Hej med jer Nu nærmer vi os jo 31/12 og det betyder jo at mange af os har regnskabsafslutning. Jeg har i denne forbindelse et par pørgsmål. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og troede faktisk kun at der var to ordninger; kapitalafkastningsordningen og virksomhedsordningen. Men nu var jeg til et møde for iværksættere hos Skat og der blev jeg gjort opmærksom på en trejde ordning; personskatteordningen. Hvor kan jeg læse mere om denne ordningen? Bøger, hæfter, sider på nettet mv. Hvordan udarbejder jeg årsrapport/regnskab efter denne ordning? Med venlig hilsen Morten |
Årsregnskab for enkeltmandsvirksomhed
- 1
Personskatteordningen skal du bruge, hvis du ikke har kapital afkast og ikke tjener nok til, at det kan betale sig at bruge VSO. Hvis du gerne vil læse mere om det, så ring ned på dit lokale skattecenter, de vil meget gerne forklarer dig, hvad det handler om og de har sikkert mange bøger osv om det. Du skal udarbejde et regnskab efter reglerne for regnskabsklasse A: |
Tjek nedenstående, der er taget fra Ligningsvejledningen - SKATs bibel E.G.1 Overordnet om virksomhedsskattelovenE.G.1.1 IndledningLov om indkomstbeskatning af selvstændigt erhvervsdrivende (Virksomhedsskatteloven) - i det følgende benævnt VSL - indeholder en særlig virksomhedsordning for selvstændigt erhvervsdrivende. Gennem denne ordning kan den selvstændigt erhvervsdrivende opnå fuld fradragsværdi for virksomhedens renteudgifter. Herudover kan en del af virksomhedens overskud blive beskattet som kapitalindkomst, mens det resterende overskud beskattes som personlig indkomst. Endvidere giver ordningen mulighed for at opspare overskud mod en foreløbig virksomhedsskat på 28 pct. Virksomhedsskatteloven indeholder desuden reglerne om den såkaldte kapitalafkastordning, som udgør et valgfrit, forenklet alternativ til virksomhedsordningen. Ved anvendelse af kapitalafkastordningen opnår den selvstændigt erhvervsdrivende på skematisk vis fuld fradragsværdi for erhvervsmæssige renteudgifter. I tilknytning til kapitalafkastordningen er der en særlig konjunkturudligningsordning. Ved anvendelse af denne ordning kan den selvstændigt erhvervsdrivende opspare en del af den personlige indkomst fra virksomheden mod en foreløbig konjunkturudligningsskat på 28 pct. Der er ligeledes en særlig kapitalafkastordning for aktier og anparter, og en udligningsordning for kunstnere. Virksomhedsskatteloven er senest optrykt ved lovbekendtgørelse nr. 858 af 13. september 2005. Strukturen i dette afsnit følger lovens opbygning. E.G.1 indeholder en overordnet beskrivelse af de tre ordninger og af de begreber, der anvendes i virksomhedsskatteloven. E.G.2 vedrører virksomhedsordningen. E.G.3 vedrører kapitalafkastordningen og den dertil hørende konjunkturudligningsordning. E.G.4. vedrører fælles regler for ordningerne, som er omhandlet i virksomhedsskatteloven E.G.5 vedrører den særlige kapitalafkastordning. E.G.6 vedrører udligningsordningen for kunstnere. Dette afsnit indeholder ikke en gennemgang af reglerne i forbindelse med dødsfald. For en beskrivelse af disse regler i forhold til virksomhedsordningen og kapitalafkastordningen henvises til LV Beskatning ved dødsfald. E.G.1.2 Tre valgmuligheder for selvstændigt erhvervsdrivendeEfter reglerne i virksomhedsskatteloven kan skattepligtige, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, vælge at anvende enten reglerne om virksomhedsordningen eller reglerne om kapitalaf |
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann