Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgivelse af bog - hjææælp!!

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg fumler rundt med idéen om at udgive nogle studiebøger, men hvordan skal man forholde sig til et evt. forlag - er det overhovedet nødvendigt med sådan et? Et sted læste jeg, at det kun er en lille procetdel af fortjenesten, som går til forfatteren, hvis man opererer med et forlag.

Og det fik mig til at tænke på, hvad der skal til for at få sin bog til at stå på boghylden hos boghandleren?

Hvad skal man tage sig af? Her tænker jeg på:

1. Copyright

2. At trykke bogen

3. Udgive bogen

4. Videresalg til boghandleren - er der f.eks. en regel med at jeg skal returnere bogen, hvis de ikke får den solgt?

5. Andet?

Jeg ved, at der er flere herinde, som har lidt erfaring med dette - hjælp søges!

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 16:00

Hej Alei,

Jeg udgav en bog igår, så jeg har lige været processen igennem. Inden jeg svarer på dine spørgsmål, vil du så ikke skrive, om du selv skriver bøgerne? Det er lidt svært at forstå i det, du har skrevet.

Bedste hilsener

Tommy

Hej med dig :-)

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Skrevet kl. 16:05

Hvor heldig er det lige, at man har lov til at være? Fedt, at du skriver :P

Jeg skal selv skrive bogen.

Ved du hvad forskellen mellem selv at udgive bogen og at udgive den via et forlag er?

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 16:18

Alei:
Ved du hvad forskellen mellem selv at udgive bogen og at udgive den via et forlag er?

Kort sagt.... At du ved der er mindst én person, udover dig selv og din mor, der tror på bogen kan sælges ;)

Derudover får du jo også (forhåbentligt) glæde af forlagets distributions- og marketingskanaler. Men kan jo sige det er fint, at udgive en bog og så selv score hele fortjenesten. Men på den anden side er det jo federe at tjene 10,- pr bog og så sælge 500, end at tjene 150,- pr bog og kun sælge 10.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 16:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hehe, sådan er Amino :-)

Hvis du udgiver bogen gennem et forlag, får du sparring, korrektur, reklame og de betaler for al trykning, distributuion osv. Men det er også dem, der vil bestemme det meste - fx om de overhovedet vil udgive bogen. Som belønning for deres arbejde tager de et sted melle  84-87 % af alt salg, og dine få procent vil sikkert først blive udbetalt efter et år, når salgstallene er opgjort. Men de ved, hvad de laver, så hvis du vil sælge mange bøger og blive mere kendt, er et forlag et godt bud.

Hvis du selv laver et forlag (kan gøres på fem minutter på www.isbn.dk) står du også for alt selv. Det er et hårdt arbejde, men med en masse gode Aminoer og lidt penge, kan du komme langt. Jeg valgte selv at udgive min bog, da jeg spildte en masse tid med et forlag, der kun tænker i kroner og ører. Det er de også gode til, men for mig handler det om så meget mere. Det kan selvfølgelig variere fra forlag til forlag. Men jeg skal da så lige nævne, at hvis du udgiver selv, så er der jo stort set også 100 % af salget til dig. Det er et MEGET stort arbejde at lave bogen selv. Den skal skrives, have feedback, der skal laves korrektur, grafiske opsætninger (min var rigtig i opsætning nr. 23), tages billeder, den skal trykkes og ikke mindst skal du kunne sælge den. Nogle boghandlere køber kun ind gennem kæden, andre kan man sagtes tale om at sælge den i kommision. Dvs at de får en stak bøger af dig, I aftaler at de skal have 30-40 % af salget, og så får du de bøger tilbage, som ikke bliver solgt. Der er flere måder at gøre det på...

Men du skal lave noget forarbejde i forhold til: Hvorfor vil du udgive en bog? og Hvordan vil du nå ud til din målgruppe? Hvis det er en studiebog, kan der være bestemte forlag eller boghandlere, der er oplagte. Vil du udgive flere bøger?

