Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er vores politikere idoter ?

Side 6 ud af 14 (133 indlæg)
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har nu debateret det i tidligere tråd, men meget kort- ja så tror jeg ganske enkelt ikke at øget arbejdstid får den ønskede virkning, det afgørende er bedre konkurranceevne og nye ( ikke offentlige)arbejdspladser - ikke lige hvad S/SF vil skabe grundlag for tværtimod.

Se evt. tidligere tråd: http://www.amino.dk/forums/p/89387/581340.aspx#581340

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 00:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg så utroligt gerne 38 timers arbejds uge.

Jeg så også gerne at fundamentet for vores flexicurity samfundsmodel med staten som garant for levekvalitet og tillid så arbejderen tør og skifte job og er omstillingsparat blev fastholdt.

Jeg er ikke sikker på at en halvvering af dagpenge perioden ligefrem styrker flexicurity modellen - men hvad nu har alle EU landende også kun rejst hertil de sidste 5-6 år for at studere vores model og hvordan det er lykkedes og os at få så omstillingsparate og risikovillige ansatte der tør skifte job og omstille sig i en så høj grad sammenlignet med vores europæiske naboer.

For at forstå flexicurity modellen må man forstå at folk søger tryghed.

Ved man at man har en sikker pension (pay as you go modellen + evt. arbejdsgiverpension + evt. frivillig/egenopsparet pensions bidrag) + jobsikkerhed eller i det mindste ikke at skulle gå fra hus og hjem ved jobskifte (dagpenge systemet + evt. privat forsikring) + mulighed for videre- og efteruddannelse så man kan opkvalificere sig uden at det koster halve eller hele bondegårde.

Så tør man faktisk godt omstille sig og skifte job og det er netop her vi i forhold til f.eks. Frankrig eller Tyskland eller nogle af alle de andre Europæiske lande skiller os positivt ud - Vi har rent faktisk en super arbejdsstyrke i samfundet og det skyldes i høj grad også at arbejdsstyrken ved at vi som samfund udviser dem tillid - Dette betyder også at det ikke er den enkelte arbejdsgiver som er påtvunget ansvaret individuelt men at vi som samfund har taget et kollektivt ansvar og ved at vringe arbejdsmarkedets parter sammen og lade dem være fundamentet for de aftaler og det samspil som er nødvendigt har vi skam haft rigtig stor success.

Men det er så smidt til højre i dag - Gad vide hvem der mon høster gevinsten? Jeg tror helt ærligt ikke det er særligt iværksættervenligt at ansatte frem over forlanger en højere grad af jobsikkerhed eller blive sværer at skille sig af med igen fordi det kollektive sikkerhedsnet formindskes.

Så inden man kaster sig hovedkulds ud i klappen og messen i kor for hvor ihh hvor dejligt det hele nu er - så tænk lige over konsekvenserne og tingene sammenhæng - Det hele har en pris.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 14:29

Ronnikc:

[.....SNIP...]

Kunne ikke være mere enig. Man skal ikke undervurdere hvor meget vores flexicurity model betyder for virksomhedernes konkurrenceevne.

Derudover forstår jeg ikke man sparer på universiteter og forskning - det må være det vi skal leve af.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 14:59

Jeg er enig i, at det er et dårligt tidspunkt. Alle kan ikke finde job i dag, og desuden er meget svært for ledige at få lov at uddanne sig. Aktiveringen er meget ofte spild af tid uden lige.

En undersøgelse, der blev omtalt i Magisterbladet for ikke længe siden, viste desuden, at den fremrykkede aktivering for nye magistre under 30 svækkede deres mulighed for at få ordinært job.

Tag den, Støjberg!

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:25

Jeg synes selvfølgeligt ideen om at havde fleksibel arbejdskraft er utroligt tillokkende. Men at nedsætte arbejdsugen til 20 timer, ville jo næsten halverer arbejdsudbuddet, hvordan mener I det kan blive en god forretning!

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:27

Så lige at der stod 38 timer, stod der ikke 20 igår, det gør ihvertfald min kommentar irrelevant. Så er jeg faktisk meget enige.

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 17:08

Jeg har selv været igennem ledighedsmøllen og kender den ud og ind. Jeg har efter 30 år på arbejdsmarkedet været på kursus i at stå op om morgenen - det vidste jeg nemlig ikke var nødvendigt Tongue Tied

At nogen tror, at man altid kan finde et arbejde, det er ikke så ligetil som det måske lyder. Det at arbejde som vikar, og ikke på fuld tid, kan efter tretten uger gøre, at man ikke længere er berettiget til dagpenge. Så der skal man være forsigtig med sin "offervilje".  I håb om at redde min tidligere arbejdsplads, har jeg været på fordeling i tre måneder (en uge på understøttelse/ en uge på arbejde). Det viste sig desværre, at det ikke kunne redde arbejdspladsen.

OG NU KOMMER DET SØRGELIGE - Den periode (samtlige 3 måneder), hvor jeg har været på fordeling, tæller også med i ens ledighedsperiode. Altså, nu er der mange, der bliver straffet ekstra hårdt, fordi de har prøvet på at redde deres arbejdsplads - SURT.

Hvem bliver de næste, der får kniven ??

Mvh.

Ps. Er heldigvis i arbejde igen efter 18 måneder

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 18:02

John J:
Ps. Er heldigvis i arbejde igen efter 18 måneder

I rest my case ? 2 år er ganske lang tid til at finde et arbejde i. 4 år er efter min mening for meget..

Så vidt jeg husker, så var det S der tilbage i 90'erne ændrede dagpengene fra 7 år til 4 år?  Det finder jeg lidt sjovt :P

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 18:09

helpme:

Nu har de halveret dagpengeperioden til 2 år. DAAAm det er næsten umuligt at finde job idag..og så...

Så er det godt der findes en masse dygtige mennesker på AMINO som kan give inspiration til at skabe sit EGET job - som iværksætter ;-)

Lasse Burholt

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 18:10

Ja, problemet er bare, at ingen på længere sigt har interesse i, at folk bliver sendt ud i et hvilket som helst job!

Så spilder vi jo de uddannelser, folk med møje og besvær har erhvervet sig. 

I en hel del fag gælder det, at hvis man først bruger et halvt år på ufaglært arbejde, kan man glemme nogensinde at komme tilbage til sit fag. Nye årgange overhaler indenom ...

Kender flere, der arbejder med løntilskud, de er altså i reelt job, hvor de også bruger deres uddannelse, men får dagpenge i stedet for løn.

En af dem har netop fået tilbudt fastansættelse. Det betyder så, at en ny arbejdsplads får glæde af en universitetsuddannet medarbejder. Med en kortere dagpengeperiode havde han måske siddet ved kassen i Aldi eller på "jobsøgningskursus" hos kommunen. 

Det havde været en anden sag at ændre perioden i en vækstfase med masser af ubesatte stillinger derude.

Side 6 ud af 14 (133 indlæg)