Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Findes der en oversigt over danske fora?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Der bliver hele tiden flere og flere fora, og jeg nyder at være på Amino, men det er jo også vigtigt at blande sig og få inspiration andre steder, hvor det ikke lige er iværksætteri, der er formålet. Men jeg synes, at det er svært at finde frem til diverse fora. Der findes oversigter over næsten alt, men er der ingen, der har lavet en oversigt over danske fora?

Hvis ikke - hvilke kender du? Og hvem af jer får lavet sådan en oversigt? :-)

Bedste hilsener

Tommy

Hej med dig :-)

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 21:07

Jeg prøver lige at bumpe denne, da jeg er sikker på, at nogle af jer kloge Aminoer ved noget om dette.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:22

Hej Tommy,

tænker du på samtlige fora eller om bestemte emner? Hvis det er alle, så bliver det nok fhv svært at finde dem allesammen :)

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 21:36

Jeg tænker bare på, hvilke andre fora, der er. Det kunne jo sagtens være, at der var en frisk Amino, der havde lavet et forum-portal eller lignende. Ellers burde man da gøre det.

For mange af os er det vigtigt, at vi blander os rundt omkring på nettet, og der kunne det jo være smart, hvis der var en oversigt, så vi ikke alle skal igennem det på slave-manér.

Men hvis nogle kender til bare et eller to gode fora, så skriv dem endelig. Måske kan vi sammen lave en oversigt...

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 21:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tommy,

Mit bedste bud er Google Groups - men der er jo så sindsygt mange grupper/fora indenfor alt muligt, så du skal nok vide ret specifikt hvad det er du søger.

Inden Google kom på banen var der UseNet, der havde grupper inden for næsten alt (bl.a. den famøse alt.ketchup  - for personer specielt interesserede i ketcup :o) Men disse var ret godt organiseret i et hierarki.

Her kan du finde den danske UseNet gren 

Det var sådan at din internetudbyder hev de usenetgrupper ned som de ville tilbyde deres kunder - som regel var det det hele - men på et tidpunkt blev pirateriet for meget, så mange udbydere fjernede bin. - delen af UseNet.

Desuden var de kun plads en en brøkdel af alt det materiale der blev diskuteret på UseNet, så mange udbydere havde kort retension på dvs. de gemte måske et sted mellem 7 og 30 dages kommunikation alt afhængigt af  hvor meget aktivitet der var i de enkelte gruppe.

Jeg tror at UseNet er ved at være uddød (du kan iøvrigt finde mange af dem i Google Groups også)

Inden World Wide Web for alvor slog igennem foregik det via modem til dit lokale BBS der var en del af FidoNet - et netværk bygget op af "Points" og "Nodes" organiseret på en måde så trafikken i vid udstrækning kunne klares til lokal telefontakst. 

Anyways, så er Google Groups og UseNet  nok det tætteste du kommer på oversigter over diverse fora fordelt over en bred kam af emner. Udviklingen er jo gået i den retning så alle kan hoste deres egne fora, og der finden mig bekendt ikke nogen liste over dem...

mvh

Jan

(p.s. undskyld hvis der gik lidt meget historie i den :o)

EDIT : Inden Google Groups var Yahoo Groups også ret populær (og der er stadig mange aktive fora her) - de havde dog ret store problemer med ustabil levering af mails fra disse grupper - så Google har ædt en stor bid af deres kage :o)

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 22:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tommy Krabbe:
hvem af jer får lavet sådan en oversigt? :-)

Hej Tommy

Jeg har faktisk tidligere leget med tanken om at oprette noget i den stil.

Min idé var sådan set noget i stil med at have et site med oversigt over danske debatfora osv., hvor optagelsen i denne var betinget af en eller anden kvalitativ godkendelsesprocedure - kort sagt handlede det ikke om at få listet ALLE men de BEDSTE fora.

Jeg gik dog væk fra idéen igen, da jeg ikke helt troede på der ville være den store efterspørgsel efter sådan et site.

Men der tog jeg måske fejl?

