Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart som diverse konsulent

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 25. May 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa folkens,

Jeg er endelig kommet til storbyen, og har nu tænkt mig - ved siden af mit arbejde - at starte ud "rigtigt". Jeg har mange års erfaring med salg af hjemmesider, opsætning af systemer, grafisk layout (alt fra små reklamer til bygningsreklamer), m.v. og har de seneste år haft en del kunder.

Jeg har indtil nu benyttet et andet firma, hvor jeg som "ansat" sendte fakturaer afsted og så fik udbetalt det i løn så jeg sparede besværet - altså alt hvidt, skat betalt, moms betalt, osv. Problemet her er at jeg som "tak" har betalt et lille bidrag af det jeg har tjent til dækning af bogholder, revisor osv.

Det gider jeg ikke mere! Nu må jeg stå på egne ben - og så er der pludselig også ret langt derhen til for at få en snak med fx bogholderen.

Nuvel...

Jeg er på bar bund! Har aldrig startet mit eget før, og vil gøre det så rigtigt som muligt. Jeg skal hele møllen igennem, men er en smule i tvivl om lidt småting.

Branchekode: Hvor skal jeg ligge mig? Jeg overvejer 62.02.00 (Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi) som hoved-kode, og bi-kode som 62.01.00 (Computerprogrammering).

Dog kommer jeg jo også til at lave grafisk arbejde, og nok endda et 50/50 split imellem opsætning af CMS, programmering af special løsninger samt grafisk arbejde.

Hvad vil I anbefale der af branche kode? Og hvad når jeg får "sparet op" til mit næste projekt, som er en webshop med lidt import - er det lig med nyt firma, eller ændrer man blot branchekode til noget mere passende?

De næste spørgsmål er med henblik på at det skal være SÅ NEMT FOR MIG som muligt og SÅ BILLIGT for mig som muligt. Hav gerne dette i baghovedet når I skriver.

Virksomhedsform: Keep it simple har jeg altid lært. Så derfor: Enkeltmandsvirksomhed. Jeg har læst en masse rundt omkring, og såvidt jeg kan se skal jeg i denne sammenhæng lave følgende: 

- Momsregnskab (indgående moms - udgående moms = indberettet moms)
 - Årsregnskab (indtægter - udgifter = års resultat
 - Løbende lønudbetaling
 - Løbende bogføring

Og til hver af disse har jeg et par spørgsmål.

Momsregnskab: Som jeg læser det skal det i starten laves hver tredje måned. Det er vel i bund og grund et stykke papir med en simpel tabel stillet op med "Moms indgående", "Moms udgående" og så er det bare at modtage eller sende dem en stak penge, korrekt?

Årsregnskab: Denne her synes jeg er mere tricky at finde information om. Jeg formoder at det er mine indtægter minus mine udgifter = årets resultat. Nu er det sådan at jeg forventer eneste udgift vil være en kontorstol, et kontorbord, en printer samt en iMac 27" til at arbejde på (når pengene er til det). Årets overskud er vel så i bund og grund min løn? Eller er det også en udgift, og kan det dermed betale sig at sigte efter at gå i "0" med overskudet. Mit dilemma her er nok at det for mig virker som om at virksomhedens og min økonomi er præcis den samme, så omsætter jeg for 1000 + moms, og jeg ingen udgifter har, så skal der af de 1000 kroner trækkes ATP, AMB og skat... Nogen der kan verificere det?

Løbende lønudbetaling: Selve grundlaget for udbetalingen står i spørgsmålet over. Men jeg tænker jo også: Hvordan pokker gør jeg i praksis? Logger jeg bare på SKAT og indtaster "Jamen dog, 50.000 til mig under B-skat, wupti dooo..." og så ordner de resten? Eller hvad er det liiige jeg gør her? 

Løbende bogføring: Er der meget andet i dette udover at lave en 2010 mappe inddelt i indtægter og udgifter, og sætte alle faktura / kvitteringer ind i disse i kronologisk rækkefølge, mærke dem med et tal fra 1, 2, 3..., 10... osv. og så indsætte dette i et rækkeark og printe ud i slutningen af året? Med MAX 50 kunder om året er det jo et MINIMALT arbejde, som jeg vil elske at lave (især fordi der vil være mange faktura og få kvitteringer ;-))...

---------------

Jeg håber jeg har formuleret mig præcist nok til at I kan hjælpe mig, og jeg ser MEGET frem til at komme i gang med SELV at få lavet de ting her.

Fra Odense
Tilmeldt 25. May 10
Skrevet kl. 17:14

Nu er jeg ikke gået i stå bare fordi jeg har skrevet indlægget her, og har fundet en reklame for DANLØN da jeg sad og kiggede lidt herinde. Dét må da være løsningen på mit "lønningsproblem" ? 15 kroner pr. gang, ja, det kan jeg forholde mig til.

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 19:46

Hej,

sådan som du skriver sådan forholder det sig, det er ret simpelt på papiret. Jeg ville dog vælge en konsulent til at lave regnskabet da sådanne skal have styr på skatte og momsregler. Jeg selv har lige fået en kunde der ville klare tingene selv, det viser sig så at kunden har "snydt" sig selv for kr. 3.000 i fradag efter skat i 2007 og 2008, det har vi så fået rettet op på nu. Mit salær betalte sig hjem alene i fradrag og i den "daglige" regnskabsføring henter han en pæn del af mit fee hjem. Penge han ellers nok ville være gået glip af år efter år.