Du kunne også overveje at udgive det som en e-bog - alt efter hvilken form for studiebog, det er. Så kunne du jo undersøge det meget roste forlag www.myll.dk Der skal du sådan set "bare" skrive bogen, så står han for alt det tekniske med at kunne sælge osv.

Jeg har selv udgivet min bog, fordi jeg gerne ville have ejerskab over det hele og ikke mindst lære af hele processen. Jeg skal skrive flere bøger, og derfor kan det godt betale sig for mig at kaste penge efter at få lavet min egen shop osv. Alle investeringerne giver nok ikke overskud med denne bog, men til gengæld bliver det meget lettere for de næste bøger. Og så er det i øvrigt mest foredrag, jeg skal tjene penge på - samt finde inspiration til andre bøger :-)

Skriv mere om dine tanker, så er jeg sikker på, at du får mere feedback - i hvert fald fra mig.

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 16:27

I det forrige svar koncentrerede jeg mig meget om arbejdsbyrden, fordi jeg synes, at det er vigtigt at vide, hvor stort et arbejde, man går ind til.

Men jeg vil også lige understrege, at det altså er sådan en helt fantastisk fornemmelse at sidde med min bog i hånden. Det er et lille barn for mig. Bevares, et meget firkantet et af slagsen, men den er en del af mig, og jeg er virkelig stolt af den. Det var en fantastisk oplevelse i går at sidde og signere bøger for folk, der købte den. Én købte endda fire af den, fordi hun vil bruge dem som gaver i fremtiden. Hun vidste ikke til hvem, men hun syntes, at det var den perfekte gave.

Hun har naturligvis ret ;-)

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 16:40

Hej Tommy

Fantastiske svar du er kommet med! Det mener jeg virkeligt...og du skal i øvrigt også have pøj pøj med bogen :)

Jeg vil dog lige tilføje at det i den grad afhænger af hvilken type bog man står med, hvad der er "det smarteste". Udover de vigtige ting du allerede har nævnt naturligvis.

Men hvis vi ser på din bog giver det jo ganske god mening, at selvudgive. Skal vi sætte det lidt firkantet op vil du nok kunne nå 80% af dine kunder via Amino - så du har egentligt ikke det store behov for et forlag i ryggen, for at finde dine kunder.

Men det kan jo meget vel være en helt anden situation i forhold til andre typer bøger. Hvis du udgiver en spændingsroman er salgs- og marketingskanalerne nok hverken lige så oplagte eller få - der ville man nok, i de fleste tilfælde, have størst gavn af at have et forlag i ryggen.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Skrevet kl. 16:47

Tommy Krabbe, jeg burde sætte dig i håndjern så du ikke stikker af ansvaret som min personlige rådgiver fra nu af :P

Jeg tror ikke, at der bliver de store problemer med marketing; bogen er som sagt til studerende, og målgruppen er kendt i forvejen. Fremtidige studerende vil få anbefalet bogen, hvis den er god. I starten af hvert semester på universitetet, tales der om hvilke bøger der er gode osv., så der bliver ikke nogen markedsføringsproblemer.

Lad os sige, at jeg har bogen færdig nu. Lad os sige, at jeg har lavet det heeeele; fra forsiden til bagsiden (og det i mellem) har jeg nu i en pdf-fil.

Spørgsmålet er så; hvad nu?

1. Er der noget med copy-right?

2- Trykkeri?

3. Har du forresten en idé om hvor meget fortjeneste der bliver på sådan en bog?

Er flg. realistisk?:

Omkostninger incl. alt: 100 kr / bog

Salgspris: 200 kr. / bog

Til boghandleren: 40 kr

Til moi: 60 kr

4. Startede du din egen virksomhed op ifm. bogudgivelsen?

5. Får du cash i hånden når du sælger bøgerne til boghandleren, eller får du først cash, når de får det solgt videre?

6. Har du en aftale med boghandlerne om, at de kun betaler for de bøger, som de får solgt, mens resten returneres til dig?

