Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan tester i jeres websites?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle !

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan I får vurderet jeres arbejde, eller om det overhovedet er noget I gør.

Når man har arbejdet et længere stykke tid med et projekt stirrer man sig oftest blind på det og kan måske ikke se helt basale fejl. Dette kan være mht. brugervenlighed, funktionalitet eller noget helt tredie.

Jeg plejer som regel at spørge diverse folk fra min omgangskreds om de ikke lige kan tage et kig på min nyeste kreation. Problemet hermed er blot at målgruppen sjældent rammes og at det feedback man får ikke kan bruges til så meget da folk ikke tør at give deres ærlige mening. Derudover er det feedback man får sjældent særlig dybdegående, men blot en vurdering af sidens design.

Men hvordan gør I, og synes I at jeres metode er optimal? Hvorfor / Hvorfor ikke?

Mvh Mathias

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:55

Hej Mathias,

Hvis det er en alm. hjemmeside med webshop eller lignende, så skriver jeg løbende ned, hvilke funktioner der er, og hvis der er noget specielt javascript animation, så skriver jeg også det på. Jeg laver listen løbende, for tilsidst at vende tilbage til listen og gå den slavisk igennem.

Et eksempel kunne være, at jeg skriver "Webshop - tilføj til kurv - udregn beløb fra valuta".
Det betyder, at når jeg har lavet siden, og jeg synes den er færdig, så skal jeg lige tjekke, at jeg ikke er kommet til at lave noget, som f***** den funktion op.
Det virker rigtig godt for mig, og gør at det er meget meget sjældent at der er en smutter.

Hvis det er webapplikationer med meget forretningslogik, så bruger jeg unit-testing. Men det kan du jo prøve at søge lidt på, hvis du ikke kender det.

Selve designet osv. overlader jeg til grafikeren og kunden. :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 133
Fra  KompetenceKanalen A/S Skrevet kl. 20:00

Hej Mathias.

Amino er et fint sted at starte. Der plejer at være mange søde mennesker til at komme med feedback på diverse hjemmesider.

Så bed om en vurdering. Af de mange tips du får, kan du (udover at tage stilling til hver enkelt) forsøge at spotte "tendenser" i folks udsagn. Husk, at folk er meget, meget forskellige og ligeså er deres æstetiske sans i øvrigt, så det er vigtigt at du lader dig inspirere, uden at føle at alle råd skal følges med det samme.

Når din side er "live" (hvilket måske allerede er tilfældet) er det en god idé at måle omhyggeligt på brugeadfærden. På den måde kan du vurdere om folk bruger tid på din side, klikker flittigt rundt, eller om de forsvinder næsten med det samme. Brug evt. Google Analytics, der er gratis og fungere ganske udemærket.

God fornøjelse med det!

Mange hilsner,

Mathias

Fra København
Tilmeldt 3. Jun 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 21:44

Hej Mathias,

Du kan også spørge de besøgende om hvad de synes om ændringerne ved at lave en onlineundersøgelse med fx UserReport, som er det gratis værktøj/system.

Så får du også en masse information om hvem dine besøgende er.

Tjek det ud!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:42

Hej igen,

Det er meget pænt af jer at give mig forslag til hvad jeg kan gøre, men det var ikke lige det jeg søgte. Så havde jeg oprettet indlægget som et spørgsmål. Det jeg godt kunne tænke mig at vide var hvordan i andre lavede eksempelvis brugervenlighedstests og hvordan i skaffede testpersoner til disse tests. Tanken var egentlig at det kunne være interessant at høre hvordan andre gjorde dette, og om det egentlig var en optimal måde at gøre det på, eller om der skulle laves generelle forbedringer på dette område.

Det er måske slet ikke noget i gør? Det håber jeg virkelig ikke er tilfældet :-)

God aften

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 10:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mathias,

Vi har for ikke så længe siden på AAU haft en del om Usability. Det er ikke noget man bare gør, jeg kender folk som skriver Ph.d'er om det. Men i korte træk går det ud på at opstille og anvende nogle modeller for, hvordan man bedst muligt tester et produkt. (direkte svar på dit spørgsmål kommer, men jeg vil først give dig en "koge-bog" på usability, for det er intet mindre end genialt)...

