Jeg kan kun sætte en stor, fed streg under hvad flere nævner her i denne tråd: Conversion rate er et direkte ubrugeligt tal, når man vil vurdere om man er "god" eller "dårlig"!
Lad mig bakke det op med en lille historie:
For nogle år tilbage var jeg til en jobsamtale på en stilling som online marketing manager. Her ønskede de at aflønne mig delvist baseret på performance ud fra conversion rate. Jeg fortalte dem at det var da en ganske forfærdelig ide, set med deres øjne.
Og jeg understregede det med en forklaring på, hvad jeg ville gøre: Først ville jeg blokere for Google via en robots.txt. Så ville jeg lukke alle Adwords kampagner ned, starte nogle nye op kun kørende på deres butiks navn og deres brand, og byde 50 kr. per klik.
Dette vil garantere en conversion rate på 10-20%. Men koste en bondegård, og ikke give særligt mange ordrer :-)
Conversion rate er ikke kun afhængig af hvor godt din shop er designet. Men også af den type trafik den tiltrækker, og hvor tidligt i den besøgendes beslutningsprocess du er i stand til at tiltrække dem.
Når det kommer til online markedsføring, så er pris-per-ordre det vigtigste nøgletal. Og conversion rate kan kun bruges til at måle om nogle ændringer på din egen shop har haft en positiv eller negativ indflydelse.
Når alt det er sagt, så gravede jeg lidt data frem om emnet for et par år siden:
Hvad er en god conversion rate
Håber du kan bruge den, men husk alle advarslerne!
Med venlig hilsen
Søren Sprogø
PS.: Nej, jeg fik ikke jobbet. De brød sig vist ikke om at jeg skød et ordentligt hul i hvordan de havde tænkt sig at aflønne deres marketing folk :-P