Igår var jeg til en workshop med folk fra Zappos (arrangeret gratis af Projekt Arbejdsglæde - tak for det) De sælger sko. Mange sko :-) Men mest af alt så har de det sjovt og leverer ekstraordinær kundeservice. De er begyndt at sælge mange andre typer varer, fordi kunderne siger, at de også gerne vil købe andre ting hos dem.
De er vanvitiige, men også vanvittigt inspirerende. Hvis du har ti minutter her i Pinsen, kan jeg i høj grad anbefale at se denne udsendelse om dem. Det er samtidig også en iværsætterhistorie, der nu har medfører milliardomsætning (med fem procent fortjeneste) og 1900 ansatte.
Jeg kommer forhåbentligt snart med et nyt UpCast ala det jeg lavede med dig, Thorborg og deMib omkring go-giving - men denne gang omkring iværksætteri og ledelse...
Hvem er interessant i denne sammenhæng - Mogens Nørgaards og hans partner Lasse naturligvis.
Er der andre, så sig endelig til folkens!
Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...
Zappos er en af de virksomheder jeg virkelig ser op til. Jeg så for et stykke tid (2-3 år måske?)siden et interview i 60 minutes med deres CEO Tony Hsieh. En meget dygtig mand.
Jeg må desværre rette dig Tommy, Zappos sælger ikke sko, men service. Det er hvad Tony sagde i interviewet, på det tidspunkt havde de kun sko i deres varesortiment.
Han sagde noget lignende (frit oversat og husket): "I Zappos er vi ikke skosælgere, vi sælger service. Det er ligegyldig hvilken produkt vi sælger, det kunne være tøj, tasker osv., det der er vigtigt er, at kunderne modtager god service, så længe servicen er god, vender kunderne tilbage, så er det ligegyldig hvilke produkter man har med at gørel,man kan sælge alt." - såvidt jeg kan huske var det sådan noget lignende han sagde.
Ja den ene historie fører ofte den anden med sig. Jeg ville lige tjekke Zappos.com og de fremhævede produkter på forsiden hedder Dansko - så bliver man jo lidt nysgerrig
Bliver lige nød til at fremhæve Tony's nye geniale bog, der beskriver hans liv og mange af de beslutninger og heldige begivenheder der har gjort hans virksomhed til den succes den er idag - bogen hedder Delivering Happiness og kan varmt anbefales!