Er der økonomi i at producere friske færdigretter og sælge via supermarkeder?Er der nogen af jer, som har erfaring med, hvor stor en dækningsgrad man kan opnå, når man sælger sine egenproducerede fødevarer til et supermarked? Måske svaret spænder meget vidt, for der er jo sikkert kæmpe forskel på, materialepriser, -forbrug og tidsforbrug med deraf følgende arbejdsløn. Årsagen til at jeg spørg er, at jeg overvejer at byde på en lille virksomhed, som producerer friske færdigretter, som primært afsættes via supermarkeder. Jeg har endnu ikke noget indgående kendskab til virksomhedens økonomi, men jeg kan se, at den har givet underskud eller meget små overskud i de seneste i hvert fald 5 år. Forklaringen på den dårlige økonomi behøver jo ikke nødvendigvis have noget at gøre med, at virksomhedens produkt eller afsætningskanal er dårlig, men kan bygge på dårlig ledelse, kapacitetsudnyttelse o.m.a. Inden jeg starter en mere indgående dialog med ejeren, kunne jeg godt tænke mig at høre jeres bud på, om det nogensinde vil være muligt at skabe en fornuftig forretning ved at producere færdigretter, som afsættes via supermarkeder? Selve ideen med at producere friske færdigretter (altså dem der ikke er frosne) mener jeg er en god ide. I fremtiden vil efterspørgslen på færdigretter af god kvalitet (sundhed, råvarekvalitet, økologi) stige, men om afsætningskanalen bør være supermarkeder (hvor jeg tror min DG er lav), eller om man bør satse på salg via nettet eller egne fysiske udsalgssteder (evt. flere af mulighederne i kombination) er jeg usikker på. Virksomheden producerer endvidere flymad (altså de der bakker med lidt kold mad man får serveret ombord). Denne niche interesserer jeg mig egentligt ikke særligt meget for og har svært ved at forestille mig, at man tjener ret godt herpå, for de store flyselskaber aftager vel en så stor volumen, at priserne presses helt vildt. Der kunne dog med flymad være den fordel, at en eventuel overkapacitet i køkkenet blev udnyttet hertil, ligesom der måske kunne findes andre fordele ved at kombinere produktionen af færdigtretter med flymaden, for på den måde at opnå andre fordele. Håber på at høre jeres mening og få nogle gode input. Tak for hjælpen. |
Godaften Solhøj,
Er din plan at producere færdige mad retter og sælge via fx. Føtex også videre?
Fødevarestyrelsen skal med ind over.
Det vil tage langtid at opbygge et brand imellem de forskellige supermarkeder, men ja jeg tror da at der er penge i dette koncept, hvis dine retter er gode og du markedsføre dig rigtigt.
Med venlig hilsen
Christian Nielsen
14 årig iværksætter