Jeg kender ikke TinEye, men jeg tvivler meget på at de kan finde mere end en ganske lille del af det der kopieres. Google har IKKE et API til deres web search - kun et AJAX API med begrænset funktionalitet. Så det kan du ikke automatisere. I hvert fald ikke uden at bryde med deres guidelines :) Hvis du skal lave en effektiv overvågning skal du kender hele Nettet - det er sådan i omegnen af mindst 2-5 trillioner adresser. Ikke engang Google kan overkomme det. |
Getty Images kørte en kampagne for et års tid siden, hvor de delte regninger ud til højre og venstre for ulovligt brug af deres billeder. Prøv at google "getty site:amino.dk"; så kommer der et par tråde op. Der var også livlig diskussion på diverse foto-fora. Der er ingen tvivl om, at Getty på en eller anden måde har haft robotter rundt på nettet og analysere billeder.
Jeg er enig med Mikkel, at overvågningen aldrig vil være 100% effektiv. Det betyder dog ikke, at der ikke kan være en god forretning for både udbyder og kunder af en sådan service.
Mon ikke tineye har lavet et fornuftigt API som muliggør automatisering. De reklamerer netop med integration med web-sider og backend, så noget tyder på, at det skal bidrage til deres forretning.
Mvh.
Carsten