Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opfindelse søges!

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 469
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Nu er jeg blevet langturspendler her for en måned siden, og kommer dermed for alvor ud i trafik. Her tænker jeg Køgebugt motorvejen i myldretiderne. Lidt træls, men man må jo tage arbejder der hvor det er i disse tider. Nå, men så er det jo jeg tænker at især her i tæt myldretid så er det da møgirriterende dem der ik kan finde ud af at holde bare lidt afstand! Ser biler der ligger bare en meter bag en anden bil, det er ok når vi holder stille! Men pludselig kører man jo 100 i den elastikkørsel, og så ligger der igen en 2-3 meter i røven på en! Og man ved at man pludselig holder stille igen, og det gør jo så bare at man holder endnu længere afstand foran en, for at have mere reaktionstid, for at undgå at få fjolset bagfra op i bagenden. Og den længere afstand man har foran en, bliver pludselig udnyttet af andre der skifter bane, og jeg bremser mere og mere op, for at holde min afstand og ja, så holder man stille. Og ja, det er selvfølgelig sat lidt på spidsen her skitseret, men i forstår billedet. Og det er jo ikke kun her at folk kører for tæt, det kan også være alm. landeveje osv. Så er det jeg savner en effekt der kan afhjælpe dette!

Har tankerne på hvad man kan gøre. Der findes selvfølgelig streamers hvorpå der står hold afstand, dyr i bilen, børn i bilen osv. Men det ser jeg sjældent effekt ud af. Det jeg godt kunne tænke mig var et usynligt diodeskilt i bilens bagrude, som når man trykker på en knap op ved rettet, så vupti, så står der med store diodebogstaver i bagruden! HOLD DOG AFSTAND!, som man kan slå til og fra, så ham bagved bliver mere obs end en normal streamer. Som chauffør skal man selvfølgelig kun bruge den når dem bagved vitterlig er for tæt på.

Men det skal selvfølgelig kunne laves usynligt, så udsynet gennem ruden ik svækkes og samtidig være lovligt, og knappen integreres ved instrumentrbrættet. Så det kræver nok noget af en volsom opfindelse for at få det lavet billigt, og nemt. Men hvorfor sku det ik ku lade sig gøre, på den ene eller anden måde. Bare et tip til nogle hvis de er dygtige :)

MVH
Hans Pedersen

Fra Sjælland
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 20:58

Det havde da været bedre med en sensor som automatisk tænder for skiltet, når en bil kommer for tæt på, så man kan koncentrerer sig om trafikken, fremfor manuelt at skulle tænde og slukke.

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Tilmeldt 19. Mar 07
Skrevet kl. 21:03

ja det er selvfølgelig rigtigt. Men den vil jo så også skulle tage hensyn til hvilken hastighed man kører med, for at vurdere hvor lang afstand der er forsvarligt bagved. Kører man 10 eller holder stille skal den jo ik lyse op  ved 10 meter.

Fra Sjælland
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 21:05

Rune Gjersvik:

Det havde da været bedre med en sensor som automatisk tænder for skiltet, når en bil kommer for tæt på, så man kan koncentrerer sig om trafikken, fremfor manuelt at skulle tænde og slukke.

..og at sensoren først vil blive aktiveret efter at bilen er oppe på en vis hastighed, så den kun er aktiv ved kørsel på landevej, motortrafikvej og motorvej, så man undgår et tændt skilt ved f.eks. parkering, eller bykørsel.

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Fra Herning
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 21:06

Det ville da være endnu bedre, hvis der automatisk blev sendt en besked til bilen bagved om at holde afstand, og at den så gjorde det.

I disse tider med lokationsbestemmelse, og gps, ville det være en smal sag at have f. eks en Iphone/Android app som automatisk kunne ringe bilisten i bilen bagved op/alternativt sms' e ham om at holde afstand. Jeg tænker såmen det ville være effektivt.