Så det, som det handler om, er at du ikke bare skal bede din mor se på et nyt system, og så siger hun "det er flot skat" (for det har min mor gjort 100-vis af gange efterhånden, lige lidt hjælper det). Når du har lavet noget virkelig sejt - så læg det fra dig en uges tid, og kom tilbage med friske øjne. Så laver du det endnu sejere! Når du har gjort det, så skal du gøre det klart for dig selv: Hvad ønsker jeg brugeren skal opleve med det her produkt? Hvordan ønsker jeg de skal bruge det? Derefter får du fat i 2-3 potentielle kunder og spørger, om de ikke lige har tid til at hjælpe med at teste det her produkt. 

Den optimale situation er, hvis du kan filme dem, skærmen, og være i rummet samtidig med de foretager testen. (du skal altså forberede en test med nogle punkter, som de skal klare - fx bestille en vare, hvis du laver en webshop). Ved at filme det hele, har du dokumenteret det hele. Så kan du se, hvor de sidder fast, hvad de har problemer med at gennemskue osv. For der er _altid_ stor forskel på, hvad vi som udviklere og de som brugere har svært ved at forstå. 
Sidst, når de har gennemført testen, er det smart hvis du har forberedt et spørgeskema, som de udfylder LIGE efter. Du skal spørge om hvor let på en skala fra 1-5 bestemte elementer som du ønsker at undersøge, var at bruge, samt bede om en begrundelse herfor.

Når alt dette er gjort, ligger du inde med en helt masse data, som du kan gå hjem og analysere på, for at gøre dit produkt endnu bedre!

Det er sådan jeg gør, når jeg udvikler noget nyt og voldsomt. Bevares, kameraoptagelse får jeg måske ikke bragt ud i livet hver gang, men jeg følger denne Usability guide så meget jeg kan. Den er simpelthen genial til testing af produkter, for man får så meget værdifuld data retur, som man kan analysere og bruge til at gøre sit produkt endnu bedre. 

Hvordan får jeg fat i folk, spørger du? Jeg bruger mit netværk. Jeg har endnu ikke været i en situation, hvor mit netværk ikke har kunne skaffe mig de folk, jeg skulle bruge til en test. Ofte kender jeg nogen, som kender nogen, hvis onkel i Vojens har en fætter der kan hjælpe (eller noget i den stil) - men brug dit netværk, i stedet for at opsøge tilfældige.  

Fra Århus
Tilmeldt 15. Oct 09
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 21:48
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Hej Mathias,

Hvad angår praktisk QA (Quality Assurance) af websites, så kan jeg anbefale Selenium. Det er et system som du kan bruge til at oprette og automatisk køre testcases. Det er godt til regression testing (sikre at funktioner ikke holder op med at fungere som de skal) og til at teste funktionalitet i flere forskellige browsere. Jeg brugte det engang i et projekt hvor vi smed en gammel computer op og brugte den til at køre automatiserede tests. Det er som at have en ekstra QA-person med på teamet :)

Hvad angår usability-testing, så giver jeg Eiler ret i at det ikke bare er lige til. Når det så er sagt, så læste jeg et godt råd engang: Hvis du bare lige skal have at vide om en feature er fuldstændig hen i vejret, så brug 5H-modellen. 5H står for "5 hoveder". Hiv fat i de første fem mennesker du kan som ikke har noget med projektet at gøre og prøv det af på dem. Det hjælper selvfølgelig endnu mere hvis de ikke er tekniske og har forskellig baggrund :)

Det er noget med at der går en grænse ved ca. 5 personer - færre end dette, så får du ikke et godt resultat; flere end dette, og resultaterne vil ofte afspejle dem du fik ved 5 testpersoner.

Jeg kan også varmt anbefale Jakob Nielsens site og bøger - specielt klassikeren "Designing Web Usability" (ved dog ikke om den er opdateret).

Vigtigst af alt, så tænker du på usability. Og så er du langt foran mange andre :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)