Nu spørger jeg nok ualmindeligt dumt. Men kan man ikke bare lade være med at bogføre den regning, som ikke er betalt. Der er ikke kommet penge ind i firmaet, og så er det vel ikke nødvendigt at bogføre den? Giver det ikke samme resultat til sidst?
Nej ingen spørgsmål er dumme. Det er dumt ikke at spørge, hvis man er i tvivl!
Der er flere forhold der gør sig gældende, dels kan der være et vareforbrug som jo ikke stemmer, såfremt man
undlader at bogføre sin faktura. Fakturaen skal man også bogføre når den udstedes. Og endelig kan der være afregnet moms som så skal tilbageføres. Derfor !!!
dels kan der være et vareforbrug som jo ikke stemmer,
Ja ok, så går den selvfølgelig ikke. Nu sælger jeg ikke varer, men annoncering, så jeg havde ikke lige tænkt på vareforbrug.
Anders Mikkelsen, Nr1:
Fakturaen skal man også bogføre når den udstedes.
Jo vist, men mange laver jo først selve regnskabet mange måneder efter at fakturaen er udskrevet. Så selvom fakturaen skal bogføres med den dato hvor den er udstedt, så kan det vel sagtens være at man allerede ved, når regnskabet laves, at den faktura blev ikke betalt.
Desuden er det vel ikke en selvfølge at man bogfører fakturaer med den dato den er udstedt? Man kan vel også bogføre med den dato den er betalt?
Erik....der skal bogføres løbende, og ikke mange måneder efter!
Hehe det har du helt ret i, men jeg tror nu stadig på min påstand. Nemlig at regnskabet hober sig op for mange, og så bogfører man en masse på én gang. Men naturligvis med de korrekte datoer i regnskabet.
Vedrørende skatte- og momsfradrag for tab på debitorer, så skal der være foreligge en dom eller eks. en afgivet insolvenserklæring før tilgodehavendet kan afskrives som tab.
Momsmæssigt er der dog en bagatelgrænse, som jeg umiddelbart mener er kr. 3.000, men er ikke sikker.
Så Peter har helt ret i sine indlæg, hvorimod Anders bevæger sig lidt på kanten af skatte- og momsreglerne.
@Jeg finder det lidt betænkeligt, at du og andre nedprioriterer jeres bogføring, idet dette netop gerne skulle være et godt redskab til løbende at have kontrol over sin virksomheds økonomi. Der kan ofte spares betragtelige beløb ved en løbende bogføring (læs: kontrol) af de modtagne bilag m.v., hvilket bliver mere og mere uoverskueligt, jo længere tid der går før bogføringen ajourføres.