Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan håndterer man egentlig!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har spekuleret på, hvordan man regnskabsmæssigt håndterer følgende situationer i bogføringsprogrammer.

Man har en bankkonto i fx USD – står saldoen for kontoen i bogføringsprogrammet så i USD – eller står den i DKK. Hvis den står i DKK – hvordan klarer man så kurssvingninger?

Hvis man har en udenlandsk kreditor, som man har indbetalt et a/conto beløb til – tilgodehavendet hos kreditor, står hos ham i USD – står det så i USD eller DKK i ens eget bogføringsprogram. Hvis den står i DKK – hvordan klarer man så kurssvingninger?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:35

Det kommer an på, hvilket bogføringsprogram, du har. I de større og lidt mere avancerede, kan du godt bogføre i f.eks. USD. Men i andre, vil du skulle "oversætte" til danske kroner. Det samme med spørgsmålet om, hvordan du aflæser valutaerne i økonomisystemet.

Kurssvingninger har man konti til, så når der opstår valutakursdifferencer, bliver de bogført på særskilte konti, en vedrørende salget og en vedrørende købet.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 00:01

Regnskabet skal køres i samme valuta, altså i DK.

Dog kan mange programmer håndtere at man bogfører i andre valuta, hvorefter den selv regner valutakursændringen.

Man kan gøre det på mange måder hvis du ikke benytter dig af ovenstående.

Er der få posteringer kan du bare fører en kursregulering for hver postering. Eks.

USD udgift : 200, faktura 1/4 til kurs 5

USD betales 1/5 til kurs 6 

Debet 1000 på udgiftskonto

debet 200 på kursreguleringer i driften

og kredit 1200 på banken.

Alternativt kan du kursregulere banken hver måned eller år :

Primo valuta : 200 dollaers til kurs 5

Ultimo valuta : 200 til kurs 6

Kredit 200 som kursregulering i driften.

Håber det gad mening for dig, da jeg delvist sover :)

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Skrevet kl. 07:57

Så hvis jeg forstår jer korrekt, bliver det altid i regnskabet omregnet til DKK med det samme man bogfører det – også selv om det fx er en bankkonto i USD eller en kreditor som man har forudbetalt et a conto beløb til?

Hvornår afstemmer man så kursudsving fx ved en bankkonto i USD?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Oct 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 08:22

Jeg synes den nemmeste måde at køre afstemning på en valuta konto er at køre med fast kurs, Så kan du altid regne den modsatte vej og se hvad der står i saldo i valutaen og dermed afstemme kontoen. Hvis kursen således svinger meget i løbet af året laves en kursændring til ny kurs som er tidssvarende. Kontoen skal alligevel opgøres til kursen pr. regnskabsaflutnings datoen f.eks 31/12.

Hvilket bogføringssystem bruger du?? Så er det nemmere at hjælpe dig

Anne-Marie

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Skrevet kl. 08:44

Jeg bruger nemlig ikke nogen endnu, da jeg er igang med at undersøge, om det kan betale sig at lave en lille fritidsvirksomhed, der sælger certifikater (elektronisk data), som købes hos udenlandske firmaer og videresælges til indenlandske og udenlanske kunder.

Jeg synes, det er lidt svært at gennemskue, hvilket regnskabsprogram der vil opfylde min krav - så hvis du har nogen gode forslag - er de mere end velkommen. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Oct 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 08:49

Hej igen Peter

Jeg vil anbefale e-conomic. Det vil opfylde dine behov. Du kan køre faste kurser i systemet og bogføre i valutaen og få saldo både i valutaen og i DKK. Både debitor/kreditor og bankkonti.

Du kan evt. prøve at lave en prøvekonto som er åben i 14-dage.¨

Hvis du vil høre yderligere er du velkommen til at kontakte mig pr. telefon 27508270 - ganske uforpligtende

Anne-Marie

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)