Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udviklere: Teknologier, frameworks etc.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 156
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

God eftermiddag :-)

Jeg sad i dag og tænkte, hvilke forskellige teknologier, der er brugt her i landet. Man hører jo tit, at Danmark er et Microsoft land - og det er vel til dels også sandt, men hvordan ser det ud med udviklingsværktøjer, teknologier etc.

Jeg kunne godt tænke mig, at høre hvilke teknologier i bruger - .NET, PHP, RoR osv, samt om det er hjemmestrikkede CMS løsninger, eller det er Joomla, Drupal, Umbraco eller andre CMS løsninger.

Og hvordan forholder i jer til Open Source vs proprioritære løsninger?

Personligt sidder jeg midt imellem PHP og .NET. Jeg elsker open source  konceptet og både Drupal og Joomla! er fantastiske systemer at arbejde ud fra.
Det er samtidig dejligt at man med C++, Java osv. kan udvikle platformsuafhængigt, hvilket jeg virkelig mangler på .NET platformen.

Når det så er sagt, så er .NET og Visual Studio bare et kraftfuldt værktøj - det er så nemt og effektivt at udvikle og C# er et vidunderligt sprog. Hvis .NET kunne gøres platformsuafhængigt, så man kunne bruge det man udviklede på både Linux, Mac og Windows ville det klart være min foretrukne - men man kan jo ikke få det hele :-)

Men lad os få en lille debat i gang - og prøv så vidt muligt at holde religion ude og blive ved fakta (jeg ved det er svært i sådan en debat). Jeg kunne godt tænke mig, for en gangs skyld at høre en konstruktiv debat om de forskellige teknologier. :-)

Fortsat rigtig godt weekend!

Med venlig hilsen
Mark Andreasen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:45

Mark Andreasen:

Når det så er sagt, så er .NET og Visual Studio bare et kraftfuldt værktøj - det er så nemt og effektivt at udvikle og C# er et vidunderligt sprog. Hvis .NET kunne gøres platformsuafhængigt, så man kunne bruge det man udviklede på både Linux, Mac og Windows ville det klart være min foretrukne - men man kan jo ikke få det hele :-)

Tjo, du kan da bare have mono som fortolker, så kan du køre .net på både linux og mac :-) Så du har det hele. Der ryger en anelse på performance, men hvis man kan leve med det, så kan du kode C# til linux og mac.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 17:00

Hej Mark.

Jeg har selv et ben i flere lejre, så jeg er sikkert knap så religiøs hvad angår teknologier, som mange andre. Jeg er SharePoint udvikler, og arbejder samtidig på Sitemagic CMS sideløbende. Jeg er ligesom dig tilhænger af Open Source, men synes ikke nødvendigvis at det behøver udelukke proprioritær software. Der kan være stor åbenhed om sidstnævnte, hvilket Microsoft er blevet bedre til. Apple vil jeg mene er et godt eksempel på, hvor lukket land man kan bevæge sig ind på. Her er der alt for mange restriktioner til, at jeg føler mig hjemme - men det er naturligvis også med til at sikre et endnu højere kvalitetsniveau.

Der er fordele og ulemper, lige gyldigt hvilken platform man vælger. Det er vigtigt at afdække kravene for et givent projekt, og herefter stille dem op mod forskellige potentielle platforme, for at finde det bedste match.

.NET tiltaler mig fordi det er utroligt konsistens igennem hele opbygningen. Modsvarende finder jeg Java væsentligt mere rodet - fordelen her er dog flere fortolkere, og dermed support for afvikling på flere platforme.
PHP har jeg altid foretrukket til web-udviling, på trods af at det bedst kan karakteriseres som en rodekasse. Det er bla. derfor vi har udviklet Sitemagic, som sætter lidt mere struktur på det hele.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 156
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 17:11

Jeg er helt enig mht. Microsoft. De er virkelig begyndt, at åbne op - især på udviklernes side. De har netop indgået et samarbejde med Joomla! så det ser ud til, at det går i den rigtige retning.

Java er noget mere rodet ja - i hvert fald hvis man sammeligner med C#. Men det har fordelen af, at være platformsuafhængig - jeg kender til Mono, men det slår ikke helt Java på dét punkt.

Jeg er også glad for PHP til web-udvikling, og nu tog jeg mig lige den frihed, at kigge på dit system - det ser noget mere ryddeligt ud end mange PHP systemer.
Heldigvis er der kommer flere gode frameworks, der gør PHP mere pænt så det rodet er ikke så slemt som det har været tidligere :-)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 17:22

Halløj igen.

Super at du lige tog dig tid til at kigge på Sitemagic Yes
Tak for den positive tilbagemelding :-)

Ja, det går i den rigtige retning med mange af de etablerede løsninger, og det er godt at se. Dengang de - eksempelvis Mambo - blev sat i søen, var der nok også mere fokus på funktionalitet og udbredelse snare end gennemtænkt arkitektur og design. Det er der så afart der begynder at retter op på, som eksempelvis Joomla.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:13

Hej Mark

Det sejeste i web-udvikling pt. er selvfølgeligt vores CloudSprout platform :-)

Hvis vi lykkedes med projektet, så vil man i fremtiden kunne arbejde meget mere effektivt med webprojekter. Det er en win-win for begge parter, hvor alle laver det de brænder for og det kedelige arbejde tager produktet sig af.

Vores extension model er platform agnostisk. Hvilket betyder at hvad end man sidder i PHP, Ruby, Java eller .Net, så for første gang kan udviklere på tværs af platforme og sprog, bygge applikationer der gnidningsløst kan flettes ind i hinanden.

Desværre er CloudSprout ikke offentligt tilgængeligt endnu!

Så mens man venter spændt, synes jeg også det kan være givtigt at kigge på F# og ASP.Net. Selvom VS2010 ikke har et start projekt for det.

Der er rigtigt meget buzz omkring funktionelle og hybrid sprog for tiden, der er ikke så få der mener at det er fremtidens programmeringssprog.

Det er der mange årsager til, primært er funktionelle sprog nærmere at paralleliserer, hvilket gerne skulle resulterer i hurtigere kode.
Syntaksen er utroligt elegant, F# fylder en god del mindre end C#, også når der laves oo-kode.

Og sidst men ikke mindst, så er der bare en tendens til at man laver færre fejl, med den funktionelle model, end med den imperative.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 21:27

Hej Mark,

Hos os anvender vi begge dele, dvs. både Debian/PHP og .NET/Visual Studio. Eksempelvis arbejder vi pt. på et stort projekt hvor hele forretningsdelen er C# på Windows med MS SQL Server og alene er tilgængeligt via vores webservice. Hele vores GUI er så webbassret og skrevet i PHP med jQuery på Linux (Debian) osv - altså begge verdener i samme projekt, selvom vi naturligvis kunne have valgt en mere ren model.

For mig at se er der klare fordele ved begge verdener, men det afhænger meget af hvad du udvikler. Er det CMS'er ville jeg nok vælge at basere mig på open source, da du derved løbende høster de enorme fordele i form af ny funktionalitet og bugfixes. Er det derimod ikke-standard-systemer med kompliceret logik osv. ser jeg en stor fordel i .NET og Visual Studio-platformen i form af autocomplete, type-check på compile-time osv. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)