Så hvis det er noget folk kunne være interesserede i vil jeg hellere end gerne tage projektet op igen.... Så I må gerne lige melde ud, hvis der er interesse for det.... også gerne hvis I har forslag til hvordan man kan tilføje værdi til konceptet. Jeg har selv nogle forskellige idéer, men ekstra idéer og inspiration skal man jo ikke være for fin til at tage imod :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 22:19

Hej Fama,

Jeg kan ikke enig mand sige, om du tog fejl, men du beskriver lige præcis det behov, jeg har. Amino er jo et sted for iværksættere, hvor jeg bliver klogere på iværksætteri og beslægtede emner. Men vi skal jo huske, at der er en verden uden for Amino, hvor vi skal sætte et aftryk og gerne få startet nogle gode relationer til os og vores virksomheder.

Personligt har jeg brug for fora inden for personlig udvikling, så det kunne jo være én af kategorierne.

Jeg tror, at det kunne være en god idé at arbejde på sådan en portal nu, hvor nu kan alle og enhver jo efterhånden oprette et forum, men hvor er de gode? Og hvor er de i det hele taget? Det kunne jo også være en idé til de, der overvejer at starte et forum. Så vil man nemlig kunne se, hvor markedet er mættet og hvor der er huller.

Det kunne jo hedde noget i retningen af forumportalen.dk, og under iværksætteri kunne der jo stå "Amino" :-)

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 22:21

Fama:

Tommy Krabbe:
hvem af jer får lavet sådan en oversigt? :-)

Min idé var sådan set noget i stil med at have et site med oversigt over danske debatfora osv., hvor optagelsen i denne var betinget af en eller anden kvalitativ godkendelsesprocedure - kort sagt handlede det ikke om at få listet ALLE men de BEDSTE fora.

Jeg gik dog væk fra idéen igen, da jeg ikke helt troede på der ville være den store efterspørgsel efter sådan et site.

Hej Fama,

Det ville da være kanon!

Men hvordan havde du tænkt at den kvalitative evaluering skulle foregå ?

Skal det være noget "Thumbs Up/Thumbs Down" eller noget med at en eller anden siger "Det her forum er da bare enormt feeeeeedt"

Smag og behag er jo også forskellig - ikke mindst set i lyset af folks forskellige interesseområder - så hvis jeg nu synes at alt.ketchup bare er for fedt - men 98% andre brugere ikke bryder sig om at diskutere ketchup - så kunne det jo stadig godt være det bedste ketchup-forum der fandtes.

Så det er måske den største udfordring at få lavet denne evalurering.....

mvh

Jan

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 22:30

Hej Tommy og Technocowboy

Jamen så må jeg jo gå igang med at lave sådan et site Geeked

Technocowboy:

Men hvordan havde du tænkt at den kvalitative evaluering skulle foregå ?

Skal det være noget "Thumbs Up/Thumbs Down" eller noget med at en eller anden siger "Det her forum er da bare enormt feeeeeedt"

Jeg havde nok (i min magtliderlighed) forestillet mig, det var en decideret redaktør (læs: mig selv), der skulle stå for den endelige udvælgelse.

Der er naturligvis forskel på smag og behag.... Men objektiv kvalitativ vurdering af et forum mener jeg ikke vil være en uoverkommelig opgave. Derudover er der jo også faktorer, som er fuldstændigt objektive - størrelse, emneområde, antal nyre indlæg osv.

Men derudover så havde jeg også forestillet mig at få brugerne med indover. Dvs. simpelthen have en redaktionel udvælgelse og så en kategori med brugergenerede lister...

Så svaret må være: En blanding af decideret redaktionel udvælgelse og brugerforslag i bedste web2.0-stil :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 22:34

Hej igen,

Jeg vil også have den fulde tillid til, at ejeren af siden brænder for at gøre det så godt som muligt, og derfor laver nogle gode kriterier. For det kunne ganske rigtigt godt blive en udfordring, men den er ikke større, end den kan løses. Hvis man får en oversigt over fora, kan man jo gå ind på det enkelte forum og så se, om det er noget for én.

Så bare klem på, Fama :-)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)