Du kan få assistance fra 250 kr pr måned incl årsregnskab hvis du kigger dig om. Det kommer an på hvad du selv vil, hvor organiseret du er, hvor mange bilag, osv.

Det gælder jo om at lave de ting du selv synes er sjove og der hvor du kan tjene dine penge ;o)
Se på det på denne måde, vil du selv sidde og bruge 2-3 timer om måneden på regnskab eller vil du lave kundearbejde og tjene penge?

Da min far var selvstændig ville han gøre tingene selv, men fandt hurtigt ud af at han skulle bruge 2-3 timer pr uge på regnskab, timer han kunne arbejde i stedet og fakturere 500-1000 kr og i stedet betale 1000 kr pr måned til en bogholder, gæt selv lønsomeden i at gøre det selv?

Men kontakt mig for et tilbud på info@e-conomicz.dk

Mvh

/René

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Fra Odense
Tilmeldt 25. May 10
Skrevet kl. 19:55

Tak for et godt svar, René. Det er noget jeg kan bruge til noget!

Jeg skal måske komme med lidt tillægsinfo:

- Jeg har ingen udgifter med opstart da jeg har det hele
 - Jeg har de første kunder i hus (fire af slagsen, en god start!)

For mit vedkommende er der altså ingen lån eller lign.

Kan det så betale sig for mig? Altså, alt det "snørklede" såsom fradrag osv. er vel i bund og grund ikke noget jeg kommer til at skulle forholde mig til foreløbig.

Jeg vil absolut betale mig fra det når det bliver nødvendigt! Jeg er sikker på at du - og for den sags skyld alle andre med den ekspertise - jo netop er meget bedre til det end mig (ellers havde du nok ej heller kunne leve af det)... men mit behov lige nu er jeg ikke sikker på er til det! 

Hvad siger du til det grundlag? Misforstå mig ikke, for jeg er sikker på at det kan betale sig hvis der kommer mere end 5-6 kunder om måneden, og hvis der skulle laves indkøb, holdes styr på kontor og udgifter dertil. Men det er reelt set skrivebordet hjemme i lejligheden, som vil være arbejdspladsen. 

Kom gladeligt med dit input! Jeg er her for at få kritik af mine tanker.

Ps. Jeg har kigget din hjemmeside og har lige et par kommentarer. Smider dig lige en mail med dem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:04

Hej!

Du skal ikke køre løn til dig selv i et enkeltmandsfirma, idet du beskattes at dit resultat p.a,

Dine udtræk kan du betragte som acconto løn.

MvH

Peter

Fra Odense
Tilmeldt 25. May 10
Skrevet kl. 20:21

Hej Peter, 

Tak for svaret.

Men hvad gør man så med AMB, ATP og feriepenge? Det skal jeg formodentlig stadig betale (feriepenge kunne jeg jo selv administrere trods alt - resultatet er vel det samme?)...

Mht. beskatning på årsbasis, er det så at lave en seperat konto til "Skat", og så blot sætte x% over ved hvert salg?

Det er her jeg tænker at jeg kan spare en masse papir og overførsler ved blot at oprette en Danløn-konto.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44

Hej!

Du skal ikke oprette dig i Danløn..medmindre du har ansatte.

Du betaler Skat og AMB via B-skat(ændring af din forskudsregistrering.

Har du ikke betalt nok B-skat i årets løb..kan du betale rentefrit imden 31.12.

ATP betaler du ikke som selvstændig i enkeltmandsfirma.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:54

SommerCPH:
Årsregnskab: Denne her synes jeg er mere tricky at finde information om. Jeg formoder at det er mine indtægter minus mine udgifter = årets resultat. Nu er det sådan at jeg forventer eneste udgift vil være en kontorstol, et kontorbord, en printer samt en iMac 27" til at arbejde på (når pengene er til det).

Hej

Du har formentlig mange flere fradrag end dette, eks. telefon, bredbånd, kontorartikler, kørselsudgifter m.v. ligesom der kan komme mange andre i løbet af et regnskabsår.

M.h.t. regnskab vil jeg stærkt anbefale dig som minimum at anskaffe et enkelt regnskabsprogram, hvor du løbende kan indtaste dine bilag, hvorpå der kan udskrives en momsrapport efter hvert kvartal med henblik på at betale momsen.

Herudover kan du også følge med i, hvor stor indtjening du har på et givent tidspunkt, og herudfra beregne din skat bare tilnærmelsesvis.

Hilsen

Tonny

Fra Odense
Tilmeldt 25. May 10
Skrevet kl. 20:56

Peter, du er jo en vis mand :o)

Min B-skat vil så automatisk blive beregnet når jeg indtaster den, korrekt?

Fra Odense
Tilmeldt 25. May 10
Skrevet kl. 20:59

Hej Tonny,

Tak for de gode råd. Disse fradrag vil vel som udgangspunkt kunne forblive faste? Jeg tænker om man kan høre een som dig eller en som René til at gennemgå opstarten og få styr på dem. Bare se allerede nu var der jo ting jeg havde overset eller ikke lige tænkt på.

For selvfølgelig:

- Mobil
 - Papir til printer
 - Kuverter
 - Porto
 - Bredbånd
 - Strøm (men den er vel svær når man har lejlighed)

Hvilket regnskabsprogram er at anbefale til en enkeltmandsvirksomhed på Mac? 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)