Vi har nu debateret det i tidligere tråd, men meget kort- ja så tror jeg ganske enkelt ikke at øget arbejdstid får den ønskede virkning, det afgørende er bedre konkurranceevne og nye ( ikke offentlige)arbejdspladser - ikke lige hvad S/SF vil skabe grundlag for tværtimod. Se evt. tidligere tråd: http://www.amino.dk/forums/p/89387/581340.aspx#581340 |
Jeg så utroligt gerne 38 timers arbejds uge.
Jeg så også gerne at fundamentet for vores flexicurity samfundsmodel med staten som garant for levekvalitet og tillid så arbejderen tør og skifte job og er omstillingsparat blev fastholdt.
Jeg er ikke sikker på at en halvvering af dagpenge perioden ligefrem styrker flexicurity modellen - men hvad nu har alle EU landende også kun rejst hertil de sidste 5-6 år for at studere vores model og hvordan det er lykkedes og os at få så omstillingsparate og risikovillige ansatte der tør skifte job og omstille sig i en så høj grad sammenlignet med vores europæiske naboer.
For at forstå flexicurity modellen må man forstå at folk søger tryghed.
Ved man at man har en sikker pension (pay as you go modellen + evt. arbejdsgiverpension + evt. frivillig/egenopsparet pensions bidrag) + jobsikkerhed eller i det mindste ikke at skulle gå fra hus og hjem ved jobskifte (dagpenge systemet + evt. privat forsikring) + mulighed for videre- og efteruddannelse så man kan opkvalificere sig uden at det koster halve eller hele bondegårde.
Så tør man faktisk godt omstille sig og skifte job og det er netop her vi i forhold til f.eks. Frankrig eller Tyskland eller nogle af alle de andre Europæiske lande skiller os positivt ud - Vi har rent faktisk en super arbejdsstyrke i samfundet og det skyldes i høj grad også at arbejdsstyrken ved at vi som samfund udviser dem tillid - Dette betyder også at det ikke er den enkelte arbejdsgiver som er påtvunget ansvaret individuelt men at vi som samfund har taget et kollektivt ansvar og ved at vringe arbejdsmarkedets parter sammen og lade dem være fundamentet for de aftaler og det samspil som er nødvendigt har vi skam haft rigtig stor success.
Men det er så smidt til højre i dag - Gad vide hvem der mon høster gevinsten? Jeg tror helt ærligt ikke det er særligt iværksættervenligt at ansatte frem over forlanger en højere grad af jobsikkerhed eller blive sværer at skille sig af med igen fordi det kollektive sikkerhedsnet formindskes.
Så inden man kaster sig hovedkulds ud i klappen og messen i kor for hvor ihh hvor dejligt det hele nu er - så tænk lige over konsekvenserne og tingene sammenhæng - Det hele har en pris.