Go fornøjelse i køen

Med venlig hilsen

Tonny Christiansen

Dit-Team - E-Handel nemt og hurtigt!

"Vi udvikler nøglefærdige e-handels løsninger

"Vi udvikler Umbraco CMS og ASP.NET baserede hjemmesider

Tilmeldt 19. Mar 07
Skrevet kl. 21:09

Ja, så han kan læse sin sms/svare sin telefon med kort afstand, og så er der behov for at bremse, mens han kigger på telefonen ;)

Men ja, kan godt følge din tankegang lidt. Men jeg tror bare det bliver alt for dyrt! Mit håb var jo at det var noget man kunne få for 500 kr, og måske selv sætte op. Og købe sættet online, evt. på www.såholddogafstand.dk (hvis det er ledigt).

Men det er nok ikke lige muligt ku jeg forestille mig.

Fra Ballerup
Tilmeldt 11. Jan 09
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 21:54

Den ligger jo lige til hjørebenet og er opfundet.

Jeg er ked af at sige det, men alm. sund fornuft.

Det virker bare som om jo flere mennesker du sætter sammen, så ryger der mere og mere af den sunde fornuft. Så med mindre vi får en eller anden form for cruise control til alle biler og der i myldretid kan sendes et signal til alle biler, så har du problemet.

Findes der andre løsninger, så ville det være rart.

I samme åndedrag kunne jeg godt tænke mig en løsning, der kunne vise/fortælle folk de burde trække ind på f.eks. på Køge bugt motorvejen. Hvorfor køre i tredje spor når der ikke er noget foran dig de næste 500+ m

Mvh Nicolai

Tilmeldt 19. Mar 07
Skrevet kl. 21:58

Jamen du har helt ret nicolai. Danskerne trænger generelt til lidt oplæring i trafikken! Der kører ofte kampagner om det ene eller andet. Men der trænger til noget generel viden på en stor front... Måske en tv-udsendelse hvor man hver uge kårer ugens elitebilist der vinder et eller andet. Og så optages der hemmelige videoer hvor man ser den eksemplariske kørsel der gav gevinsten, samtidig med man måske viser alt det lortekørsel der også er, for at det i hvert fald ik gav gevinst! Men hvordan dælen man sku filme og lave det i praksis aner jeg ikke!!! Men der trænger til et eller andet!

Fra Herning
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 09:22

Tilbage til den oprindelige ide. Så tror jeg at man rimeleigt let kunne købe en brugbar løsning på Taiwan eller Mainland China, i form af f. eks kæder af røde LED lyssom ville kunne formes til en tekst, monetering i bagruden, og stømføring til lyder heller ikke som et problem, da der normalt vil være fremført strøm til bagrudevarmeren, styringen ved jeg ikke lige skulle være et eller andet som kunne aktiveres fra instrumentpanelet eller noget deromkring. Jeg tænker nok man kunne få lavet et produkt med kostpris på små 100,- kr, og måske en udsalgspris på 499,-. Der vil dog være lidt produktudviklingsomkostninger efter at man har fundet en producent.

Men ellers er jeg sikker på at der er et marked:-)

Jeg kender ikke nok til færdselsloven, om der er andre begrænsninger for en sådan enhed end udsynet, og det bør i hvert fald undersøges først.

Go ide, held og lykke:-)

Med venlig hilsen

Tonny Christiansen

Dit-Team - E-Handel nemt og hurtigt!

"Vi udvikler nøglefærdige e-handels løsninger

"Vi udvikler Umbraco CMS og ASP.NET baserede hjemmesider

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:44

Tonny:
I disse tider med lokationsbestemmelse, og gps, ville det være en smal sag at have f. eks en Iphone/Android app som automatisk kunne ringe bilisten i bilen bagved op/alternativt sms' e ham om at holde afstand. Jeg tænker såmen det ville være effektivt.

Det kræver at man har et program installeret på hans telefon som kan vise hans position.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)