Tommy Krabbe, jeg burde sætte dig i håndjern så du ikke stikker af ansvaret som min personlige rådgiver fra nu af :P
Hehe, det er nu ikke smart at sætte folk i håndjern, hvis man vil have noget ud af dem :-)
1: Hvis du selv skriver den, er der jo ikke noget med copyright. Hvis du kopierer fra andre bøger, så skal du undersøge, hvilke regler det enkelte forlag har for den enkelte bog. Du kan google lidt omkring ophavsret og citationsret, og så bliver du klogere.
2: Trykkeri - det er meget let at bestemme sig. www.scandinavianbook.dk Prof., Billigt, flinke :-)
3: Realistisk fortjeneste... Det er meget svært. Men jeg vil sige, at hvis du selv sætter bogen op osv. kan den rene trykpris godt være nede mellem 20-30 kroner pr. bog alt efter kvalitet, antal sider, antal billeder osv. Det kan selvfølgelig sagtens være mere. Men du skal jo tænke meget på, hvad der betyder noget for din målgruppe - og ikke mindst hvis der er specifikke krav til den form for studiebog, du vil lave. Dog er der en meget vigtig ting, du glemmer i dine beregninger: MOMS. Og hvis du hovedsageligt er interesseret i fortjeneste, så kan det sikkert bedre betale sig at tage et job på tanken :-)
4: Jeg havde virksomhed i forvejen. Men hvis du skal starte en virksomhed, er det hurtigt klaret.
5: Jeg får cash, når de er solgt videre. Det er også fedt for mig, for jeg vil hellere have bøgerne tilbage i stedet for at se dem til en flad tyver i en kasse i hjørnet, når boghandleren skal have ryddet ud i varelageret. (Min bog er lige så aktuel om fem år som nu, så jeg kan bare sælge den efter et foredrag en gang). Husk dog, at du kan ikke vide, om den enkelte boghandel vil købe den. Men du kan jo forhøre dig rundt omkring. Hvis du giver dem 40 % i stedet for 30 % så lytter de endnu mere...
6: Se svar 5 :-)
7: Se svar 2.
8: Copyright vil jeg helst ikke kloge i. Men gå som sagt på google omkring copyright, ophavsret og citationsret. Det kan jo være noget meget specifikt i forhold til den type "videnskab", du skriver inden for. Jeg vil anbefale dig at tænke meget på markedsføring allerede nu. Jeg har fået en super prof. til at hjælpe mig med min online-markedsføring, for jeg satser på at sælge mere gennem min hjemmeside end gennem boghandlere. Derudover har jeg også et lagerhotel til at sende bøgerne ud for mig, så jeg kan koncentrere mig om at skrive flere bøger og holde foredrag i stedet for at stå og pakke dem. Og så finde ud af, hvor meget tid, du har til at gøre det - og find så 50 % ekstra tid, for det kommer det til at tage :-)
Jeg håber, at det hjælper dig lidt mere på vej. Men husk: Jeg har gjort det på min måde og taler bare udfra mine erfaringer med den ene bog, som udkom igår. Jeg er ingen ekspert på området - blot en ildsjæl :-)