Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af min egen konsulent virksomhed! :-)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle sammen!

Først og fremmest tak for et fantastisk site.

Jeg er selv ved at ville oprette min egen virksomhed. Dette som en enkeltmandsejet privat virksomhed. Det er en konsulent virksomhed og har ret gode forudsætninger for i hvert fald en omsætning på en 7.500 kr om måneder. Det er i hvert fald en start. Det jeg vil her er, at jeg gerne vil prøve og liste de regler og andre forhold, som jeg skal forholde mig til, og så få jer til svare, om jeg har forstået det rigtigt:

 

Opstart:

  • Jeg momsregistrer mig (Da jeg sælger til virksomheder udelukkende).
  • Jeg får min selvangivelse lavet om til at kunne betale B-Skat. Dermed får jeg girokort til indbetaling af denne hver måned.

 

Drift:

  • Jeg kan regne købsmoms - salgsmoms og betale/få udbetalt differencen.
  • Jeg indskyder et par ting i virksomheder, som jeg kan afskrive på eller delvist på (Computer bla.). Finder jeg selv ud af at opgøre afskrivningen hver måned og så indbetaler skatten beregnet på overskud?
  • Jeg skal kun betale skat af overskuddet fra min virksomhed (Indtægter - udgifter (her har jeg bla. udgift til køb af tastatur o.l.) Skal jeg selv opgøre dette og trække det fra min indtægter i hver måned og så indbetale skatten af resten på indbetalingskortene?
  • Får jeg også fradrag for købsmomsen? Udover at jeg trækker det fra i mit momsregnskab?

 

Regnskab:

  • Jeg laver årsregnskab (driftsregnskab) og momsregnskab.
  • Jeg gemmer alle bilag.
  • Hvis jeg sparer op i virksomheden beskattes kun med 25%. Hvis jeg så senere bruger dem, betaler jeg så fuld skat?

 

Generelt:

  • Skal jeg oprette særskilt konto til virksomheden?

 

Lyder det rigtigt? Har jeg glemt noget?

Håber I vil hjælpe mig.

 

Med venlig hilsen

Jakob Kristoffersen

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kraftigt anbefale dig at deltage i et infomøde hos SKAT for nystartede virksomheder. Jeg har lige været til ét oppe i Fredensborg - det var overraskende spændende og meget informativt.

Der var faktisk svar på alle de spørgsmål du stiller, men jeg tør ikke give mig ud i at svare dig kvalificeret da jeg selv bikser med de samme ting.

Spændende - god vind med din virksomhed!

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 133
Fra  KompetenceKanalen A/S Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob.

Du skal ikke afskive løbende på en computer medmindre den overstiger petitesse-grænsen, som jeg mener ligger på 12-13.000 kr. Med andre ord trækker du det hele fra, fra start.

Ja, du har fradrag for købsmoms, men husk at ikke alt er fuldt ud fradragsberettiget, herunder f.eks. repræsentation.

Du kan ikke spare penge op i virksomheden, når denne er en enkeltmandsvirksomhed. En enkeltmandsvirksomheds økonomi hænger direkte sammen med din privatøkonomi. Et selskab derimod er en juridisk enhed hvor man kan vælge hvor meget man vil trække ud til lønninger og altså også hvor meget man vil lade stå. Hvad er er smartest at gøre i den sammenhæng afgøres også af om du har et holding selskab der ejer din virksomhed, men det behøver du ikke spekulere så meget i endnu.

Yes, gem alle bilag. Klips hver eneste kvittering på sit eget stykke papir med dato i hjørnet og sæt dem i en mappe efter dato, det gør regnskabet meget nemmere, når du når dertil.

Det er en god idé faktisk at oprette intet mindre end to konti til din virksomhed. Én konto der kan fungere som driftskonto, altså den du bruger generelt og én konto som du putter momspengene ind på. Du skal forhåbentlig betale en masse i moms, da det jo er et tegn på at der oms'es. :-) Det er rart at isolere momspengene fra start, for så behøver du ikke hele tiden regne på, hvor meget du må og ikke må bruge.

God vind med din forretning!

Mange hilsner,

Mathias.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

 

  • Jeg indskyder et par ting i virksomheder, som jeg kan afskrive på eller delvist på (Computer bla.). Finder jeg selv ud af at opgøre afskrivningen hver måned og så indbetaler skatten beregnet på overskud?

