Hej, Jeg er ved at udvikle min ide til koncept. Umiddelbart er jeg egentlig kommet til den konklusion at det er smartest at starte i Aps form (holding + driftselskab(er)). Grunden til dette er at jeg kommer til at starte op med konsulentydelser for at kunne skaffe penge til at sætte et nyt koncept (flere koncepter over en årrække) på benene. Disse koncepter kræver større investeringer... Jeg har netop talt med en økonomikyndig der råder mig til at starte op som enkeltmandsvirksomhed ind til der er omsætning/indtjening i biksen, idet jeg vil kunne udnytte skattefradrag, når jeg påregner underskud det første år. Jeg har dog tidligere hørt diverse rådgivere (bank, revisorer) som siger at jeg fra start skal i gang i et Aps, idet visionen for vækst er ambitiøs og at omkostninger til konvertering fra enkeltmandsfirma til aps er for store... Mine spg. til jer: 1) Hvad er jeres holdning i dette dilemma? Aps eller enkeltmandsfirma dag 1? 2) Ved omdannelse af enkeltfirma til Aps hvad skal der så til? Værdisættelse, skattemæssigt? Rent lovmæssigt? Andre ting jeg bør vide? Håber i kan hjælpe - god weekend /Anna
|
Hej Anna
Dette er en klassisk problemstilling, hvorfor det kan være en fordel både og - forstået på den måde, at et enkeltmandsfirma netop vil kunne være en fordel ved underskud, men ved overdragelse til et ApS bliver underskud ofte indhentet af beskatning ved overdragelsen.
AnnaIV:1) Hvad er jeres holdning i dette dilemma? Aps eller enkeltmandsfirma dag 1?
PÅ baggrund af det beskrevne vil et ApS nok være at foretrække, hvor du kan opspare de midler, som du skal bruge senere til videreførsel af dit koncept.
Hvorvidt du allerede i opstartsfasen, skal have et holdingselskab afhænger meget af tidshorisonten samt investeringer m.v. i aktiver.
AnnaIV:2) Ved omdannelse af enkeltfirma til Aps hvad skal der så til? Værdisættelse, skattemæssigt? Rent lovmæssigt? Andre ting jeg bør vide?
Omdannelse af enkeltmandsfirma kan ske på 2 måder, enten ved en kontant overdragelse til handelsværdier, hvor avancer vil blive beskattet straks, eller den lidt dyrere løsning med en såkaldt "skattefri virksomhedsomdannelse", hvor avancerne bliver overført til selskabet til senere beskatning. I begge tilfælde vil der skulle ske en overdragelse til handelsværdier.
Hilsen
Tonny