Det lyder som en rigtig ærgelig sag, som du nok må ende med at opgive eller overdrage til inkasso. Begge dele er surt. Man skal vælge sine kunder med omhu.
Når det er sagt vil jeg blot dele lidt erfaringer mht. betalingsprocedure.
Vi sender en faktura med 10 dages betalingsfrist. Langt de felste betaler inden. Er denne ikke betalt dagen efter betalingsfristen, sender vi automatisk, men en venlig påmindelse med 3 dages frist til at "afklare misforståelsen". Det resulterer som regel i at folk ringer eller skriver og forklarer. Der kan være alle mulige grunde, og det hyppigste er at de har glemt det og ordner det med det samme. Det vigtige er at der bliver etableret en konstruktiv dialog omkring betalingen, uden at hænge kunden ud som en dårlig betaler.
Kommer der ikke afklaring ved dette, sender vi en rykker med et ryggergebyr og varsling om flere rykkere samt sluttelig overdragelse til inkasso. Dette har indtil videre givet fuldt hus mht. betalinger, og vi har således ikke haft brug for at sende mere end det. Jeg tror de kunder som "lige prøver at strække den, fordi vi generelt er utrolig flinke", ser alvoren i øjnene med det første ryggergebyr og indser at de nok hellere må betale.
Det vigtigste er selvfølgelig at man føler sine kunder på tænderne. Er de til at stole på? Hvis vi ikke er helt trygge ved det, kræver vi x% upfront, som vores sikkerhed for at kunden betaler. Kunden har selvfølgelig ikke ret til noget produkt før end det fulde honorar er betalt, og på den måde er vi ret sikre på at få en betaling i hus. Det er meget få som vil betale penge for "ingenting", som de reelt gør hvis de indbetaler upfront men ikke det fulde beløb.
Håber du kan bruge mine erfaringer til et eller andet. Om ikke i denne sag, så i fremtiden.