Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der økonomi i at producere friske færdigretter og sælge via supermarkeder?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Midtsjælland
Tilmeldt 2. Apr 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen af jer, som har erfaring med, hvor stor en dækningsgrad man kan opnå, når man sælger sine egenproducerede fødevarer til et supermarked? Måske svaret spænder meget vidt, for der er jo sikkert kæmpe forskel på, materialepriser, -forbrug og tidsforbrug med deraf følgende arbejdsløn.

Årsagen til at jeg spørg er, at jeg overvejer at byde på en lille virksomhed, som producerer friske færdigretter, som primært afsættes via supermarkeder. Jeg har endnu ikke noget indgående kendskab til virksomhedens økonomi, men jeg kan se, at den har givet underskud eller meget små overskud i de seneste i hvert fald 5 år. Forklaringen på den dårlige økonomi behøver jo ikke nødvendigvis have noget at gøre med, at virksomhedens produkt eller afsætningskanal er dårlig, men kan bygge på dårlig ledelse, kapacitetsudnyttelse o.m.a.

Inden jeg starter en mere indgående dialog med ejeren, kunne jeg godt tænke mig at høre jeres bud på, om det nogensinde vil være muligt at skabe en fornuftig forretning ved at producere færdigretter, som afsættes via supermarkeder?

Selve ideen med at producere friske færdigretter (altså dem der ikke er frosne) mener jeg er en god ide. I fremtiden vil efterspørgslen på færdigretter af god kvalitet (sundhed, råvarekvalitet, økologi) stige, men om afsætningskanalen bør være supermarkeder (hvor jeg tror min DG er lav), eller om man bør satse på salg via nettet eller egne fysiske udsalgssteder (evt. flere af mulighederne i kombination) er jeg usikker på.

Virksomheden producerer endvidere flymad (altså de der bakker med lidt kold mad man får serveret ombord). Denne niche interesserer jeg mig egentligt ikke særligt meget for og har svært ved at forestille mig, at man tjener ret godt herpå, for de store flyselskaber aftager vel en så stor volumen, at priserne presses helt vildt. Der kunne dog med flymad være den fordel, at en eventuel overkapacitet i køkkenet blev udnyttet hertil, ligesom der måske kunne findes andre fordele ved at kombinere produktionen af færdigtretter med flymaden, for på den måde at opnå andre fordele.

Håber på at høre jeres mening og få nogle gode input.

Tak for hjælpen.

Fra Nordjylland
Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 23:57

Godaften Solhøj,

Er din plan at producere færdige mad retter og sælge via fx. Føtex også videre?

Fødevarestyrelsen skal med ind over.

Det vil tage langtid at opbygge et brand imellem de forskellige supermarkeder, men ja jeg tror da at der er penge i dette koncept, hvis dine retter er gode og du markedsføre dig rigtigt.

Med venlig hilsen
Christian Nielsen
14 årig iværksætter

Fra København
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 275
Fra  Grovkøkkenet.dk Skrevet kl. 08:09

Hej,

Der er et stort marked for den slags retter. I andre EU lande er de meget længere fremme og har afdelinger med færdigretter. Jeg har selv tænkt over at gå ind i branchen, men der er nogle sværvægtere at kæmpe med. Jeg ville umiddelbart tage kontakt til supermarkeder som Føtex, Bilka etc. og høre deres synspunkter. De har helt sikkert en idé om hvordan efterspørgslen vil se ud i fremtiden.

Mvh

Rasmus

Web & IT Manager i State of Green
Mere information om mig på min personlige side

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:19

Hej

Jeg tror der er rigtig gode penge i det marked fremover! Andre vestlige lande er meget længere på dette område end vi er i DK + vi har jo travlt.

Det er jo super at i har afsæt i flymad. men det afsæt med "fly-mad" ville jeg nok holde lidt lav profil med, ved indsalg - jeg forbinder det i hvert fald ikke med noget positivt - da maden typisk ikke har den kvalitet jeg personligt ønsker at indtage hvis jeg har et valg :-) Sådan tror jeg der er mange der tænker...

Lige et par hurtige tanker rent markedsmæssigt:

- Mange kantiner tilbyder at man kan hente friske færdigretter når man går fra arbejde

- Delikatesse-afdelingerne i supermarkederne kan også... hvordan adskilder du dig herfra?

;-)

God fredag

Anna

Fra Midtsjælland
Tilmeldt 2. Apr 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:24

Hej alle 3 og tusind tak for jeres input (-;

Jeg tror også selv på, at markedet må være der idag og som flere af jer nævner, så kan vi se i andre europæiske lande, at markedet er endnu større her, hvilket jeg også vælger at tage som varsel for, hvad vej udviklingen går i DK.

Som nævnt er det en virksomhed jeg overvejer at købe og har stadigvæk ikke så meget indsigt heri, udover bl.a. at de har tabt flere penge end de har tjent.

Det jeg kunne frygte ved markedet (når man anvender supermarkeder som salgskanal) er, at supermarkedetskæderne er så store, at de presser de små producenter så kraftigt på pris, at det er svært at få økonomien til at hænge sammen. Så selvom der er masser at forbrugere, som vil købe færdigretterne, bliver det supermarkedet og ikke producenten der tjener pengene på salget. Har i nogen erfaringer med, hvor meget supermarkdskæderne presser deres leverandører?

I forhold til det med flymaden er jeg enig med dig Anna. Jeg forbinder heller ikke flymad med en gastronomisk nydelse, som færdigretterne gerne skulle nærme sig, samtidigt med, at de er et sundt alternativ til fastfood. Min tanke er derfor, at man måske kunne udskille flymaden i et separat selskab, hvis ellers øvrige forhold i selskabet taler for at det kan lade sig gøre.

Udover supermarkederne kunne afsætningaskanalerne udvides med f.eks. kantiner som du nævner Anna. Her kunne man indgå en aftale med lidt større virksomheder om, at vi måtte tilbdye deres medarbejdere, at levere aftensmaden, således at den var klar til afhentning i kantinen, inden medarbejderne forlod virksomheden om efetrmiddagen. Alternativt salgskanaler kan også være via internettet, hvor maden kan bringes direkte til forbrugerens dør. Her vil den største udfordring nok være distributionsnettet, især i starten og især i yderområder (aarstiderne.dk kunne man måske indlede et samarbejde med her). Endeligt kunne man i store byer lave små butikker/salgsvogne, hvor man kunne sælge fra, når folk var på vej hjem fra arbejde, ligesom man kunne lave en "drive-in" butik ved udkørslerne af de store byer o.s.v. mange af disse initiativer ville dog nok først komme henad vejen, først skal der skabes en stabil økonomi i selskabet.

Fra Fredericia
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 167
Fra  PlusConcept Skrevet kl. 01:08

Hejsa...

Nu har jeg selv arbejdet i Dansk Supermarked (Bilka og Føtex) som salgsleder, så har et fornuftigt kendskab til deres strategi omkring færdigretter.

Jeg synes idéen er god, dog skal du MEGET NØJE overveje din salgskanal, da Dansk Supermarked (DS) allerede producerer deres egne færdigretter i delikatesserne rundt om i varehusene. Dem tror jeg ikke du vil kunne komme til at konkurrere med pga. deres indkøbs volume i kæden. Dvs. du skal kunne levere en kvalitet som er bedre end den som DS levere på nuværende tidspunkt, samtidig med at du skal kunne gøre det billigere end dem. Kan fortælle at du kan købe færdigretter til 2 for 58 kr. hvori der er mad til 2 personer, dvs. prisen pr. person kommer under 30 kr, hvilket de fleste godt vil betale. Prøv at gå i delikatessen i DS butikkerne, så vil du se at det er et område, hvor der bliver satset kraftigt.

Hvis du overvejer aarstiderne til at distribuerer din mad, så overvej det lige igen, da de levere deres varer på den måde, at hvis der ikke er nogen hjemme, så kan de ellers har de indhentet tilladelse hos den enkelte konsument til at stille varerne ved hoveddøren eller i en garage. Det fungere ikke på samme måde som f.eks. et pizzeria som levere ud 30 min efter du har bestilt. Jeg ville nok etablere mit eget distributionsnet. Måske i samarbejde med 3 x 34, da jeg ved at de kan levere køleopgaver for virksomheder, så må de også kunne levere "varm mad" for en virksomhed. Alternativt skal du lave små produktionskøkkener i de byer hvori du ønsker at levere dit produkt også for at sikre den høje kvalitet. Bare en tanke.

Håber det bedste for dig :)

Henrik

//Henrik Eriksen - PlusConcept

Salg. Promotion. Event. Marketing.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:16

Hr. Solhøj:

Som udgangspunkt nej... Jo større markedet bliver des mere vil supermarkederne selv investere i det. Så med andre ord, så kommer der nok i en nær fremtid en sektion med færdigretter i supermarkederne på ligefod med slagteren og grønt afdelingen...

Hr. Solhøj:

Selve ideen med at producere friske færdigretter (altså dem der ikke er frosne) mener jeg er en god ide. I fremtiden vil efterspørgslen på færdigretter af god kvalitet (sundhed, råvarekvalitet, økologi) stige, men om afsætningskanalen bør være supermarkeder (hvor jeg tror min DG er lav), eller om man bør satse på salg via nettet eller egne fysiske udsalgssteder (evt. flere af mulighederne i kombination) er jeg usikker på.

Du bør kigge på andre alternative end supermarkeder. Alternativer hvor prisen måske ik er vigtigste parameter...

Det kunne være sportscentret/haller, handelsskoler, gymnasier, fritidshuse/klubhuse eller direkte firmaaftaler med mellemstore virksomheder, som vil servere det i frokostpausen til medarbejderne...

Det er her, du kan hente den største profit, da alle vægter nemheden og kvaliteten højere end en evt pris. Dvs du undgår det værste prispres, som du vil opleve ved supermarkederne mm...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)