Anette: Det overskud, du betaler skat af, beregnes ikke pr. måned. Hos SKAT laver du din forskudsregistrering om, og skal i den forbindelse anslå, hvor stort et overskud du regner med at have på årsbasis. B-skatten bliver beregnet på grundlag af dette. De fleste afskriver ikke månedligt, hvis du indskyder noget, som har en realistisk brugtværdi på over 12.300, skal der afskrives over flere år. Ellers er der tale om en straksafskrivning, dvs. du får hele fradraget med det samme.

  • Jeg skal kun betale skat af overskuddet fra min virksomhed (Indtægter - udgifter (her har jeg bla. udgift til køb af tastatur o.l.) Skal jeg selv opgøre dette og trække det fra min indtægter i hver måned og så indbetale skatten af resten på indbetalingskortene?

Anette: Indbetalingskortene er beregnet ud fra dit årlige forventede skat og skal ikke reguleres fra måned til måned.

  • Får jeg også fradrag for købsmomsen? Udover at jeg trækker det fra i mit momsregnskab?

Anette: Du får ikke fradrag for købsmomsen i dit skattemæssige regnskab. Når du afløfter købsmomsen i forbindelse med momsafregningen, har du trukket den helt fra, fået fuldt fradrag for den.

 

  • Hvis jeg sparer op i virksomheden beskattes kun med 25%. Hvis jeg så senere bruger dem, betaler jeg så fuld skat?

Anette: Som udgangspunkt bliver du beskattet af dit overskud præcist, som hvis det havde været en lønindtægt. Men der er mulighed for at vælge at blive beskattet efter virksomhedsskatteordningen (VSO blandt venner), hvor du så betaler 25% aconto skat af den del af virksomhedens overskud, som du lader blive stående i virksomheden. Du betaler almindelig skat af den del, du hæver, f.eks. "lønnen" til dig selv.

 

 

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

 

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan evt. skrive til mig på info@e-conomicz.dk og så kan vi aftale en session hvor jeg kan forklare dig om de mest almindelige ting, så må vi se om du har brug for egentlig rådgivning efter det.

Men hvor henne i landet ligger du?

Mvh

/René

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige lidt spørgsmål.

Mathias Hougaard:

Ja, du har fradrag for købsmoms, men husk at ikke alt er fuldt ud fradragsberettiget, herunder f.eks. repræsentation.

Så i praksis, så laver jeg et driftregnskab og et momsregnskab. Hvis jeg køber en ting trække jeg først købsmomsen fra (og bogfører denne i momsregnskabet) og dernæst udgiften (uden moms) som udgift i mit driftsregnskab. Herfra trækker jeg mine indtægter (uden moms) og det er der, som skatten bliver betalt ud fra (og beregnet).

Tæller mit personfradrag også med som et fradrag her?

Findes der ydermere nogen steder, hvor jeg kan se, hvor meget jeg kan få i fradrag for fx min computer. Samt til andre ting, jeg vil indskyde/købe, som også bruges privat (delvist fradrag)?

Er det kun variable omkostninger, som tæller med som fradrag i den daglige drift?

Skatteregnskabet laver jeg selv og derudfra forskudsopgørelsen. Men hvordan med momsen, hvor og hvordan betaler jeg den/får overskydende udbetalt?

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige lidt spørgsmål.

Mathias Hougaard:

Ja, du har fradrag for købsmoms, men husk at ikke alt er fuldt ud fradragsberettiget, herunder f.eks. repræsentation.

Så i praksis, så laver jeg et driftregnskab og et momsregnskab. Hvis jeg køber en ting trække jeg først købsmomsen fra (og bogfører denne i momsregnskabet) og dernæst udgiften (uden moms) som udgift i mit driftsregnskab. Herfra trækker jeg mine indtægter (uden moms) og det er der, som skatten bliver betalt ud fra (og beregnet).

Tæller mit personfradrag også med som et fradrag her?

Findes der ydermere nogen steder, hvor jeg kan se, hvor meget jeg kan få i fradrag for fx min computer. Samt til andre ting, jeg vil indskyde/købe, som også bruges privat (delvist fradrag)?

Er det kun variable omkostninger, som tæller med som fradrag i den daglige drift?

Skatteregnskabet laver jeg selv og derudfra forskudsopgørelsen. Men hvordan med momsen, hvor og hvordan betaler jeg den/får overskydende udbetalt?

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

 

 

 

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

 

 

 

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

 

 

 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)