skulle bruge tid og kræfter på at vedligeholde det. 

Jeg ved godt at det er denne del der er sjov at lave for et tekniker, men husk på at du ved dette så kun tilfredsstiller dit eget behov, og ikke dine kunders. Og du får ikke mange grunker i kassen hvis du ikke går benhårdt efter dine kunders behov! Glem teknikken og find ud af hvad det er kunderne gerne vil have. 

Den lille forening vil måske gerne have flere medlemmer, hvordan kan man optimere en hjemmeside bedst muligt til dem så man gør det let for kommende medlemmer at finde siden og kontakt foreningen for mere info?

Det er denne slags spørgsmål der er vigtige, ikke om systemer hedder ABC eller Wordpress. Eneste forskel er at du skal knokle meget mere for at lave dit eget (plus vedligeholde det de næste 5+ år).

Selv lavede jeg et system tilbage i 2003. Jeg har stadig en stor kunde der bruger systemet, og jeg får stadig ønsker om ny funktionalitet på dette system. Tror du jeg gider dette idag?!

(side note: hvis der er een der ønsker at overtage en kunde der betale 500 i timen for udvidelser til et .net baseret - c# - cms, er i velkomne til at skrive en PM Wink - alternativt har vi snakket med kunden om at hive dem over på Umbraco, så kan du give et godt tilbud på dette er du også velkommen til at PM'e mig)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 11:03

Hej,

Vi har faktisk været i præcis samme situation som dig. Vi ledte efter et CMS der var væsentligt mindre bloated end de eksisterende, og som samtidig havde et væsentligt større fokus på velstruktureret kode, et gennemtænkt design, brugervenlighed og ikke mindst dokumentation. Vi mente at der var plads til endnu et CMS, så vi udviklede Sitemagic CMS.

Jeg kan skrive under på, at det er op af bakke at lave sit eget CMS og få succes med det. Det er ikke noget der sker på et par år. Men hvis dit succeskriterie er at supplere din SU med et par tusser om måneden, så tror jeg ikke det er urealistisk, hvis du får kontakt til et par lokale klubber. Men gør dig selv en tjeneste - overvej om det er besværet værd. Din timeløn vil sandsynligvis blive uendelig lille - men hvis det er udfordringen og interessen der driver dig, så "go for it" - det lykkedes trodsalt for os med Sitemagic CMS, som nu bruges af mange forskellige forretninger og private. Men vi når ikke Joomla og Wordpress til sokkeholderne :-)

Held og lykke!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)