Hejsa folkens, Jeg er endelig kommet til storbyen, og har nu tænkt mig - ved siden af mit arbejde - at starte ud "rigtigt". Jeg har mange års erfaring med salg af hjemmesider, opsætning af systemer, grafisk layout (alt fra små reklamer til bygningsreklamer), m.v. og har de seneste år haft en del kunder. Jeg har indtil nu benyttet et andet firma, hvor jeg som "ansat" sendte fakturaer afsted og så fik udbetalt det i løn så jeg sparede besværet - altså alt hvidt, skat betalt, moms betalt, osv. Problemet her er at jeg som "tak" har betalt et lille bidrag af det jeg har tjent til dækning af bogholder, revisor osv. Det gider jeg ikke mere! Nu må jeg stå på egne ben - og så er der pludselig også ret langt derhen til for at få en snak med fx bogholderen. Nuvel... Jeg er på bar bund! Har aldrig startet mit eget før, og vil gøre det så rigtigt som muligt. Jeg skal hele møllen igennem, men er en smule i tvivl om lidt småting. Branchekode: Hvor skal jeg ligge mig? Jeg overvejer 62.02.00 (Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi) som hoved-kode, og bi-kode som 62.01.00 (Computerprogrammering). Dog kommer jeg jo også til at lave grafisk arbejde, og nok endda et 50/50 split imellem opsætning af CMS, programmering af special løsninger samt grafisk arbejde. Hvad vil I anbefale der af branche kode? Og hvad når jeg får "sparet op" til mit næste projekt, som er en webshop med lidt import - er det lig med nyt firma, eller ændrer man blot branchekode til noget mere passende? De næste spørgsmål er med henblik på at det skal være SÅ NEMT FOR MIG som muligt og SÅ BILLIGT for mig som muligt. Hav gerne dette i baghovedet når I skriver. Virksomhedsform: Keep it simple har jeg altid lært. Så derfor: Enkeltmandsvirksomhed. Jeg har læst en masse rundt omkring, og såvidt jeg kan se skal jeg i denne sammenhæng lave følgende: - Momsregnskab (indgående moms - udgående moms = indberettet moms) Og til hver af disse har jeg et par spørgsmål. Momsregnskab: Som jeg læser det skal det i starten laves hver tredje måned. Det er vel i bund og grund et stykke papir med en simpel tabel stillet op med "Moms indgående", "Moms udgående" og så er det bare at modtage eller sende dem en stak penge, korrekt? Årsregnskab: Denne her synes jeg er mere tricky at finde information om. Jeg formoder at det er mine indtægter minus mine udgifter = årets resultat. Nu er det sådan at jeg forventer eneste udgift vil være en kontorstol, et kontorbord, en printer samt en iMac 27" til at arbejde på (når pengene er til det). Årets overskud er vel så i bund og grund min løn? Eller er det også en udgift, og kan det dermed betale sig at sigte efter at gå i "0" med overskudet. Mit dilemma her er nok at det for mig virker som om at virksomhedens og min økonomi er præcis den samme, så omsætter jeg for 1000 + moms, og jeg ingen udgifter har, så skal der af de 1000 kroner trækkes ATP, AMB og skat... Nogen der kan verificere det? Løbende lønudbetaling: Selve grundlaget for udbetalingen står i spørgsmålet over. Men jeg tænker jo også: Hvordan pokker gør jeg i praksis? Logger jeg bare på SKAT og indtaster "Jamen dog, 50.000 til mig under B-skat, wupti dooo..." og så ordner de resten? Eller hvad er det liiige jeg gør her? Løbende bogføring: Er der meget andet i dette udover at lave en 2010 mappe inddelt i indtægter og udgifter, og sætte alle faktura / kvitteringer ind i disse i kronologisk rækkefølge, mærke dem med et tal fra 1, 2, 3..., 10... osv. og så indsætte dette i et rækkeark og printe ud i slutningen af året? Med MAX 50 kunder om året er det jo et MINIMALT arbejde, som jeg vil elske at lave (især fordi der vil være mange faktura og få kvitteringer ;-))... --------------- Jeg håber jeg har formuleret mig præcist nok til at I kan hjælpe mig, og jeg ser MEGET frem til at komme i gang med SELV at få lavet de ting her. |
Nu er jeg ikke gået i stå bare fordi jeg har skrevet indlægget her, og har fundet en reklame for DANLØN da jeg sad og kiggede lidt herinde. Dét må da være løsningen på mit "lønningsproblem" ? 15 kroner pr. gang, ja, det kan jeg forholde mig til.