Men som Mikkel skriver, så kommer det helt an på bøgerne og markedet. Og jeg vil skyde på, at Mikkel tjener (velfortjent) godt på dem, fordi han netop udgiver dem selv. Ik, Mikkel?
Jo, der er ingen tvivl om, at jeg har tjent flere penge på salget af mine sidste bøger, som jeg selv har udgivet, end min første bog som blev udgivet på IDG forlag. MANGE flere penge!
Til gengæld var jeg rigtig glad for samarbejdet med IDG og ikke mindst min dygtige redaktør. Jeg lærte virkelig meget om den omhyggelighed og systematik der skal til med en fagbog. Jeg blevet presset hårdt og det var godt. Min første bog var aldrig blevet så god uden deres hjælp!
De var også gode til at få bogen ud til det ønskede publikum. Bogen solgte næsten 6.000 eksemplarer - og det var altså i 1999, hvor SEO jo nikke var nær så moderne som nu.
Resultatet af det var, at jeg i mange år efter fik masser af arbejde som rådgiver, foredragsholder mv. Jeg tjente ikke så meget på sele bogen - jeg kunne have tjent mere ved at vaske op på en grilbar, men til gengæld har jeg vel omsat i nærheden af 3-5 millioner kroner efterfølgende som direkte konsekvens af bogen. Faktisk har bogen op til for et par år siden fortsat givet mig nye kunder (omend bogen i dag må siges at være en anelse forædet)
> Nu ved jeg ikke om du brugte to minutter på at klikke på det link jeg sendte til dig, men lul.com er et en side hvor du kan få trykt din bog, sendt den direkte til dine kunder osv.
Der findes en del forskellige "Books On Demand" leverandører på markedet. En af de største er BOD.com. Men fælles for dem alle er, at det er en MEGET dyr løsning. Din fortjeneste pr. bog bliver hurtigt mindre end hvis du gennem et forlag - og ekstremt meget mindre end hvis du udgiver den selv.
Jeg har også brugt www.scandinavianbook.dk til tryk af min sidste bog - og jeg regner med at bruge dem igen. De er dygtige og billige og har en god service.
Du skal dog være opmærksom på, at der fortsat er en kvalitetsforskel på digitaltryk (som er det du bruger ved små oplag - typisk under 1.000 eksemplarer) og så "rigtig" tryk (typisk i off-set). Digital tryk ser OK ud til tekster, men specielt på billeder falder det lidt igennem. Jeg valgte til min sidste bog "den dyre" digitale version, hvor billeder - til mit brug, var acceptable. Men har du mange fotos med dur det nok ikke.
Og så skal du med denne løsning selv levere det hele - færdige filer i de rette formater.
På trods af hvad nogle vil påstå, så kan du sagtens lave dit layout i MS Word. Men det kræver at du er ret god til det. Jeg har nu udgivet 3 bøger, der alle er layoutet i MS Word og det er altså gået meget godt :)