Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig og barsel - hvordan er jeg stillet?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. May 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber meget, at et af jer kloge mennesker kan hjælpe mig.Jeg har haft kontakt til kommunen utallige gange uden at blive meget klogere.

Jeg er selvstændg psykolog - nystartet, idet min virksomhed (og mit regnskabsår) startede her i januar 2010. Jeg har haft et overskud per måned på ca. 17.000 og regner med, at dette overskud vil fortsætte resten af året.

Sideløbende arbejder jeg timelønnet i det offentlige - dette arbejder giver ca. 14.000 om måneden men giver ingen rettigheder i forhold til barsel.

Min kæreste og jeg vil gerne have et barn, men jeg er meget usikker på, hvordan jeg vil være stillet økonomisk under barsel.

Jeg vil have mulighed for at få en revisor til at lave et regnskab for regnskabsåret 2010. Jeg satser på at overskudet for min virksomheds årsindtægt i 2010 vil være på min. 180.000. Kan dette bruges som beregning for dagpengesats?

Et andet problem er, at jeg kan se, at man skal være beskæftiget minimum 18½ time i måneden inden barsel. Idet mit arbejde består af klientforløb, kan jeg naturligvis ikke tage nye klienter ind de sidste par måneder op til at jeg går fra - klienterne har jo behov for at kunne blive i et forløb. Dette betyder derfor, at jeg måske ikke vil have så høj en indtægt i månederne op til at jeg går på barsel. Arbejdstimer er jo en flydende størrelse, idet jeg sagtens vil kunne forberede kursusvirksomhed (til senere brug), afrunde journaler fra klientforløb etc. - men indkomsten vil måske være meget begrænset. Hvordan stiller dette mig økonomisk?

Puha, jeg synes dte er en jungle og jeg føler mig temmelig fastlåst i mine muligheder.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 14:57

Hej.

For det første behøver du ikke at bruge en revisor til regnskabet. Du kan også vælge et regnskabs- og bogføringsfirma som f.eks. mit. Vi tar kr. 250,- pr. time for bogføring.

med hensyn til rådgivning om hvordan du kan oiptmere din indtjening op til at du går på barsel, kan vi sagtens give dig en kvalificeret rådgivning herom, som vil sikre dig en normal dagpenge sats.

Vi kan ikke gøre det her over amino debatten, idet der skal mange flere oplysninger og mere indsigt i dit regnskab for at kunne hjælpe dig.

Men du kan købe f. eks. 3 timers rådgivning på et klippekort hos os og så vil jeg tro at det er tilstrækkelig til at vi kan give dig den helt rigtige rådgivning.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 15:10

Jeg har selv et enkeltmandsfirma, og skal på barsel senere i år, så jeg har forhørt mig om reglerne. Og ja, kommunen er ikke altid så behjælpelige... Og det er lidt en jungle at finde ud af, men sådan er det åbenbart at være selvstændig og kvinde i den fødedygtige alder :-) Nu ved jeg ikke om det er et enkeltmandsfirma du har, for hvis det er et Aps er tingene anderledes, da du så betragtes som lønmodtager. 

Hvis du går på barsel engang i 2011, så vil det være dit overskud fra 2010 som bliver brugt til beregningen af dine barselsdagpenge. Dvs. hvis du regner med at have 180.000 i overskud i 2010, så vil dine dagpenge blive beregnet derfra. Uden at gøre mig alt for sikker på det, så tror jeg at det betyder højeste dagpengesats. Ihvertfald ca. deromkring. 

Det har ingen betydning, hvis din indtjening falder op til din barsel, det er indtægten fra 2010 der gælder. Men ja, du skal så åbenbart holde dig over de 18½ timer. Du kan starte din barsel 4 uger før termin.

Og så er der det med at du ikke må arbejde i virksomheden under din barsel. Dvs. hvis du får fulde dagpenge må du ikke arbejde overhovedet. Men det er nu blevet gjort lidt mere fleksibelt således at du må selv bestemme hvornår og hvor meget du genoptager arbejdet, og så kan du vælge at genoptage 25/50/75% og så få suppleret op med dagpenge. Det forlænger således dagpengeperioden, sådan at hvis du går på halvtid, så kan du modtage halvtids-dagpenge i op til 2 år. 

Te, kaffe og delikatesser på teacup.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:47

Anders Mikkelsen, Nr1:
For det første behøver du ikke at bruge en revisor til regnskabet. Du kan også vælge et regnskabs- og bogføringsfirma som f.eks. mit. Vi tar kr. 250,- pr. time for bogføring.

Hej Anders

Nu skriver du gentagne gange, at der ikke behøves en revisor, hvorfor når du nu har så stor indsigt i brugerne på Amino og deres økonomiske forhold, hvordan så med de 7 rigtige på lørdag.

Dine timepriser kan jeg ikke finde ud af, når du skriver på din hjemmeside, at den er kr. 750,00 incl. moms. De kr. 250,00 er det så incl. eller excl. moms?

Til trådstarter: De beskrevne indkomster skulle være alt rigeligt til få fuld dagpengesats, når du går fra på barsel.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
Nu skriver du gentagne gange, at der ikke behøves en revisor, hvorfor når du nu har så stor indsigt i brugerne på Amino og deres økonomiske forhold,

Så vil jeg vende spørgsmålet om og spørge hvad du som revisor kan tilføre som Anders ikke kan? Der "behøves" jo kun en revisor i det omfang der er revisionspligt - hvad der åbenlyst ikke er tale om her....

/Henrik Krogh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:13

Klovn:
Så vil jeg vende spørgsmålet om og spørge hvad du som revisor kan tilføre som Anders ikke kan? Der "behøves" jo kun en revisor i det omfang der er revisionspligt - hvad der åbenlyst ikke er tale om her....

/Henrik Krogh

Henrik, jeg var ellers stoppet med at kommenter "revisorbrok", så det fortsætter jeg med Surprise

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 08:16

Hej Tonny.

Jeg kender ikke svaret på de 7 rigtige, gør du det?

Med hensyn til revisor eller ikke revisor, gider jeg ikke kommentere det.

Mine priser er forskellig efter om det er rådgivning hvor vi tager kr. 600,- + moms. og når man også henvender sig til private med rådgivning så skal man opgive prisen incl. moms. Derfor kr. 750,- på vores hjemmeside.

Og når vi taler regnskab og bogføring er timeprisen kr. 250,- + moms.

Men allerhelst giver vi en fast pris fra opgave til opgave.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 10:14

Mener du skal være frivillig sikret igennem økonomistyrelsen (tidligere BAC) for at få dagpenge under barsel som selvstændigerhvervsdrivende, forsikringen koster ca. 4.000 om året og giver ligeledes ret til dagpenge under sygdom. Men det er din kommune der skal hjælpe dig, så fat i dagpengekontoret og få fat i en person der kender til forholdene omkring selvstændige og dagpenge.

Med venlig hilsen

Brian Damm

BK-Regnskab

Merianhaven 16

4330 Hvalsø

Tlf.: 43 45 89 98

Mobil: 22 90 99 11

e-mail: brian.damm@bk-regnskab.dk

www.bk-regnskab.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24

Hej Anders

Tak for redegørelsenYes

M.h.t. de 7 rigtige, tja mellem 1 og 36

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:33

Man er desværre ret dårlig stillet, når man er selvstændig og gerne vil forene baby og business som selvstændig... :-(  Lene Damtoft giver en særdeles uddybende redegørelse af selvstændiges barselsvilkår her: http://karrieremor.dk/2010/10/spørg-karrieremor-barselsorlov-som-selvstændig/ 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)