7. Har du et (eller flere) eksempler på et trykkeri til bogen?

8. Der er trykkeriet og boghandleren - er der flere led i puslespillet, som man skal kontakte? Her tænker jeg f.eks. ifm. copyright

Mange andre spørgsmål følger senere :=)

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 17:13

Fama:

Men hvis vi ser på din bog giver det jo ganske god mening, at selvudgive. Skal vi sætte det lidt firkantet op vil du nok kunne nå 80% af dine kunder via Amino - så du har egentligt ikke det store behov for et forlag i ryggen, for at finde dine kunder.

Men det kan jo meget vel være en helt anden situation i forhold til andre typer bøger. Hvis du udgiver en spændingsroman er salgs- og marketingskanalerne nok hverken lige så oplagte eller få - der ville man nok, i de fleste tilfælde, have størst gavn af at have et forlag i ryggen.

Jeg er fuldstændig enig - lige bortset fra det med de 80 % kunder fra Amino :-) Selvudgivelse var det rigtige for mig, men det skal gøres efter mange overvejelser.

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 17:29

Alei:
Tommy Krabbe, jeg burde sætte dig i håndjern så du ikke stikker af ansvaret som min personlige rådgiver fra nu af :P

Hehe, det er nu ikke smart at sætte folk i håndjern, hvis man vil have noget ud af dem :-)

1: Hvis du selv skriver den, er der jo ikke noget med copyright. Hvis du kopierer fra andre bøger, så skal du undersøge, hvilke regler det enkelte forlag har for den enkelte bog. Du kan google lidt omkring ophavsret og citationsret, og så bliver du klogere.

2: Trykkeri - det er meget let at bestemme sig. www.scandinavianbook.dk Prof., Billigt, flinke :-)

3: Realistisk fortjeneste... Det er meget svært. Men jeg vil sige, at hvis du selv sætter bogen op osv. kan den rene trykpris godt være nede mellem 20-30 kroner pr. bog alt efter kvalitet, antal sider, antal billeder osv. Det kan selvfølgelig sagtens være mere. Men du skal jo tænke meget på, hvad der betyder noget for din målgruppe - og ikke mindst hvis der er specifikke krav til den form for studiebog, du vil lave. Dog er der en meget vigtig ting, du glemmer i dine beregninger: MOMS. Og hvis du hovedsageligt er interesseret i fortjeneste, så kan det sikkert bedre betale sig at tage et job på tanken :-)

4: Jeg havde virksomhed i forvejen. Men hvis du skal starte en virksomhed, er det hurtigt klaret.

5: Jeg får cash, når de er solgt videre. Det er også fedt for mig, for jeg vil hellere have bøgerne tilbage i stedet for at se dem til en flad tyver i en kasse i hjørnet, når boghandleren skal have ryddet ud i varelageret. (Min bog er lige så aktuel om fem år som nu, så jeg kan bare sælge den efter et foredrag en gang). Husk dog, at du kan ikke vide, om den enkelte boghandel vil købe den. Men du kan jo forhøre dig rundt omkring. Hvis du giver dem 40 % i stedet for 30 % så lytter de endnu mere...

6: Se svar 5 :-)

7: Se svar 2.

8: Copyright vil jeg helst ikke kloge i. Men gå som sagt på google omkring copyright, ophavsret og citationsret. Det kan jo være noget meget specifikt i forhold til den type "videnskab", du skriver inden for. Jeg vil anbefale dig at tænke meget på markedsføring allerede nu. Jeg har fået en super prof. til at hjælpe mig med min online-markedsføring, for jeg satser på at sælge mere gennem min hjemmeside end gennem boghandlere. Derudover har jeg også et lagerhotel til at sende bøgerne ud for mig, så jeg kan koncentrere mig om at skrive flere bøger og holde foredrag i stedet for at stå og pakke dem. Og så finde ud af, hvor meget tid, du har til at gøre det - og find så 50 % ekstra tid, for det kommer det til at tage :-)

Jeg håber, at det hjælper dig lidt mere på vej. Men husk: Jeg har gjort det på min måde og taler bare udfra mine erfaringer med den ene bog, som udkom igår. Jeg er ingen ekspert på området - blot en ildsjæl :-)

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)