Hej alle ! Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan I får vurderet jeres arbejde, eller om det overhovedet er noget I gør. Når man har arbejdet et længere stykke tid med et projekt stirrer man sig oftest blind på det og kan måske ikke se helt basale fejl. Dette kan være mht. brugervenlighed, funktionalitet eller noget helt tredie. Jeg plejer som regel at spørge diverse folk fra min omgangskreds om de ikke lige kan tage et kig på min nyeste kreation. Problemet hermed er blot at målgruppen sjældent rammes og at det feedback man får ikke kan bruges til så meget da folk ikke tør at give deres ærlige mening. Derudover er det feedback man får sjældent særlig dybdegående, men blot en vurdering af sidens design. Men hvordan gør I, og synes I at jeres metode er optimal? Hvorfor / Hvorfor ikke? Mvh Mathias |
Hej Mathias,
Hvis det er en alm. hjemmeside med webshop eller lignende, så skriver jeg løbende ned, hvilke funktioner der er, og hvis der er noget specielt javascript animation, så skriver jeg også det på. Jeg laver listen løbende, for tilsidst at vende tilbage til listen og gå den slavisk igennem.
Et eksempel kunne være, at jeg skriver "Webshop - tilføj til kurv - udregn beløb fra valuta".
Det betyder, at når jeg har lavet siden, og jeg synes den er færdig, så skal jeg lige tjekke, at jeg ikke er kommet til at lave noget, som f***** den funktion op.
Det virker rigtig godt for mig, og gør at det er meget meget sjældent at der er en smutter.
Hvis det er webapplikationer med meget forretningslogik, så bruger jeg unit-testing. Men det kan du jo prøve at søge lidt på, hvis du ikke kender det.
Selve designet osv. overlader jeg til grafikeren og kunden. :)